واحد خاکدان درباره ساخت فيلم مستند درباره هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي و تاثير آن بر مخاطب به خبرنگار هنرآنلاين گفت: طبيعتا آنچه که به نمايش در ميآيد به کيفيت مستند و تکنيک آن بستگي دارد. اينکه قرار است چه چيزي معرفي شود و اين که چه قصد و هدفي از ساخت و توليد آن در نظر است بسيار اهميت دارد. بايد بدانيم با ساخت فيلم مستند، ميخواهيم چيزي به مخاطب ياد دهيم، يا صرفا هدفمان معرفي يک هنرمند باشد، کاملا از هم متفاوت است. اما در نتيجه آگاهي که يک فيلم مستند به مخاطب ميدهد اهميت دارد. خود من طرفدار پروپاقرص فيلمهاي مستند هستم و مرتب فيلمهاي مستند را نگاه ميکنم. فيلمهايي که مربوط به گذشته دنياست، چه جنگها و چه سياستها را دنبال ميکنم و اگر درباره آن مطلبي خوانده باشم، وقتي از نظر بصري هم آن را مرور ميکنم برايم بسيار جذاب و دلنشين است.
وي در ادامه درباره اين که مستند پرتره آيا ميتواند روايتگر سبکها و مکاتب هنري نيز باشد، بيان کرد: اين بسته به خواست تماشاگر هم هست، تماشاگران فيلم مستند به دو دسته تقسيم ميشوند. عدهاي تنها ميخواهند بدانند که آرتيست مورد نظرشان چگونه زندگي ميکند. عده ديگري نيز ميخواهند از اين نوع فيلمها چيزي ياد بگيرند، مثلا سبک نقاشي آن هنرمند و دليل رسيدن به اين روند را بدانند و با آن سبک بيش از پيش آشنا شوند. به نظرم در هر دو مورد، بازده اين نوع فيلمها مثبت است.
اين هنرمند پيشکسوت عرصه نقاشي با اشاره به اين که توليد فيلم مستند کار بسيار پرانرژي و زمانبري است اظهار کرد: براي توليد چنين فيلمهايي که مخاطب 40 – 50 دقيقه براي آن زمان ميگذارد، دهها ساعت فيلمبرداري ميشود که کار بسيار وقتگيري است و به اين که کارگردان چقدر انرژي بگيرد و چقدر زمان صرف کند بستگي دارد. من محمد رضا عيني کارگردان اين فيلم را نميشناختم ولي به دليل اينکه با دقت و وسواس زياد در انتخاب زاويههاي دوربين و محيط کار، نورپردازي و… تلاش کرد، برايم قابل احترام است. هرچند که باعث شد در خيلي از موارد کار طولانيتر شود اما کار را برايم دلچسب کرد و اميدوارم نتيجه نهايي آن نيز خوب باشد.
خاکدان درباره اينکه چقدر در طي ساخت اين فيلم ايده و نظرهاي او در کار دخيل شده است، گفت: من فکر ميکنم درباره هر کسي مستند ساخته شود، پديده و عنصر ايده دادن وجود دارد و طبيعي است که آرتيست خود مسير خاصي را در نظر بگيرد و کار را به آن سمت هدايت کند. اما يک جاهايي کارگردان خواستههايي داشت که باب ميل من نبود. ولي بعد از مدتي متوجه شدم مسير و هدف خاصي را دنبال ميکند و در نهايت هدفش همان تصوري بود که من داشتم. اين بود که مجبور شدم خودم را تطبيق بدهم تا نتيجه بدست آيد. اين تطبيق سوژه و نحوه کار کارگردان طبيعي است. تصورم اين است که جنبههاي آبستره و رئال در اين کار بيشتر باشد و اسلوب و نحوه فيلمسازي محمدرضا عيني همراه با اطلاعاتي است که از من به مخاطب منتقل ميکند. در واقع او علاوه بر نشان دادن نحوه زندگي من، تلاش کرد تا نقبي هم به سبک و نمايش عناصر هنري بزند.
وي ادامه داد: من به دليل اينکه پدرم در عرصه تئاتر و سينما فعال بود، از بچگي با هنر آشنا هستم و ميدانم که وقتي يک بازيگر جلوي دوربين ميرود بايد تا حدودي باب ميل خودش باشد تا کار بازده خوبي داشته باشد، اما در عين حال تبديل ميشود به کسي که بايد خواستههاي کارگردان را بپذيرد تا نتيجه کار به درستي حاصل شود.
اين هنرمند عرصه هنرهاي تجسمي درباره تاثير فيلم مستند و حضور اين بخش در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: من بخشي از زندگيم را در شهري در آلمان گذراندم که در آنجا جشنوارههاي فيلم کوتاه بسياري برگزار ميشود. به همين دليل فيلمهاي بسياري در اين عرصه ديدم و متوجه شدم فيلم مستند نقش مهمي در آموزش دارد. برگزاري جشنواره خود به خود توام با مشکلات بسياري است، حال وقتي اين جشنواره با جشنوارههاي ديگري چون فيلم مستند همزمان باشد کار را سختتر نيز ميکند. نميدانم چقدر برگزاري چند مديوم در کنار يکديگر در توان برگزارکنندگان اين جشنواره هست و آيا ميتواند بازده خوبي در جامعه داشته باشد يا خير، اما اميدوارم که نتيجه حاصل شده خوب و درخشان باشد.
گفتني است، فيلم مستند" اسبي که شيهه ميکشد" به کارگرداني محمدرضا عيني، امروز جمعه 30 بهمن ماه ساعت 18:30 در موزه هنرهاي معاصر تهران اکران ميشود.
منبع:هنرآنلاين
