“جست و جو” در پندار گشايش مي يابد

به گزارش گالري آنلاين؛ نمايشگاه گروهي طراحي تحت عنوان "جست و جو" شامل آثار هنرجويان مرتضي اردلان و علي بهشتي روز جمعه 16 بهمن ماه ساعت 16 الي 19 گشايش مي يابد.

نمايشگاه پيش رو نمايشگاه طراحي چندي از طراحاني است که مدتي است طراحي را به صورت جدي دنبال کرده و در جريان اين رسانه ي مهم نيز ميباشند.به طور کل ميتوان هدف اصلي اين نمايشگاه را طراحي در جهت پيدا کردن فضايي شخصي براي هر يک از طراحان با توجه به عناصر بصري و ساختار مشخص و همچنين پايبند بودن به طراحي براي فعاليت در هر رسانه ديگري دنبال نمود.نکته ي بسيار مهم در اين پروژه اين است که� ميتوان پروژه را شروعي براي پروژه هاي بعدي اين گروه از طراحان و گام نهادن در عرصه ي وسيع تجسمي شمرد.

مرتضي اردلان در مورد اين مجموعه نوشته است:

من پيوسته کوشيده‌ام تا مطالعه و پژوهش در کار و زندگي‌ام از بين نرود، اين خودِ خود طراح است؛ طراحي که قدم به قدم جست‌وجو مي‌کند و مي‌گردد، نکته‌اي تازه مي‌يابد و در دنياي پيدا شده‌ي خود خانه بنا مي‌کند و به زندگي ادامه مي‌دهد.
اين تلاش را نيز در شاگردان خود همواره دنبال کرده‌ام؛ شبيه هم نبودن، مثل خود زندگي کردن.
اين براي من يک اصل است، يک اصل مهم. برايم من اهميت دارد که هنرجو چيزي را دوست بدارد که شخصا مي‌پسندد نه آن چيزي که جامعه دوست مي‌دارد. هرچند بايد در جامعه باشد در اجتماع قدم گذاشته و آن را دنبال کند و مهم‌تر از آن حساسيت خود را نسبت به جامعه‌‌اش بالا ببرد. اگر شاگردي در خرمشهر زندگي کرده و رشد يافته دور از ذهن نيست که حال و هواي جنگ و اثراتش را تجربه کرده باشد و اگر از جنگ مي‌گويد به دليل آن است که آن را تجربه کرده.
در راستاي اين حساسيت‌ها و مطالعاتش، پيوسته فرم و محتوا را جست‌وجو مي‌کند تا فرمي مستقل و حرفي تازه را بيان کند.
اگر طبيعت بي‌جاني، پرتره و يا طبيعتي مطالعه مي‌شود، اينها بهانه است براي مطالعه خود؛ بهانه‌اي براي رسيدن، بهانه‌اي براي يافتن خود.
گوشه‌اي از طبيعت بي‌جاني در پس زمينه تابلويي که يک هنرجو مي‌سازد، مي‌تواند انتزاعي براي دو دهه بعد او باشد؛کار اوبا يک ليمو شروع شود و با يک ليمو به پايان رسد.

مرتضي اردلان ۱۳۹۴

علي بهشتي در مورد اين مجموعه نوشته است:

در سنت آموزش طراحي همواره نگاه هاي متفاوت و متنوعي وجود داشته است . يک سر اين طيف ريشه طراحي خوب را در فرهنگ و قالب واره هاي مسلط و مرسوم جامعه تجسمي مي داند و سر ديگر طيف سرچشمه را وابسته به تجربه ناب هنرمند مي داند . در حالي که رويکردهاي جديد بر اين نکته تأکيد دارند که خلق تصوير در جهان کنوني بسته به موقعيت و نگرش هنرمند در ميانه اين دوگانه حرکت مي کند . اين همان چيزيست که ما بر آن پاي مي فشاريم .

طراحي يک زبان است و داراي بيان خاص خودش . زبان بصري انديشه ها . اين زبان يک ����دستور و يک تعريف دارد . "ارگانيزم و سازماندهي عناصر بصري با تعريف زيبايي شناسانه هنرمند که با جهان بيني و منظر شخصي وي ارتباط مستقيم دارد" . چنين تعريفي به همان اندازه که آثار داوينچي را در بر مي گيرد در مورد گرهارد ريشتر نيز صادق است . طراحي يک زبان جهانيست که احتياج به ترجمه ندارد . پايه و اساس خلاقيت در تصوير است . از اين روي مهمترين مقوله در ادراک هنرهاي تجسمي است . اين اهميت از ابتدا با پيدايش رويکردهاي جديد تغييري نکرده است . در اين ميان تلاش براي درک اين مقوله مهم بدون جستجو امکان پذير نيست . جستجو در مرز منطق و احساس ، جستجو براي رسيدن به يک بيان شخصي در تصوير ، جستجو براي رسيدن به يک بداهه گي و بي واسطه گي ، جستجو در زمان و مکان زيست ، جستجويي آگاه از تاريخ ، جستجويي در هويت ، جستجويي در واقعيت ، جستجويي در حقيقت .محسن الورديلي ، محمد ابراهيم آبادي ، هنگامه اولي پور ، فريدالدين عابدين زاده و علي جمالي از جمله افرادي بودند که در گام نخست معلمي من در يک موقعيت آموزشي �با قوانين خاص خود و ماجراجويي هاي بسيار در طراحي به کار و بحث و گفتگو در مورد اين مفاهيم پرداختند .

علي بهشتي . بهمن 94������

 

علاقه مندان تا 22 بهمن ماه همه روزه از ساعت 16 الي 18 ميتوانند به گالري پندار به آدرس خيابان انقلاب،خيابان جمالزاده ي شمالي،نرسيده به بلوار کشاورز،کوچه ي نيلوفر،نبش بازيار،پلاک 28، طبقه ي دوم مراجعه نمايند.

 

پیمایش به بالا