کامبيز صبري: کاهش بودجه هنر جلوي رشد صنعت را مي‌گيرد/ آدم نوستالژيکي هستم

کامبيز صبري هنرمند مجسمه ساز معتقدست کم کردن بودجه هنر يعني جلوگيري از پيشرفت صنعت و رشد کشور و دليل اين امر را در اين مي داند که سرچشمه خلاقيت در صنعت از هنر مي‌آيد.

کامبيز صبري درباره جديدترين فعاليت هاي هنري و نمايشگاهي خود به خبرنگار مهر گفت: جمعه هفته ديگر نمايشگاهي در گالري فرمانفرما برگزار مي شود که در واقع يک نمايشگاه گروهي سه نفره است که آثار من در کنار آثار بهروز حشمت و قدرت الله عاقلي به نمايش در مي آيد.

وي با اشاره به اينکه در اين نمايشگاه دو مجسمه و يک چيدمان ارائه مي دهد، ادامه داد: موضوع اصلي اين نمايشگاه آثار بهروز حشمت و درباره «خانه» در مفهوم عام آن است. در واقع اين مفهوم همراه با خودش مفاهيمي چون خانواده، نوستالژي و بحث هاي مرتبط ديگر مانند مهاجرت را پيش مي کشد.

اين مجسمه ساز درباره چيدماني که در اين نمايشگاه ارائه مي کند نيز بيان کرد: چيدماني که در اين نمايشگاه ارائه مي دهم بيشتر مربوط به بازنمايي دقيق يک معماري ايراني است و رابطه انساني که در آن برقرار مي شود مورد نظرم است؛ البته مهجور بودن اين معماري در دنياي معاصر را هم در نظر داشتم.

صبري درباره اهميت معماري ايراني در آثارش و توجه بيشتر به اين مقوله در آثار اخيرش عنوان کرد: کودکي من در شاهرود گذشت و هر روز که در کودکي از بازار سنتي شاهرود مي گذشتم، مسحور آن رواق بازار و گنبدي که در بالاي خود يک حفره داشت و نور را به داخل بازار مي تاباند، مي‌شدم. آن نور با غباري که در فضا وجود داشت يک ستون هايي را در بازار ايجاد مي کرد که برايم جذاب بود. ضمن اينکه در اصل من اهل کاشانم و پس از خردسالي که بخشي از آن در اين شهر گذشت علاقه من در سال هاي اخير به سفر و بازگشت به اين شهر بيشتر شده است.

آدم نوستالژيکي هستم

وي ادامه داد: من آدم نوستالژيکي هستم و مدام در جستجوي آن فضايي که در کودکي زيست کرده ام و کساني که در آن دوران مي شناختم، هستم. در واقع به دنبال روزگاري هستم که اضطراب ها کم بود و سر و صداي آدم‌ها و فعاليت مداوم آنها در همين فضا، يک امنيتي با خود به همراه مي آورد. در کارهاي آينده ام نتيجه مطالعه ام روي کارهاي کويري ام را که نتيجه رجعت من به شهر کاشان است بيشتر خواهيد ديد.

صبري با بيان اينکه بعد از ۲ سال برپا نکردن نمايشگاه انفرادي در تهران به دنيال برپايي نمايشگاهي انفرادي در پاييز امسال در تهران است، گفت: بعد از ۲ سال که با حمايت ديگران خصوصا در خارج از مرزها توانستم برخي نمايشگاه هايم را برپا کنم امسال تصميم دارم دوباره کارهايم را به هموطنانم نشان دهم.

وي درباره اينکه آيا در کارهاي جديدش شاهد رويکرد جديدي خواهيم بود، بيان کرد: اين تفکر که هنرمند بايد کارهايش مدام متفاوت باشد فقط در ايران وجود دارد. شما اگر به سير کاري هنرمندان مطرح در تاريخ هنر رجوع کنيد مي بينيد که مسير حرفه اي آنها تغييرات شگفت انگيزي نداشته است مثلا کسي مانند جف کونز همه کارهايش شبيه هم است. هنرمند اگر فرصت کند مي تواند يک يا دو خط فکري را در طول حيات حرفه اي اش عميق تر کند اما اينجا انتظار اين است که اگر اصغر فرهادي فيلمساز موفقي است هر فيلمش با فيلم قبلي تفاوت فاحشي داشته باشد.

اين مجسمه ساز ادامه داد: کارهاي جديد من در ادامه کارهاي قبلي ام است و نفي کننده کارهاي قبلي ام نيست اما شايد در بخش هايي کارهايم با هم ترکيب شده باشد، مثلا کارهاي فلزي ام با تشکچه هايم تلفيق شده است.

وي که چند ماه پيش با دو کار در بي ينال معماري ونيز حضور داشت و اين روزها در شوراي سياستگذاري دوسالانه مجسمه سازي و هيات انتخاب آثار اين دوسالانه مشغول به فعاليت است درباره دوسالانه مجسمه سازي گفت: در اين دوره اتفاقي که افتاده اين است که اتفاق آرا و مشارکت و گفتمان بيش از گذشته است. هر چند شايد به کلي نتوانسته باشيم انگيزه هاي شخصي را کامل کنار بگذاريم اما تعامل خوبي برقرار شده است.

هنرمندان ما بايد پا را از مرزها فراتر بگذارند

صبري که در سال ۹۵ در چند نمايشگاه گروهي در خارج حضور داشته و در آرت فر دوبي نيز آثارش توسط گالري خاک ارائه شد درباره حضور هنرمندان ايراني در فعاليت هاي نمايشگاهي خارج از کشور بيان کرد: اگر ما سعي کنيم در يک رشته اي آدم‌هاي موفقي داشته باشيم در آن صورت مي توانيم به رشد آن رشته هنري اميدوارم باشيم. سينماي ما اگر رشدي داشته براي اين است که کيارستمي را داشته و آثار ما به کن و ونيز رفته و ديده شده است. در مجسمه سازي نيز ما بايد آدم هاي موفق بيشتري داشته باشيم و پا را از مرزها بيرون بگذاريم تا شاهد رشد هنري باشيم.

وي با انتقاد از اينکه در کشور ما هر گاه بودجه کم مي آيد بخش هنري در رديف آخر قرار مي گيرد، گفت: عليرغم مشکلات و ضعف هايي که از سال ۷۵ تا ۸۵ در کشور وجود داشت اما نقاط قوتي هم بود. سرمايه گذاري در اين ۱۰ سال براي هنر بيشتر و بي ينال هاي جهاني برگزار شد، گالري هاي حرفه اي به فضاي تجسمي اضافه شدند و فعاليت هاي برون مرزي را شروع کردند.

صبري ادامه داد: اين يک فاجعه است که وقتي بودجه نداريم مي گوييم فعلا بخش هنري را کنار بگذاريم. سرمنشاء تمام خلاقيت ها در صنعت ما از داشتن هنرهاي تجسمي قوي است و امروزه بايد درباره بحث آموزش هنر در مدارس و دانشگاه هشدار داد. به طور مثال تا شما هنر قوي نداشته باشيد صاحب صنعت اتومبيل سازي قوي نمي شويد.

اين مدرس دانشگاه در پايان صحبت هايش اظهار کرد: اگر هنر قرون وسطي و باروک در ايتاليا نبود الان آنها لامبورگيني توليد نمي کردند. امروزه ما مرتب اين موضوع را مي شنويم که چرا طراحي لباس با اصالت ايراني نداريم. طراحي لباس از هنر قوي مي آيد و وقتي از هنر حمايت نشود چه کسي قرار است آن لباس فاخر را طراحي کند؟ وقتي جلوي بودجه هنر گرفته مي شود يعني جلوي صنعت و رشد کشور گرفته مي شود.

پیمایش به بالا