گفتگوي اختصاصي گالري آنلاين با محمد علي بني اسدي به مناسبت نمايشگاه نقاشي "رنگ-رخسار" به هنرباني امير سقراطي در گالري ساربان
"هر بار براي شروع کارم، سعي ميکنم که مجموعهاي جديد و خاص را انتخاب کنم." اين را محمد علي بني اسدي، هنرمند پيشکسوت و فعال در حوزه هاي نقاشي، مجسمه سازي و تصويرگري ميگويد. وي ضمن تاکيد بر اينکه "ميتوان با کمک ذوقِ زيباييشناسانه و کمي خلاقيت حوزه هاي هنري متنوع را به هم پيوند زد" درباره ويژگي هاي مجموعه آثار نمايشگاه پيش رو در گالري ساربان توضيح ميدهد.
نقاشي هاي محمد علي بني اسدي تحت عنوان "رنگ-رخسار" به هنرباني امير سقراطي جمعه پنجم آبان ماه افتتاح مي شود.
در ادامه خواننده گفتگوي اختصاصي گالري آنلاين با اين هنرمند به مناسبت گشايش نمايشگاه نقاشي ايشان خواهيد بود.
بني اسدي در رابطه با دوره هاي کاري و فعاليت هاي خود توضيح داد:
رشتۀ تحصيلي من در دانشگاه نقاشي بود. و هنگاميکه تصميم گرفتم به تصويرگري بپردازم، گالريهاي خاص و زيادي وجود نداشت تا بتوان به طور مستمر فعاليت داشت؛ ولي حتي تحت آن شرايط هم من به فعاليتم ادامه ميدادم. اين نمايشگاه، سيزدهمين نمايشگاه از آثار نقاشي من خواهد بود و عمدۀ آثار ارائه شده در آن با محوريت پرتره هستند.
سال 93 در فرهنگسراي ارسباران تعدادي از نقاشيهايم را به نمايش گذاشتم و بقيۀ آثار بيشتر طراحي و يا کاليگرافي بودند. در نمايشگاه هاي گذشته، ديگر آثارم، از جمله طراحيهايم نيز در ميان نقاشيهايم حضور داشتند، ولي در اين نمايشگاه فقط آثار نقاشي به نمايش در خواهند آمد. همانطور که ميدانيد، من در طول سالهاي کاريام علاوه بر نقاشي و تصويرگري، به حجمسازي نيز پرداختهام.
وي در مورد ويژگي هاي مجموعه آثار نمايشگاه "رنگ-رخسار" گفت:
در اين نمايشگاه، تعداد 24 اثر در اندازۀ بزرگتر از معمول نسبت به آثار قبليام وجود خواهند داشت. تفاوت بين آثار با قطع بزرگ و کوچک هم قطعا در حرکات دست و پرداخت اثر مشهود خواهد بود.
ايدۀ بسياري از آنها از عکسها و تصاويري که در سايتهاي مختلف اينترنتي در هنگام جستجو ديدهام گرفته شده است. نقاشيِ کشيدۀ شدۀ نهايي در واقغ برايندي از تخيلات و تصورات ذهنيام به علاوۀ الگو برداريِ اوليه از آن عکسهاست.
در حقيقت، درست است که به تاريخ و ادبيات ايران علاقۀ بسيار دارم و زماني هم مطالعاتم متمرکز بر آن حوزه بودند، ولي هر بار براي شروع کارم، سعي ميکنم که مجموعهاي جديد و خاص را انتخاب کنم. در اين سري از آثار بيشتر تلاش کردهام که به محيط و حال و هواي فعليِ پيرامونم بپردازم و ايدۀ آثار بيشتر از مسائل روز نشئت گرفته است.
مثلا اغلب پرترههاي من به گونهاي هستند که مخاطب احساس ميکند از روبرو نگاهش ميکنند و با آنها رخ به رخ ميشود. گويي که تصوير در نقاشي به آنها زل زده است.
اين هنرمند پيشکسوت و فعال در حوزه هاي متنوع هنرهاي تجسمي، ضمن تاکيد بر اينکه نميتوان مرزي ميان حوزه هاي هنري قائل شد، شرح داد:
من هميشه تأکيد دارم به جاي اينکه براي جداسازي حوزههاي مختلف تلاش کنيم، ميتوانيم به نوعي آنها را با کمک ذوقِ زيباييشناسانه و خلاقيتمان به هم پيوند بزنيم؛ درست مانند برخي رشتههاي تحصيلي دانشگاهي که "بين رشتهاي" هستند.
در اين صورت، دستمان براي حرکت در مسيرهاي مختلف و خلق آثار جديد بازتر خواهد بود. مثلا در همين رشتۀ نقاشي، اگر هنرمند کمي هم اطلاعات گرافيکي داشته باشد، به راحتي ميتواند آثاري بسيار بديع خلق کنند. بنابراين به عقيدۀ من، تصويرگري در غرب با مفهومي ساده تلقي ميشود، يعني مثلا داشتن نگاهي ساده به متون و تصويرسازي براي آنها، که بسيار ساده است؛ ولي در کشور ما، تصويرگري هميشه با نوعي نگاه زيباييشناسانه همراه بوده که خود به خود آن را به حوزه نقاشي نزديک ساخته است.

در استيتمنت اين نمايشگاه آمده است:
محمدعلي بنياسدي هنرمندي چندوجهي و ژرفنگر است و بالطبع آثارش چند لايه، رازآميز و عميق است. در دورههايي مشخص، نقاشيهايش سويههاي مختلف زيستن را از جنبههاي ازلي، آخرالزماني و اسطورهاي به نمايش گذاشتهاند. روايتهاي بنياسدي حاصل تعمق در دانش، ادبيات و در عينحال در پيوند با مسائل زندگي روزمره است. بهرهگيري از کاليگرافي و خط فارسي همچون صدايي آرام و پيوسته در زيرمتن کارهاي دههي 80 خورشيدي اين هنرمند، تأثير متون مهم ادبيات را به ذهن ميآورد که در لايههايي از فرمهاي تجسمي بروز کردهاند.
در اين دوره اما، انسانهايش از صورتهاي مثالي و فضاي اسطورهاي «انسان- حيوان» دور شده و بيش از گذشته اينجايي هستند. آن فضاي آخرالزماني، مرموز و سنگين به اتمسفري انتزاعي با موقعيتي اکنوني با لايههايي از رنگگذاريهاي درخشان و گيرا بدل شده است. واحههاي سرد و مرموز جايشان را به ورطههاي پيچيده و غريب دادهاند. تمرکز بر فرديت انسان در اين آثار، در ادامهي بررسي و مطالعهي هويت ايراني است. انسانها نزديکتر و با چهرهاي مشخصتر تصوير شدهاند و حتي ميتوان با چهرهها احساس آشنايي و گاه همذاتپنداري کرد. محمدعلي بنياسدي هنرمندي است با ظرافتهاي فکري و حساسيت نسبت به جامعه و پيرامونش که همواره در جستوجوي پاسخ به موقعيتهاي بغرنج زمانهي خويش است. از اين رو تأکيد هنرمند بر سرنوشت انساني که ايدهي مشترک آثارش است، انسان را در ورطههايي پيچيده، نامشخص و مرموز از زيستن به تماشا ميگذارد تا به بيننده اجازهي کشف معناهاي بيشتري دهد و بر رمزآميز بودن اثرش که نمايي از زندگي است تأکيد ورزد.
امير سقراطي
آبان 96

گفتني است نمايش آثار محمد علي بني اسدي تا پانزدهم آبان ماه در گالري ساربان واقع در سهروردي شمالي، هويزه غربي، نبش شهيد يوسفي، پلاک ۱۳۰ ادامه خواهد داشت.
مطالب مرتبط:
>> روايت محمدعلي بني اسدي از نقاشي هايش [1396/8/4]
>> امير سقراطي از ويژگي هاي آثار بني اسدي ميگويد [1396/8/4]
>> محمدعلي بني اسدي: تصور فعاليت هزار هنرمند در آستانه بهار جذاب است [1395/12/10]
>> امير سقراطي "بسامدِ سکوت " را به زيرزمين دستان برد/ گزارش تصويري [1396/3/6]
