مهدي حسيني : پژوهش در کشور ما جدي گرفته نمي‌شود/ روايتي از آثار خارجي گنجينه

مهدي حسيني که به تازگي کتاب مروري بر آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به کوشش او منتشر شده معتقدست تنها سالي، يک هفته امر پژوهش در کشور ما جدي گرفته مي‌شود و بعد فراموش مي شود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از  خبرنگار مهر، کتاب مروري بر آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به کوشش مهدي حسيني به تازگي وارد بازار نشر شده است. اين کتاب حاوي اطلاعات قابل تاملي درباره آثار مهم خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران است. اين کتاب که در قطع رحلي و گلاسه چهار رنگ منتشر شده با قيمت ۲۷۵ هزار تومان در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد و شامل ۶ بخش نقاشي، طراحي و هنرهاي چاپي، نقاشان فتورئاليست، مجسمه سازي، آثار مينيمال و هنر مفهومي است.

مهدي حسيني نقاش و پژوهشگر درباره گردآوري و بخش هاي پژوهشي اين کتاب به خبرنگار مهر گفت: از سال ۵۶ که آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران خريداري شد کم و بيش در جريان اين آثار بودم و يکي دو کاتالوگي را که در اين مدت چاپ شده دنبال کرده ام، اما متاسفانه در اين کاتالوگ ها فقط يک مقدمه يک صفحه اي آورده شده بود و هيچ توضيحي درباره سبک و سياق کار هنرمندان داده نشده بود.

وي ادامه داد: در موزه هاي معتبر دنيا کاتالوگ هاي مفصلي براي آثارشان چاپ مي شود که صرفا به گنجاندن تصاوير و دادن اطلاعاتي درباره ابعاد تصوير و تکنيک و سال اجراي اثر توسط هنرمند بسنده نمي کنند. در نتيجه اين نکته ها بود که در زمان مديريت آقاي شالويي در مرکز هنرهاي تجسمي با بنده تماسي گرفته شد مبني بر اينکه قرار است چنين کتابي براي آثار در بيايد و قرعه به نام من افتاده بود.

اين پژوهشگر با اشاره به اينکه تدوين اين کتاب کار سختي نبود چون سال‌هاست همين مطالب درباره تاريخ هنر را تدريس مي کند و منابع خوبي هم در اختيار دارد، توضيح داد: سال ۸۹ آماده تحويل اين کتاب بودم اما مديريت تغيير کرد و کمي انتشار کتاب به تاخير افتاد. البته از نظر مالي چاپ چنين کتاب نفيسي هزينه بر است و انتشارات آبان در نهايت موافقت کرد آن را چاپ کند و به نمايشگاه کتاب امسال رسيد.

حسيني درباره جزئيات کتاب گفت: درباره دوره هاي مختلف هنري و طراحي، مجسمه، بخش فتورئاليست ها و هنرمندان شاخص به تفکيک مطالبي در کتاب آماده است. بخش طراحي در کتاب زياد نيست اما تعريف جامعي درباره آن آمده و شاخص ها و نمونه هايش نيز آورده شده است. در بحث نقاشي مدرن هم درباره تک تک هنرمندان صحبت شده است.

وي درباره اينکه چرا اين کتاب دو زبانه نيست نيز بيان کرد: به دو زبانه بودن نرسيديم اما به هر حال منابع خارجي درباره اين آثار بسيار زياد است و خيلي هم لزومي نداشت. اين کتاب براي افرادي که از شهرستان مي آيند و دانشجوها بسيار خوب است زيرا همه آثار بخش خارجي گنجينه (به جز آثار چاپي) در اين کتاب ذکر شده است.

اين نقاش درباره اينکه آيا تصميمي براي چاپ کتابي درباره بخش فارسي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران هم گرفته است يا نه بيان کرد: همين کتاب خيلي از من انرژي گرفت ضمن اينکه در اين زمينه کسي با من صحبت نکرده است. البته به طور مثال يک بخش مهم گنجينه ما آثار سقاخانه اي است که در يک کتاب به طور مفصل درباره اين مکتب مقالات تدوين شده است و آثار مهم اين مکتب که در گنجينه موزه هنرهاي معاصر، فرهنگستان هنر، موزه سعدآباد هست معرفي شده است.

حسيني درباره ضعف مديريت فرهنگي و هنري در توجه به پژوهش نيز گفت: پژوهش امري هزينه بر است و کسي که کار پژوهشي مي کند بايد خيالش راحت باشد که معاشش تامين است که در اغلب موارد چنين نيست. من هم الان فکر مي کنم شايد کار اشتباهي کردم چنين وقتي را گذاشتم. ضمن اينکه پژوهش بايد گروهي امکان پذير باشد و پژوهشگر دستيار داشته باشد که من هيچ کدام از اينها را در اختيار نداشتم.

وي در پايان عنوان کرد: سالي يکبار هفته پژوهش برگزار و چند مقاله و سخنراني ارائه و بعد اهميت اين امر فراموش مي شود تا سال ديگر در نتيجه بودجه اي هم اختصاص پيدا نمي کند. شما باور نمي کنيد بودجه اي که من براي پژوهش اين کتاب در اختيار داشتم چقدر بوده است!

پیمایش به بالا