
مجيد ملانوروزي درباره چالش ها، فرصت ها، تهديدها و حسرت هاي مديريت چهار سال و نيمهاش بر دفتر هنرهاي تجسمي معاونت هنري وزارت ارشاد سخن گفت.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، مجيد ملانوروزي، مديرکل سابق دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که به تازگي از اين سمت خداحافظي کرده است درباره چالش هاي چهار سال و نيم مديريت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توضيح داد: از ابتداي ورودم به ارشاد، فضاي تجسمي کشور برايم ناشناخته نبود و با وجود ۱۰ سال دوري از تهران با گروه تجسمي دهه ۶۰ و ۷۰ کاملاً آشنا بودم. البته تا قبل از اينکه به دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيايم خيلي با دولت همکاري نداشتم، همان طور که خيلي از هنرمندان حوزه تجسمي نيازي به همکاري با دولت ندارند و کارهاي روزمره خودشان را انجام مي دهند.
استراتژي اول؛ استفاده از ظرفيت هنرهاي تجسمي داخل و خارج از کشور
وي اولين استراتژي خود در مديريت را استفاده از ظرفيت هنرهاي تجسمي داخل و خارج از کشور دانست و با اشاره به دعوت از هنرمندان ايراني خارج از کشور براي حضور در پنجاه و ششمين بينال بينالمللي ونيز، گفت: سعي کردم هنرمندان ايراني خارج از کشور را گردهم جمع کنم و به همين دليل در پنجاه و ششمين بينال بينالمللي ونيز، ۴۰ نفر از هنرمندان ايراني خارج از کشور را دعوت به حضور کرديم که البته هزينهبر بود و از طرفي ديگر بسياري از رسانه ها از جمله روزنامههاي اصولگرا بر ما تاختند، اما اين حضور براي ما فرصتي بود تا هنرمندان ايراني خارج از کشور که کار مي کنند و با گالري ها و مجموعه داران خارجي آشنا هستند، جذب کنيم. بعد از حضور اين هنرمندان در بينال ونيز، توانستيم از کارهاي ۴۰ هنرمند ايراني خارج از کشور، در ايران نمايشگاه هاي متعددي برگزار کنيم.
ملانوروزي، فضاي هنرهاي تجسمي کشور را فرصتي برشمرد که بايد از آن به خوبي استفاده کرد و افزود: هنرمندان بزرگي در ايران و خارج از کشور داريم که در شأن جمهوري اسلامي ايران کار و در رخدادهاي هنري بزرگ جهاني شرکت مي کنند و بايد از حضور آنها استفاده مطلوبي کرد.
استراتژي دوم؛ توسعه فضاي تجسمي در بخش خصوصي
وي، توسعه فضاي تجسمي در بخش خصوصي را دومين استراتژي خود در طول مديريتش برشمرد و گفت: امکانات دولت روز به روز کمتر و جامعه تجسمي بزرگتر مي شود، به هر حال ده ها هزار دانشجوي هنر در دانشگاه ها مشغول فراگيري هنر هستند و شرايط دولت به گونه اي است که نمي تواند به هنرمندان تجسمي امکانات و خدمات ارايه دهد مثل اينکه آثار هنري خريداري يا موزه احداث کند. من از روز اول مديريتم بر اين موضوع تاکيد داشتم فضاي تجسمي توسعه پيدا کند و به همين دليل هر کسي که امکاناتي در اختيار داشت و مي توانست به نمايش و توليد آثار تجسمي کمک کند مورد حمايت ما واقع شد و اين کار را در چارچوب قانون و آيين نامه ها تسهيل کرديم.
مديرکل سابق دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: با اين رويکرد حدود ۱۵۰ گالري در تهران به فضاي تجسمي اضافه شد گالري هايي که مديران آنها تحصيلکرده خارج از کشور بودند، هنر را مي شناختند و با اقتصاد هنر آشنا بودند. شرايط نشاط در فضاي تجسمي در اين مدت به وجود آمد و ما نيز سعي کرديم از هر امکاني چون برگزاري حراج، ورک شاپ و رويدادهاي هنري حمايت کنيم. جشنواره هاي خصوصي را حمايت کرديم و بر اين اساس، در حال حاضر حدود ۶۰ جشنواره عمومي و خصوصي در کشور فعال است.
وي به برگزاري نمايشگاه هاي هنرمندان خارجي چون توني کرگ و اتو پينه در ايران اشاره کرد و افزود: از آثار هنرمندان بزرگ داخلي چون فريده لاشايي با حضور کيوريتورهاي مطرح نمايشگاه برگزار کرديم بنابراين با وجود تمام مشکلاتي که در حوزه تجسمي با آنها روبرو بوديم، از جمله بدهي ۲ ميلياردي در ابتداي ورودم به دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بودجه ۲ ميليارد توماني اختصاص يافته به اين دفتر، سعي کرديم شرايط ثابتي را برقرار کنيم.
حسرتي که بر دل ملانوروزي ماند
ملانوروزي به ۲ مورد مهم در ارتباط با موزه هنرهاي معاصر تهران که عملي نشد اشاره کرد و گفت: درصدد بوديم براي برقراري روابط بينالمللي و معرفي هنر ايران به جهان، نمايشگاه آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران در برلين و رم برگزار شود، اما متاسفانه به دليل تغيير علي جنتي وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين اتفاق نيفتاد. همچنين بدترين حسي که شايد هميشه داشته باشم اين است عليرغم تلاش هاي فراوان نتوانستم بازارچه بين موزه هنرهاي معاصر تهران و موزه فرش را تعطيل کنم و فضاي آن را در اختيار موزه هنرهاي معاصر تهران قرار دهم.
وي در توضيح بيشتر اظهار کرد: عليرغم در اختيار داشتن سند فضاي بازارچه لاله و حکم دادگاه براي تخليه اين مکان، به دليل وضعيت اجتماعي حاکم بر اين بازارچه، نتوانستيم اين فضاي مناسب را براي موزه هنرهاي معاصر تهران تخليه کنيم و اين حسرت بر دلم ماند.
برخي درصدد تصاحب و متوقف کردن موزه هنرهاي معاصر هستند
ملانوروزي درباره بحث واگذاري موزه هنرهاي معاصر تهران به بنياد رودکي و سازمان ميراث فرهنگي نيز گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران در فضاي فرهنگي و هنري کشور و از جمله اقتصاد هنر تاثيرگذار است به همين دليل برخي سازمان ها يا ارگان ها درصدد تصاحب يا متوقف کردن آن هستند. حضور تاثيرگذار جامعه تجسمي کشور در موضوع واگذاري موزه هنرهاي معاصر تهران بسيار کمک کرد تا بحث واگذاري ملغي شود.
ادعا ندارم سوپرمن بودم
وي درباره افرادي که از وضعيت موجود در چندين سال مديريتش ناراضي بودند، بيان کرد: حتما عده اي بودند که در اين دوره از عملکرد من، بحث بيمه و اختصاص امکانات مالي ناراضي بودند، اما من سعي کردم کارم را درست انجام دهم. ادعايي ندارم که سوپرمن بودم و همه را نجات دادم، اما تلاشم را در چندين سال براي بهبود اوضاع کردم و از همه افرادي که حق شان ضايع شده است، عذرخواهي مي کنم. من با غرور مي گويم حتي يک نفر را با خودم به ارشاد نياوردم و با همان نيروهاي قبلي به کار ادامه دادم. اين موضوع از موضوعاتي است که امروزه کمتر به آن اعتنا مي شود.
ملانوروزي که به گفته خودش از کار دولتي کناره گيري کرده است، در پايان گفت: من از حوزه تجسمي خارج نمي شوم و تنها از بخش دولتي تجسمي رفته ام و به همين دليل در آينده فعاليت هنري در بخش خصوصي را ادامه مي دهم و به نگارش کتاب مي پردازم.
