
نشست مسجد در آيينه تاريخ ايران به همت گروه تاريخ و باستان شناسي خانه انديشمندان برگزار مي شود.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، نشست مسجد در آيينه تاريخ ايران به همت گروه تاريخ و باستان شناسي خانه انديشمندان، عصر شنبه 6 مرداد 97 با حضور فريبا سعيد انارکي، حسين عباس زاده، معصومه داووديان، مهدي عابديني عراقي در سالن حافظ خانه انديشمندان علوم انساني برگزار مي شود.
در جهانبيني اسلام، انديشه مبتني بر توحيد مبناي توليدات هنر اسلامي قرارگرفته است. اين ارتباط در زيباترين بيان خود بيشک در معماري مساجد اسلامي مطرح است. مسجد جلوهاي از زيباييهاي الهي و نمونه بارزي از تلفيق و ارتباط فرمهاي نمادين، با باورهاي عميق اعتقادي است.مسجد در سادهترين شکل خود ميتواند ديواري باشد که رو به قبله ساخته شود و جهت نماز گزاردن را نشان ميدهد، اما تأکيد اسلام به برپايي نماز جماعت موجب شده تا مسجد از يک مکان عبادي به يک نهاد عبادي با کارکردهاي ارتباط اجتماعي بدل شود.
در ايران، مسجد و بازار دو نهاد از نهادهاي اجتماعي هستند. شهرهاي اسلامي به لحاظ کالبدي، متشکل از سه رکن اصلي ارگ، مسجدجامع و بازار بوده است که محل استقرار و جايگاه عناصر متشکله اجتماع شهري يعني عمال ديواني، علما و بازاريان بوده است. مساجد جامع در شهرها همواره دو کارکرد سياسي و مذهبي داشت و عموماً در کنار مقر فرمانروايان و واليان قرار داشت و بعضاً مرکزاجتماعات سياسي و رسمي هم بوده است و معمولاً در کنار آن مدرسه علميه شهر واقع بوده و بالاخره بازار که آن را احاطه ميکرده است.
مسجد جامع به تدريج به يکي از ارکان اصلي جوامع شهري بدل شد. با اينکه ارگ در کنار مسجد و بازار به عنوان يکي از سه نهاد عمده شهر بوده است، اما عمال ديواني در يک ويژگي اخص با علما و بازاريان تفاوت داشتند و آن خاستگاه اجتماعي آنان بوده است. شايد يکي از دلايل اتحاد و نزديکي مسجد و بازار يا علما و بازاريان در مقابل حکومتها، همين يگانگي ريشه و خاستگاه اجتماعي آنان باشد.
ورود علاقمندان، دانشجويان، پژوهشگران، خبرنگاران و اهالي رسانه در اين نشست آزاد است
