
«يکي از آرزوهاي ما اين بود باغ ايراني شناسانده شود که خوشبختانه يونسکو اين کار را انجام داد؛ جالب توجه است که در يونسکو سه دسته باغ وجود دارد: باغ شرقي، غربي و باغ ايراني. براي ما مايه افتخار است که باغ ايراني خود به تنهايي در يک دسته قرار مي گيرد. از ايران مجموعا 9 باغ در يونسکو به ثبت رسيده اند که از آنها مي توان به باغ فين کاشان، باغ شاهزاده ماهان، باغ عباس آباد مهرشهر مازندران و….. اشاره کرد» اين ها بخشي از صحبت هاي موجود در فيلمي بود که در ابتداي دومين بزرگداشت روز باغ ايراني در روز 5شنبه 19 مهرماه 1397 در موزه امام علي برگزار شد. اين فيلم در واقع خلاصه اي از اولين بزرگداشت روز باغ ايراني در سال گذشته بود.
در ابتداي دومين بزرگداشت، انوشه منصوري، دبير انجمن مفاخر معماري ايران، رئيس هيات مديره موسسه مطالعاتي جهان باغ ايرانيان گفت: ما هر دوماه يکبار به معرفي کامل يکي از باغ هاي ثبت شده ايراني در يونسکو مي پرداختيم.
وي بيان کرد: باغ ايراني فقط يک باغ نيست، مثل يک پارک هم جاي تفريح است و هم صرفا جاي تفريح نيست. ارزش آن به هويت استثنايي و منحصر به فرد آن مي باشد. باغ ايراني فقط داراي هندسه جذاب و يا فقط داراي گياهان خاص نيست؛ کنار هم قرار گرفتن عناصر در باغ ايراني، آن را استثنايي کرده است. باغ ايراني به اندازه باغ ژاپني معروف نشده است ولي بايد توجه کرد که اين باغ ايراني است که در يونسکو ثبت شده و نه باغ ژاپني.

دبير انجمن مفاخر معماري ايران اذعان داشت: همانطور که ما تلاش کرديم روزي را به نام معمار ثبت کنيم و آن را از روز مهندس جدا نماييم، ما اصرار داريم که روزي به نام باغ ايراني در تقويم هاي شمسي ثبت گردد تا آگاهي ها نسبت به آن افزايش يابد؛ اين اسم گذاري در واقع خاص بودن آن موضوع را مطرح مي کند.
منصوري اظهار داشت: در داستان هاي اسطوره اي ما، مطالعات نشان مي دهد که اول آسمان، بعد زمين و آب و گياهان و حيوانات و بقيه جانداران آفريده شدند و طبق بررسي هاي به عمل آمده، زمان رويش گياه و زايش گياه، زماني بين 19 تا 24 مهرماه است و ما با استفاده بهينه از يک روز در تقويم شمسي سعي کرديم در اين دوره زماني، روز باغ ايراني را با روز حافظ يکي نماييم. ما اين موضوع را به شوراي انقلاب فرهنگي گفته ايم حالا اين مي تواند وارد تقويم ها شود يا خير.
سپس دکتر نسرين فخري، دکتراي ادبيات و تمدن تطبيقي فرانسه، استاد دانشگاه علامه طباطبايي، مدير گروه آموزش کميسيون ملي يونسکو اين چنين سخن راند: ثبت پرونده در يونسکو بسيار دشوار است و ما از اين جهت که باغ ايراني اين راه را پيموده است بسيار مفتخريم.
وي در رابطه با آموزش در يونسکو گفت: مهمترين رکن واحد علمي و فرهنگي يونسکو، آموزش مي باشد. تمام برنامه هاي آن حول يک جمله آموزشي است: «تضمين دسترسي به آموزش با کيفيت، برابر، فراگير و ترويج فرصت هاي يادگيري مادام العمر براي همه است». اين قانون در مورد همه کشورهاي عضو يونسکو صادق است که آموزش در سطح ابتدايي حتي در دور افتاده ترين نقاط کشور و با کيفيت بالا وجود داشته باشد.

فخري بيان کرد: مساله ديگر در با کيفيت کردن آموزش، مکان آن است، که پروژه خانه مدرسه که همزمان با اين رويداد در حال برگزاري است کاملا به آن توجه دارد؛ مساله ديگر از ارکان يونسکو، فرهنگ است. يعني علاوه بر وجود تبادل فرهنگي بين کشورها، استقلال فرهنگي در مورد آنها نيز صادق باشد. پروژه مذکور اين موضوع را نيز مدنظر قرار داده است.
در ادامه مراسم دکتر خوبچهر کشاورزي به صحبت پرداخت. وي با پخش يک فيلم بدون صدا وارد بحث خود- موسيقي در اوستا و باغ ايراني در اوستا- شد.
کشاورزي به تشريح «خنياي اوستا در پَرَدَيز» روي آورد و گفت: خنيا يا خوان يعني آواز خواني، افراد براي آوازخواني نياز به نظم دارند و اوستا هم منظوم است. اوستا يعني دانش نامه، آگاهي نامه و شامل انواع و اقسام دانش ها است. پَرَدَيز هم يعني باغ زيبايي که محصور شده باشد- پر يعني پيرامون و دَيز يعني چيدن-

وي بيان کرد: موسيقي در همه جاي اوستا مشهود است. صداها در آن شنيده و مشاهده مي شوند؛ صداي آب، سنگ و … که به آنها سنگ باند، آب باند و … گويند. با اين اوصاف مي بينيد که قدمت موسقي ما به کجا مي رسد.

در انتهاي مراسم ابوالحسن ميرعمادي از اعضاي انجمن و موسسه مطالعاتي جهان باغ ايراني نگاه خود را به باغ ايراني بيان کرده و گفت: اين سوال مطرح است که چرا ما از باغ ايراني خوشمان مي آيد؟ بايد توجه کرد که نمايشگاه هاي ايراني در واقع نمايشگاه و آزمايشگاه قوانين طبيعت در رابطه با انسان است؛ يعني در باغ ايراني انسان خيلي موثر است که در باغ ساير کشور ها اين تاثير وجود ندارد.
وي گفت: اگر قبول کنيم که اکنون در عالم کثرت هستيم ولي همه علاقمند و نگاه به سوي يک وحدت داريم يعني ما تکه هاي جدا شده اي هستيم که براساس قوانيني علاقه داريم به همان وحدت بازگرديم. اساس خلقت بر زيبايي است. باغ ايراني قسمتي از طبيعت است که براساس زيبايي درست شده است. ما در باغ ايراني تمام قوانين طبيعت را مي بينيم و نه مقررات را، مقرراتي که زاييده مقطع زماني انسان ها است ولي قوانين طبيعت هميشه جاري است و زمان نمي شناسد.

ميرعمادي اشاره کرد: مسئله مهم ديگر زمان است. در باغ زمان را مي توان احساس کرد و تشخيص داد. در باغ ايراني تمام قوانين علمي رعايت شده است وگرنه اين باغ پايدار نمي ماند و حس معنويت در اين پياده شدن قوانين وجود دارد و انسان خود را مجري اين قوانين مي داند.
در پايان مراسم مهندس اميرعباس ابوطالبي در رابطه با آثار برگزيده شده نقاشي در حوزه مفاهيم انتزاعي باغ ايراني صحبت کرد و به تشريح نحوه انتخاب آثار پرداخت.

در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي از آثار منتخب هنرمتدان که در فراخوان اعلام شده شرکت کرده بودند نيز برگزار شد.





