
در اين مقاله Jianshi Wu و Yitanطراحان نيويورکي که در اوايل سال جاري، وارد رقابت سالانۀ آسمان خراش eVolo شدند، تجربيات خود را در غالب چند راهکار براي موفقيت در مسابقات معماري توضيح داده اند:
هدف ما به چالش کشيدن درک مردم از معماري عمودي و ارتباط آن با محيط طبيعي و ساختماني بود. اين برنامه، يک کنفرانس مفهوميست که توسط مجله معماري آوانگارد eVolo برگزار ميشود؛ وايدههاي بديع، خلاقانه و خيالي را ارزشگذاري ميکند. طرح پيشنهاديِ ما در يک جمله اين بود: طراحي مجموعهاي از آسمانخراشها در کنار هم، پيرامون يک پارک مرکزي، به گونهاي که انگار آن پارک در ميان آنها غرق شده است. ("Sidescaper"، اصطلاحي بود که بعدها در چند مقالۀ ديگر هم به کار برده شد)
ايدهاي که ما ارائه کرديم، درک مردم از آسمانخراش را به شدت به چالش کشيد. در عين حال به چند مورد از تناقضات اجتماعي و زيست محيطي اشاره داشت که امروزه شهر بزرگي مانند نيويورک با آن مواجه است. در نهايت، "مفهومِ جسور/ بيپروا" موفق به دريافت جايزۀ اول در ميان 500 مدرک دريافت شده از سراسر جهان شد.
ما خيلي خوشحاليم که در اين مسابقه شرکت کرديم. نه به خاطر اينکه برنده شديم، بلکه به اين خاطر که به عنوان طراحان جوان توانستيم شانس پيادهسازي ايدههايمان بر روي کاغذ و مورد توجه، بحث و انتقاد قرار گرفتن توسط مخاطبان زيادي را بدست آوريم. همچنين متوجه شديم که براي با موفقيت به پايان رساندنِ دورهها احتياج به تلاش بيشتري داريم.
با نگاهي موشکافانه و دقيق، در زير، تعدادي از توصيههاي عملي مفيد و کاربردي که اکثرا برگرفته از تجارب ما هستند، براي شرکت در اينگونه رقابتها ذکر شده است. ما قصد داريم که اين تجارب را با تمام حرفهاي هاي جواني که به شرکت در رقابتهاي طراحي معماري علاقهمندند به اشتراک بگذاريم:
1. هدف خود را تعيين کنيد.
چرا شرکت مي کنم؟ چه انتظاري از شرکت در اين رقابت دارم و چه ميخواهم بدست بياورم؟ مسابقات معماري ميتوانند هم زمان، و هم انرژي شما را مصرف کنند و بيشترِ آنها نياز به پرداخت هزينۀ ثبت نام دارند. بنابراين، هميشه پيش از آنکه وارد چالش آنها بشويد، اين سؤالات را از خود بپرسيد.
چيزهاي زيادي به جز دريافت جايزه وجود دارند که يک شخص ميتواند از شرکت در اين رقابتها بدست آورد. مثل: ساخت يک نمونۀ شخصيِ حرفهاي و قوي، افزايش قدرت تفکر و مهارت طراحي، فرار از انجام پروژههاي روزمره و عادي شرکتها (هر چند که مدت زمان آن کم باشد!) و غيره. اين ليست ميتواند ادامه داشته باشد؛ بي آنکه دستيابي به آن هيچ نيازي به کسب مقام اول در مسابقه داشته باشد.
در حاليکه با داشتن اهدافي مثل آنچه در بالا ذکر شد، هرگز ضرر نخواهيد کرد. مسابقات طراحي، آزمونهاي استانداردي نيستند. بايد شانس داشته باشيد تا برنده شويد. به عبارت ديگر، شرکت در مسابقات طراحي نبايد به خاطر برنده شدن باشد، بلکه بايد بدانيد که اين مشارکت راهي مطمئن براي ابراز ايدههاي اصلي شما با مسئوليت و خطرات کمتر نسبت به پيادهسازي آنها در دنياي واقعي خواهد بود و فرصتي عاليست تا براي ساخت پروژهاي با کيفيت، بدون ترس و محدوديت نهايت تلاش خود را بکنيد.
2. مسابقه و تيم درست را انتخاب کنيد ( انتخابهاي صحيح داشته باشيد).
مسابقات فرصت خوبي براي افراديست که به دنبال شانسي براي تکميل تجربۀ حرفهاي يا تحصيلي خود از طريق انجام برخي فعاليتهاي مستقل هستند. بنابراين به نقاط قوت خود و يا تيمتان آگاه باشيد و رقابتهايي را که در حوزۀ علايقتان هستند، چه از نظر زماني و چه استراتژي، برگزينيد.
از آنجايي که عمدتا دو نوع رقابت وجود دارد _ مفهومي و حقيقي_ مطمئن شويد که رقابتي را انتخاب ميکنيد که براي شما و تيمتان در مسير درستي قرار گرفته و بيشترين سود را برايتان دارد. مگر اينکه قصدتان چيز ديگري باشد مثل: سنجيدن پتانسيل گروه و يا امتحان کردن و آموختن چيزهاي بيشتر و جديد. همانطور که پيش ازين ذکر شد، وقتيکه بدانيد که ميخواهيد چه چيزي از اين رقابت بدست بياوريد، آنگاه انتخاب مسير مناسب مشکل نخواهد بود.
شرکت در مسابقات بايد برايتان تجربهاي لذتبخش باشد. به خاطر داشته باشيد اين کارِ شماست و شما تنها کسي هستيد که تمام تصميمات را ميگيرد بدون هيچ اجباري. بنابراين وقت خود را با فکر کردن به آنچه که هيئت منصفه ميخواهند و يا مخاطبان خواهند گفت تلف نکنيد. داشتنِ نگرش مثبت و خوب در طول مسير و عدم توجه به نتيجه به شما کمکِ بسياري خواهد کرد.
3. شرايط و ضوابط شرکت در مسابقات را به دقت مطالعه کنيد.
حداقل اتفاقي که مايل هستيد در رابطه با ايدۀتان رخ دهد اينست که هيچگونه اشتباهي ناشي از سوء تفاهم و يا غفلت در هنگام ارائۀ خلاصۀ طرحتان نداشته باشيد. بنابراين، شما بايد شرايط را به دقت بخوانيد. هر چه بهتر نياز به اينکار را درک کنيد، احتمالا هيئت داوران را بهتر بتوانيد قانع و توجيه کنيد. اگر آن سازمان پيش از اين هم ميزبان مسابقاتي بوده است، سعي کنيد کارهاي برندههاي دورههاي قبل را بررسي کنيد. زيرا ممکن است به شما در شناسايي موارد با اهميت و مورد توجه براي داوران و معيارهاي آنها به طور صريحي کمک کند و باعث شود که شما در کارتان اشتباه بارزي نداشته باشيد.
4. بين مفهومي و عملي بودنِ کارهايتان تعادل بر قرار سازيد.
در حالي که خلاصۀ طراحي، همه نيازهاي فني را بيان ميکند، ممکن است در مورد اين موضوع زياد گويا نباشد. همانطور که ما در رقابتي که احتياج به ايدهاي نو داشت شرکت کرديم، اين سوال يکي از اولين بحثهاي ما بود و شايد مهمترينِ آنها.
پروژه خود را به عنوان يک مثال در نظر بگيريم. در حقيقت، حفر کردن و ايجاد يک پارک زيرزميني، در عمل با نگرانيهاي بسياري همراه خواهد،. مواردي از جمله: وضعيت آبهاي زيرزميني، لوله کشي، سيستم راههاي زيرزميني، بستر خاک و غيره. اگر ما تصميم ميگرفتيم که به هر يک از اين مسائل بپردازيم، و نصف فضاي تخته را به توضيحات دربارۀ چگونگي حل برخي از آنها _ و نه همۀشان_ اختصاص ميداديم، ايدۀ بزرگ و قويِ ما به احتمال زياد تضعيف ميشد. در مورد پروژۀ مان، ما تصميم گرفتيم که بر برخي از اين نگرانيهاي عملي تأکيد نکنيم. اينکار ممکن است کمي شک و ترديد در مخاطبان ايجاد کند، اما حداقل بيشتر مردم پيامهاي واضحتري از ايدۀ قوي ما دريافت ميکنند.
اين بدين معنا نيست که يک مفهومِ جسورانه از واقعيت مهمتر است، اما ميگويد که جنگل را براي درختان از دست ندهيد. همچنين براي پروژه خاص ما درست است، اما ممکن است به پروژه شما اعمال نشود. فقط به ياد داشته باشيد، مطمئنا براي چيز جديدي دعوت ميشويد.
5. ارائه خوب به معنيِ وارونه کار کردن است!
اغلب در مسابقات معماري، تنها فرصت شما براي انتقال ايدۀتان به بيننده از طريق تختههاي ارسالي است. ساير موارد از جمله، فرآيند تفکر شما، تحقيقات، طرحها و مدلهاي مطالعاتي، هر چند به همان اندازه مهم هستند، اما به هيئت علمي ارائه نميشود. بنابراين، بايد اطمينان حاصل کنيد که ارائۀ شما به قدري عاليست که ميتواند در همان نگاه اول بر بيننده تأثير شگرفي بگذارد.
از قبل، حتي پيش از اينکه کارتان را شروع کنيد، براي دستيابي به اين موضوع، بايد تلاش کنيد که تصوير ذهني واضحي از آن داشته باشيد (که چقدر ميخواهيد هيئت منصفه را تحت تأثير قرار دهيد). در صورت امکان، ابتدا طرحها را صفحهبندي، فايل صفحۀ خالي را تنظيم و تصاوير و فريمهاي متن را جايگذاري سپس آنها را پر کنيد.
وارونه کار کردن چند مزيت عمده دارد: از يک سو، در پروسۀ فکر کردن به شما کمک ميکند. شما هميشه در حال انديشيدن به تهيۀ پيش نويسي براي هيئت مديره هستيد. به طور واضح بدانيد که خواستۀتان چيست، بدون آنکه بيش از حد در کشف آن موارد غرق شويد. از سوي ديگر، اينکار، نشاندهندۀ پيشرفت شماست و به شما کمک ميکند تا وقت خود را به خاطر انجام کارهاي غير ضروري تا زمان رسيدن به فرصت نهايي هدر ندهيد.
6. با دوستانتان صحبت کنيد و نظر آنها را جويا شويد.
پس از همۀ موارد ذکر شده، رقابتهاي طراحي اکثرا دربارۀ به اشتراک گذاري ايدهها با مردم هستند. هميشه تلاش شما براي ارائۀ خلاصهاي از پروژۀتان به ديگران مفيد خواهد بود؛ چه به کساني که در اين حوزه فعاليت دارند و چه کساني که در اين حوزه فعاليت ندارند؛ نظر هر دو گروه را جويا شويد. زيرا هميشه مفاهيم براي خودِ شما که خالق آنها هستيد خيلي بديهيتر از ديگران به نظر ميآيند. اين تمرين به شما کمک ميکند تا ايدۀتان را دقيقتر و محبوبيت پروژۀ خود را تنها با بيان چند جمله بيشتر کنيد.
علاوه بر اين، ممکن است در فرايند بازخورد گرفتن از ديگران متوجه نکتهاي بشويد که قبلا آن را ناديده گرفته بوديد و يا از آن چشمپوشي کرده بوديد. همين تصحيحات ساده روي هم رفته ميتوانند در پروژۀ نهايي شما تغييري بزرگ ايجاد کنند.
7. "خود_ارتقادهنده"ي خوبي باشيد.
اغلب طراحان جوان به گونهاي تعليم ديدهاند که بر روي کاري متمرکز باشند و ساعتها وقت خود را وقف انجام آن کار با جزئيات عالي بکنند. البته اينکار، کار اشتباهي نيست، ولي ما بايد دربارۀ چگونه مديريت کردن بازار کسب و کار حرفۀمان هم آموزش ببينيم.
چنين کاري ميتواند با اقدامي ساده مثل ارسال آثار براي چند ناشر منتخب، نوشتن مقاله براي مجلات، ساخت يک وبسايت خوب، جستوجوي فرصتهاي نمايشگاهي و … شروع شود. در دنياي امروزي، براي ترويج و تبليغ کارهايتان راههايي بيش از تنها خوب کاردن و منتظر ماندن براي اينکه ديگران کشفتان کنند، داريد. اينکه نام مسير حرفهايِ پيشينِ کسي را به اسم خودمان منتشر کنيم کار ساده اي نيست، بنابراين بهترين کارِ رقابتيِ خودتان را جزو داراييهايتان بدانيد، آن را، هر چه که هست، بر روي وبسايتتان قرار دهيد؛ و اگر واقعا برنده شدهايد، شانسِ بيشتر ترويج و تبليغ شدنِ آن را از طريق ديگر رسانهها نيز امتحان کنيد.
اميدوارم خواندن اين توصيههاي عملي بتواند به هر طريقي به شما ايده بدهد. ما علاقهمنديم بدانيم اگر شما يک معمار هستيد، آيا براي شما هم همين موارد ذکر شده جزو مهمترين موارد بودند يا خير؟ لطفا اگر فکر ميکنيد موارد مهم ديگري نيز وجود دارند، لطفا براي ما کامنت گذاشته تا دربارۀ آنها با هم بحث و تبادل نظر داشته باشيم.
دربارۀ نويسندگان:
Jianshi Wu و Yitanطراحان نيويورکي هستند. کار مشترک آنها جوايز بسياري را از آن خود کرد و در سطح بينالملل در مجلات بسياري از جمله "گاردين، فُربز، سيانان، آرک دِيلي و آرکيتکچرال ديگِست" منتشر شد. پروژۀ مفهوميِ اخير آنها “New York Horizon” در رقابت سالانه آسمان خراش eVolo، 2016 مقام اول را کسب کرد.
مترجم: هما سلوکي
