هيچوقت هيچ سورپرايزي در انتخاب لباس هاي ملکه اليزابت دوم وجود نداشت، هرگز به ترندها توجه نکرد و در عوض روي کمد لباسهاي کلاسيک تمرکز کرد.

به گزارش گالري آنلاين، اگرچه استايل او در طول سالها تکامل يافت – از ملکه جوان شيک پوشي که در روزهاي عروسي و تاجگذارياش (و در بسياري از مناسبتهاي ديگر) لباسهاي سبک نورمن هارتنل ميپوشيد تا کتها و لباسهاي رنگارنگ و ظريف که به او کمک ميکرد در ميان جمعيت برجسته شود.
در طول دو دهه گذشته – و تا حدي به لطف تيم Angela Kelly ، دستيار شخصي، مشاور و متصدي ملکه، و Stewart Parvin ، طراح لباس و خياط مقيم لندن – ملکه ، در سالهاي آخر عمر، به لطف کمد پر از رنگهاي روشن و لباسهاي جذاب، با ذوقتر از هميشه لباس پوشيده است.
لباس سبز نئون او که توسط Parvin طراحي شده بود، چند دقيقه پس از حضور او در بالکن، در تولد رسمي ملکه در سال 2016 در رسانه هاي اجتماعي ترند شد. ملکه 90 ساله شده بود و صفحه هاي اجتماعي با هشتگ هايي از جمله #neonat90 و #highvishighness عکس هاي او را منتشر مي کردند.
در سالهاي بعد، ملکه همچنان به پوشيدن زمينههاي سبز رنگ، از جمله آهک، چارتروس و شبدر ادامه داد. گاهي اوقات او يک خط بنفش، زرد يا آبي طاووسي را به ترکيب اضافه مي کرد و پيامي خوشحال کننده براي ميليون ها نفري که هر سال به ديدن او مي آمدند ارسال مي کرد.

دو سال پيش، پرنسس بئاتريس در روز عروسياش، يکي از لباسهاي قديمي ملکه را به تن کرد، شمارههاي هارتنل پر زرق و برق و براق از دهه 1950.Kelly و Parvin آن را براي اين مناسبت تغيير داده بودند و آستينهاي پفي ارگانزا اضافه کرده بودند و براي حس امروزيتر دامن را لاغر کردند. گفته مي شود ملکه از اين تغييرات رضايت داشته است.
دو ماه بعد، پلتفرم جستجوي مد Lyst گزارش سلطنتي مد سال 2020 خود را منتشر کرد که افزايش 297 درصدي جستجو براي "لباس هاي عروسي قديمي" در اين پلتفرم را نشان داد. Lyst اين امر را به عنوان بخشي از انتخاب هاي "مد آگاهانه" در ميان خانواده سلطنتي توصيف کرد.
در مصاحبهاي در اوايل امسال Parvin گفت که اين لباس ابتدا سالها پيش به درخواست ملکه تغيير کرده بود و او مرتب کمد لباسش را به روز ميکرد. اخيراً، او کت زرد قناري را براي افتتاح خط توليد اليزابت در لندن به تن کرده بود.
ظاهر ملکه هرگز تصادفي نبود، و طراحان با استعدادي در اطراف خود داشت، درست مانند اجدادش ملکه ويکتوريا، اليزابت اول و چندين پادشاه در طول قرن ها.

سوزانا کوردنر، مدير آرشيو در کالج مد لندن، دانشگاه هنر لندن، گفت در حالي که سبک ملکه در طول دهه ها تکامل يافته است، موتيفها و ويژگي هاي اصلي باقي ماندند و لباسهاي او به طور فزايندهاي به وسيلهاي براي ايجاد و حفظ تصويري «سازگار و قابل تشخيص» در چشم عموم تبديل شد.
کوردنر در مصاحبهاي با WWD در اوايل سال جاري درباره ملکه گفت: «لباسهاي او معمولاً متمايز هستند تا مبتکرانه. آنها او را ثابت و روشن نشان مي دهند و به راحتي در ميان جمعيت قابل تشخيص است. طراحان لباسهاي او بايد اطمينان حاصل کنند که در هر اتاقي که باشد، جرقهاي روشن و قابل مشاهده است.»
کوردنر اضافه کرد که از دهه 60 به بعد، ملکه "به طور فزاينده اي بين سبک خودش و مدهاي فعلي تمايز قائل شد." براي او جالب بود، در اين عصر رسانهاي ، ملکه و تيمش تصميم گرفتند روي ثبات تمرکز کنند.
کوردنر ميگويد: بهجاي اينکه به دنبال تازگي باشد، او کاملاً خودش است، در نقشي عمومي جدا از هر شکل ديگري از جمله سلبريتي ها.
او اليزابت را با ملکه ويکتوريا، يک مقايسه کرد و گفت: هر دو از رنگها و بهويژه نمادهاي رنگي، استفاده کردند و از کمد لباسهاي خود براي ترويج و تجليل از هنر، طراحي و محصولات بريتانيايي استفاده کردند. لباس هاي هر دو شامل نشانههايي بود که افراد ديگر به آنها ميدادند – چه در حالت دولتي، چه در مقام عمومي و چه به عنوان نشانهاي از يک رابطه شخصي. به همين ترتيب، آنها هر دو اقلامي از مجموعهها و کمد لباسهاي خودشان را به دختران و عروسهايشان هديه يا امانت دادند.
جيسون باسماجيان، مدير خلاق سابق Gieves & Hawkes در Savile Row، گفت که چه در نامزدي رسمي باشد و چه در حومه شهر ملکه لباس براي نهاد سلطنت ميپوشد.
باسماجيان، که در زمان حضور در Gieves بر سه حکم سلطنتي نظارت داشت، ظاهر او را "با طراوت و غير غافلگيرکننده" توصيف کرد و اضافه کرد که ظاهر او هميشه غني بود، اما هرگز پر زرق و برق نبود.
استوري، از کاخهاي سلطنتي تاريخي، گفت که معتقد است ملکه مادر تأثير عمدهاي بر انتخاب رنگ ملکه اليزابت داشته است. او گفت که در طول جنگ جهاني دوم، زماني که ملکه مادر از مکان ها و خانه هاي بمباران شده در ايست اند لندن بازديد کرد، او ترجيح داد براي تقويت روحيه، رنگ هاي ملايم براي همدردي بپوشد.

در دهههاي 30 و 40، ملکه مادر در هنگام حضور در جمع کلاه ميگذاشت تا به او کمک کند در ميان جمعيت برجسته شود. ظاهري که فوراً به امضاي او تبديل شد و تا زمان مرگش در سال 2002، همچنان از پاستلها و کلاههاي ملايم با جزئيات کرکي و پردار استفاده ميکرد.
ملکه که به دليل احساس وظيفه و حساسيت مشابه مادرش، از مدت ها قبل نظرات محکمي در مورد رنگ، نمادگرايي و شمايل نگاري داشت، خواه در مراسم افتتاحيه ايالتي پارلمان شرکت کند، چه در حال بريدن نوارها و چه براي بازديد از دانش آموزان مدرسه باشد از اين استايل پيروي ميکرد.
استوري گفت ملکه 27 ساله که در سال 1953 تاجگذاري کرد، بر درست بودن نمادهاي روي لباس تاجگذاري حساس بود. هارتنل که اين لباس را طراحي ميکرد، نشانهاي گلي را از بريتانياي کبير پيشنهاد کرده بود، اما وي ميخواست کشورهاي مشترک المنافع را نيز به رسميت بشناسد.
کشورهاي مشترک المنافع متشکل از بيش از 50 کشور است که تقريباً همه آنها زماني به امپراتوري بريتانيا تعلق داشتند. حفظ روابط دوستانه با آن کشورها يکي از مأموريت هاي مادام العمر ملکه بود.
لباس تاجگذاري يک لباس ساتن دوشس سفيد با نشان هاي گلي بود که نشان دهنده 9 قلمرو ملکه، بريتانيا و مناطق مشترک المنافع بود که با نخ هاي براق، مرواريدهاي دانه اي، پولک و کريستال تزيين شده شده بود.
در سال 1952، زماني که ملکه براي مراسم Order of the Garter به يک لباس تشريفاتي نياز داشت، به دانشجويان مد در کالج سلطنتي هنر لندن مراجعه کرد. او در نهايت طرح يکي از دانشآموزان را انتخاب کرد که يک سبک متفاوت براي آن زمان بود و در جلو زيپ داشت.
کارولين دو گيتو به WWD گفت: رويکرد ملکه براي لباس پوشيدن هميشه شامل گفتگو و هماهنگي آرايشگر او و طراح لباس وي بود.
همچنين Parvin گفت: او از رنگ نمي ترسد و مي خواهد برجسته باشد. سبک ملکه به ويژه در 20 سال گذشته تکامل قابل توجهي داشته است. من فکر ميکنم گرايشي به سمت سادگي وجود داشته است. اين به اين معني است که جواهرات بيشتر به چشم مي آيند، کلاه ها مي توانند جزئيات بيشتري داشته باشند.
او هميشه محل قرار دادن جواهرات ملکه را در نظر ميگرفت و براي گردنبند مرواريد سهرشته ملکه جا براي سنجاق روي کت يا يقه لباس ميگذاشت.
کوردنر از کالج مد لندن گفت که ملکه هميشه از طريق جواهرات انتخابي خود ارتباط برقرار مي کرد. ملکه براي سخنراني تلويزيوني خود در پاسخ به بحران کوويد-19 در آوريل 2020، سنجاق سينه اي فيروزه اي پوشيد. او گفت: بسياري متوجه شدند که اين سنگ قيمتي در بسياري از فرهنگها نمايانگر محافظت و اميد است.
کوردنر اضافه کرد که اين پيام اغلب شخصي، احساسي و منعکس کننده روابط و پيوندهاي ملکه بود.
او گفت: «به عنوان مثال، گردنبند مرواريد سه رشتهاي که او اغلب ميبندد، توسط پدرش به او داده شد، و سنجاق سينهاي که او براي کريسمس در سال 2021 و زماني که همسرش شاهزاده فيليپ درگذشت- پوشيده بود، مربوط به ماه عسل او بود.
از منظر لباس، شخصي که در دو دهه گذشته تغيير سبک ملکه را بر عهده داشت، آنجلا کلي بود که از دهه 90 با پادشاه کار مي کرد و يکي از مشاوران مورد اعتماد او شد. کلي به دنبال رنگهاي زندهتر و برشهاي شيکتر و لباسها و کتهاي کوتاهتر بود.
او بعداً اولين تيم طراحي داخلي ملکه را راهاندازي کرد و همان کسي بود که در ابتدا از Parvin استفاده کرد.
ايزابل اسپيرمن، مشاور برند، ستون نويس و استايليست سامانتا کامرون در زماني که او بانوي اول بريتانيا بود، گفت: آنجلا بود که ملکه را متقاعد کرد که رنگ شما را جوان تر، روشن تر و سرزنده تر مي کند. رنگ نيز باعث ايجاد يک تصوير عالي مي شود.
اسپيرمن اضافه کرد که حتي قبل از ورود کلي به صحنه، ملکه هميشه از همتايان سلطنتي خود در اروپا و در سراسر جهان مي درخشيد. او ميگويد: «همه چيزهايي که او ميپوشد، به زيبايي برش خورده و بهگونهاي متناسب بود که بينقص به نظر ميرسد. از آنجايي که او مد را دنبال نمي کند، هرگز مشخص نيست که لباس هاي او متعلق به کدام دهه است.
جوآن يولان جونگ، مشاور پايداري و برند ESG، نويسنده «تغيير مد» و طراح سابق شرکتهايي از جمله جورجيو آرماني، گفت که آيکونسازي دههها طول ميکشد و ملکه آن را مديريت کرد و ظاهر و تصويري متمايز ايجاد کرد که در آن آگاهي جمعي جاسازي شده است.
جونگ گفت: به مدت چند دهه، او با سبکي خاص بر بريتانيا حکومت کرد.






















