اصول طراحي دکوراسيون مغازه

اهميت اصول طراحي دکوراسيون مغازه

در فروشگاه، هدف اصلي «فروش» است و فروش با جلب‌توجه مخاطب و مشتري انجام مي‌شود. بنابراين دکوراسيون مغازه در توجه مخاطب نقشي اساسي دارد. به همين دليل است که در طراحي دکوراسيون اين مکان‌ها اصول و قواعدي مشخص کرده‌اند که بتوان از آن‌ها براي جلب‌توجه مخاطب بهره برد.

يکي از مهم‌ترين عناصر دکوراسيون مغازه، نما و ورودي آن است. نما و ويترين بيش از ساير عناصر با مخاطب ارتباط برقرار مي‌کنند. خلاقيت در طراحي نمايشگر، قراردادن بهترين کالاها و همچنين در نظر گرفتن اصول نورپردازي تاکيدي، موارد بااهميتي در اين راستا به‌شمار مي‌روند.

يکي از اهداف طراحي فضاي مغازه را انتقال ايده به مشتريان مي‌دانند. به‌عبارت ‌ديگر، رنگ‌هاي به‌کاررفته در دکوراسيون، نحوه چيدمان اجناس و نورپردازي فضا، اطلاعاتي را درمورد نوع مغازه و برند خاص به مشتريان منتقل مي‌کند. به همين دليل طراحي فضاي مغازه را مي‌توان عنصر و بخشي از برندسازي و بازاريابي دانست.

با به کار بردن اصول طراحي دکوراسيون مغازه به‌شکلي درست مي‌توان با ‌روشي بسيار خلاقانه و موثرتر از رقبا متمايز شد. زيرا در طول فرآيند خريد، محصول تنها عنصري نيست که بر تصميم مشتري تاثير مي‌گذارد.

طراحي دکوراسيون مغازه چگونه بايد باشد؟

تحليل اهداف برند يا نوع مغازه پيش از آغاز طراحي مناسب، اهميت ويژه‌اي خواهد داشت. تعيين اهداف روشن همچون کليدي خواهد بود تا بتوانيم همراه با جزييات، مناسب‌ترين طرح را براي هر مکان تعيين کنيم. از طرفي بايد موقعيت مغازه يا محل را نيز در نظر داشته باشيم.

پس از مشخص ‌شدن اين عوامل بايد به يک طراحي متمايز فکر کرد. ايجاد فضايي متفاوت، مخاطبان بسيار بيشتري را جذب خواهد کرد. بااين‌حال، نبايد هويت برند را از خاطر برد. به‌عبارت ‌ديگر مغازه‌اي که مي‌خواهد لباس‌هاي خود را به‌عنوان اجناسي مدرن و مبتکرانه بفروشد بايد دکوراسيون و طراحي‌هايي با اين ويژگي‌ها انجام دهد.

يکي ديگر از معيارهاي مهم در دکوراسيون به مکاني اختصاص مي‌يابد که مغازه در آن قرار دارد. اگر مغازه‌اي در خيابان داريد بايد روي طراحي ويترين تمرکز جدي نشان بدهيد تا توجه مردم را به خود جلب کنيد. اگر مغازه شما در مرکز خريد قرار گرفته است، مطمئنا ويترين بسيار مهم خواهد بود، اما سيستم نورپردازي بيشتر به چشم مي‌خورد. در مغازه‌هاي خياباني، نورپردازي ويترين به‌دليل نور خورشيد به تلاش زيادي نيازي ندارد.

مطابقت دکوراسيون مغازه با سبک اجناس

دکوراسيون داخلي مغازه‌ها بايد با سبک اجناس آن مطابقت کاملي داشته باشد. به‌عنوان‌ مثال دکوراسيون يک مغازه پوشاک با دکوراسيون يک مغازه لوازم خودرو کاملا متفاوت است.

به ‌لطف فناوري‌ها و ايده‌هاي روز مي‌توان با توزيع نور در داخل هر کدام از اين مکان‌ها و روشن‌کردن کل محيط، يک مغازه مناسب براي اکثر کالاها طراحي کرد، مثلا براي يک مغازه تخصصي پوشاک يا کفش مي‌توان از آينه‌هاي بزرگ با نورافکن بالاي آن‌ها در محل ايستادن مشتري کمک گرفت.

اصول طراحي دکوراسيون مغازه در نورپردازي

اولين نکته اصول طراحي دکوراسيون مغازه در نورپردازي، وجود نور کافي در آن است تا بازديدکنندگان هنگام انتخاب کالا احساس ناراحتي نکنند. در صورت کافي نبودن روشنايي، ديد خريدار به‌طور دائم تحت ‌فشار قرار مي‌گيرد و بعيد به نظر مي‌رسد که مشتري دائمي شما شود. نور بيش‌از‌حد نيز مي‌تواند بر مشتريان اثر منفي بگذارد.

از بين دو مغازه‌اي که مجموعه‌اي مشابه ارائه مي‌دهند، مکاني موفق‌تر خواهد بود که بيشترين نور را دارد. هر چه نور عمومي شديدتر باشد، هجوم مشتريان بيشتر مي‌شود.

رنگ منبع نور مي‌تواند بر روي خريدار تاثير خاصي بر جاي بگذارد. به‌عنوان ‌مثال، نور گرم مايل به زرد، فضايي آرامش‌بخش ايجاد مي‌کند و اغلب در مغازه‌هاي لباس يا خواربارفروشي به کار مي‌رود. نور سرد اثر محرکي دارد و استفاده از آن در مغازه‌هاي فروش لوازم‌خانگي يا کالاهاي ورزشي توجيه‌پذير است.

هنگام طراحي نورپردازي توجه به مشخصات مغازه نيز اهميت پيدا مي‌کند. بنابراين نورپردازي در يک سوپرمارکت و يک بوتيک، مشکلات کاملا متفاوتي را حل خواهد کرد. به‌عنوان يکي از اصول طراحي دکوراسيون مغازه در مکان‌هايي با سطح قيمت متوسط، اولويت را بايد به فضاي داخلي اشباع‌شده با نور داد. در مغازه‌هاي گران‌قيمت، اغلب سطح روشنايي عمومي کاهش مي‌يابد، درحالي‌که کالاها برعکس با نور بسيار روشن، برجسته‌تر به نظر خواهند آمد.

اصول طراحي دکوراسيون مغازه در انتخاب رنگ

رنگ‌ها تاثير رواني خاصي دارند. بنابراين رنگ‌هاي به‌کاررفته در دکوراسيون يک مغازه حرف‌هاي زيادي درمورد کسب‌وکار بيان خواهند کرد. به‌عنوان‌ مثال، رنگ قرمز فضايي پرانرژي و هيجان‌انگيز و رنگ آبي محيطي آرام‌تر را ايجاد مي‌کنند. رنگ سبز با تداعي طبيعت و آرامش و رنگ زرد با انرژي و شادي همراه هستند.

هنگام انتخاب رنگ بايد به عواملي توجه نشان داد، مثل سبک مغازه و گروه سني مشتريان که مي‌تواند بر انتخاب رنگ تاثير بگذارد. به‌عنوان ‌مثال، يک مغازه پوشاک که به مشتريان جوان‌تر پاسخ مي‌دهد با رنگ‌هاي نارنجي يا صورتي مي‌تواند فضايي سرزنده و پرانرژي‌تري فراهم سازد. در يک مغازه مبلمان نيز مي‌توان از سايه‌هاي سبز يا آبي براي ايجاد يک محيط آرام و دل‌نشين کمک گرفت.

استفاده از رنگ‌ها در دکوراسيون تنها به رنگ‌آميزي ديوار محدود نمي‌شود. رنگ‌ها را مي‌توان در بسياري از زمينه‌ها مانند چيدمان لباس‌ها در مغازه پوشاک، طراحي ويترين يا لوازم جانبي مورد استفاده در فروشگاه نيز به کار برد. بهره‌برداري خلاقانه از رنگ مي‌تواند جذابيت دکوراسيون را افزايش دهد و باعث جذب مشتري شود.

اصول طراحي دکوراسيون مغازه براي ويترين
جلوي مغازه اولين نقطه ملاقات با مشتري است که تعيين‌کننده ورود يا عدم ورود او به فروشگاه به‌حساب مي‌آيد. بنابراين، طراحي‌هاي قوي مغازه از همين نقطه شروع مي‌شود. ويترين نقش بسيار مهمي در تعيين فعاليت مغازه با توجه ‌به ديد طراح داخلي دارد.
به‌طورکلي اکثر افراد تمايل دارند بدون توجه به اصول طراحي دکوراسيون مغازه براي جذب مشتري آن را با هر چيزي تزيين کنند و اين يک اشتباه بزرگ خواهد بود. بنابراين عدم توجه به دکوراسيون و طراحي ويترين نيز مي‌تواند فروشگاه شما را خالي از مشتري و خريدار کند. حتي اگر محصولات ارائه‌شده از کيفيت بالايي برخوردار باشند.
ويترين را بايد با چراغ‌هاي چشم‌نواز و دکوري با نام فروشگاه تزيين کرد. در اين قسمت بهتر است پرطرف‌دارترين اجناس به‌صورت روبه‌جلو در ديد عابران قرار بگيرند. نورپردازي نيز بايد به‌شدت روي ويترين تمرکز نشان بدهد تا مغازه از فاصله دور برجسته به نظر برسد.

اصول طراحي دکوراسيون مغازه در ورودي

ورودي يا آستانه مغازه مکاني است که مشتري پس از عبور از درب ورودي به آن پا مي‌گذارد. درواقع اين منطقه اولين جايي خواهد بود که مشتري در آن قرار مي‌گيرد و بسته به بزرگي مکان بين 5 تا 15 قدم دورتر از درب ورودي واقع مي‌شود.

مشتري در اين قسمت که به‌اصطلاح به آن «منطقه رفع فشار» مي‌گويند با محصولاتي مواجه مي‌شود که قصد داريد آن‌ها را ارائه دهيد. دقيقا در همين نقطه مشتري مغازه شما را بررسي و قضاوت مي‌کند و حدس مي‌زند که آيا اجناس شما گران هستند يا ارزان. ازآنجايي‌که مشتريان به‌سرعت از اين منطقه رد خواهند شد، معمولا محصولات، برچسب‌ها و… را ناديده مي‌گيرند.

نحوه انتخاب قفسه در طراحي مغازه

هنگام طراحي يک مغازه، انتخاب اثاثيه براي نمايش کالاها امري ضروري خواهد بود. در انتخاب بايد دو هدف اصلي را در نظر داشته باشيم.

  • اول: نمايش تعداد کافي از محصولات براي ارتباط موثر با عمق محدوده.
  • دوم: همه محصولات بايد به‌صورت واضح و جذاب نمايش داده شوند.

اثاثيه و لوازم جانبي را به‌گونه‌اي انتخاب کنيد که محصول را به شکلي جذاب نمايش دهند و به‌راحتي در دسترس قرار گرفته باشند. داشتن قفسه‌هاي مناسب به شما امکان مي‌دهد تا ويژگي‌هاي محصول را برجسته کنيد و تاثير بصري آن را در چشم مشتري افزايش دهيد. بنابراين براي ايجاد يک مغازه منحصربه‌فرد و خاص، طراحي سيستم‌هاي نمايش سفارشي باتوجه‌به نياز محصول ضروري است.

طراحي مينيماليستي در دکوراسيون مغازه

طراحي مينيماليستي در دکوراسيون يکي از محبوب‌ترين سبک‌هاي چيدمان سال‌هاي اخير به‌شمار مي‌آيد. در اين سبک، هدف اصلي دست‌يابي به ظاهري کاربردي و زيبا با استفاده از عناصر کم خواهد بود. بنابراين اين نوع طراحي انتخاب خوبي براي مغازه‌داران براي نمايش محصولات‌شان محسوب مي‌شود.

مينيماليسم يک سبک طراحي مرسوم است که مزاياي زيادي براي صاحبان فروشگاه به همراه دارد. اول ‌از همه، اين نوع طراحي به شما امکان مي‌دهد بيشتر روي محصولات تمرکز داشته باشيد و توجه مشتريان خود را سريع‌تر جلب کنيد. علاوه‌بر اين، طراحي مينيماليستي فضا را روشن‌تر و جادارتر جلوه مي‌دهد و افراد حاضر در مغازه احساس راحتي بيشتري خواهند داشت.

در طراحي مينيماليستي مغازه بايد از حداقل تعداد مبلمان، لوازم جانبي و دکور براي نمايش محصولات استفاده کرد. به‌اين‌ترتيب، تمرکز مشتريان بر روي محصولات بيشتر خواهد شد.

نکات کليدي در اصول طراحي دکوراسيون مغازه به‌صورت مينيماليستي عبارت‌اند از:

  • خطوط صاف
  • مبلمان يا لوازم جانبي کم
  • پالت رنگي تک‌رنگ با رنگ‌هاي سفيد، سياه و خاکستري
  • نور طبيعي زياد

اصول طراحي دکوراسيون مغازه با متراژ کم

يکي از مسائلي که امروزه مغازه‌داران با آن دست‌وپنجه نرم مي‌کنند، متراژ آن است و بسياري از آن‌ها از کوچک بودن مغازه گلايه دارند. به همين دليل بايد چيدمان را به‌درستي و موفقيت‌آميز انجام داد و از فضا به نحو احسن استفاده کرد.

اگر تمام اقلامي که در مغازه خود به کار مي‌بريد به‌درستي تزيين شده باشند، مناطق کوچک را مي‌توان بزرگ نشان داد. موارد اصلي که بايد براي اين مورد در نظر گرفت عبارت‌اند از:

  • نورپردازي
  • آينه
  • قفسه‌بندي باز
  • مبلمان

نورپردازي مغازه‌هاي کوچک

در پروژه‌هاي دکوراسيون مغازه بايد بر نورپردازي تاکيد کرد تا محوطه بزرگ‌تر به نظر برسد. حتما از نوري کمک بگيريد که به‌اندازه کافي منطقه شما را روشن کند. براي اين منظور مي‌توانيد چراغ‌ها را روي لبه‌هاي آينه قرار دهيد.

دکوراسيون با آينه در مغازه‌هاي کوچک

آينه نيز يکي از عواملي است که فضا را وسيع‌تر نشان مي‌دهد. با ترکيب آينه و نور مي‌توان به نتايج بهتري دست‌يافت. به‌عنوان‌مثال، نورپردازي زياد در دکوراسيون مغازه‌هاي پرتکنولوژي مانند موبايل‌فروشي باعث خواهد شد که محصولات شما باکيفيت‌تر و شيک‌تر به نظر برسند. در چنين فضايي در صورت به‌کاربردن نور سفيد يا طبيعي، محيط بزرگ‌تر، روشن‌تر و وسيع‌تري به دست خواهيد آورد.

قفسه‌بندي در مغازه‌هاي کوچک

قفسه‌بندي باز در چيدمان داخلي بسيار مهم است. استفاده از قفسه‌هاي باز در مغازه‌هايي مانند گل‌فروشي و آجيل‌فروشي‌ها فضاي شما را وسيع‌تر نشان مي‌دهد. قفسه هاي شيشه‌اي هم ديد گسترده را افزايش مي‌دهند و هم راحت‌تر تميز مي‌شوند.

مبلمان در مغازه‌هاي کوچک

قرار دادن مبلمان براي همه مغازه‌ها ضروري به نظر مي‌رسد و تاحدامکان بايد از رنگ‌هاي تيره در انتخاب آن خودداري کرد. رنگ‌هاي روشن‌تر محيط را مطبوع‌تر، عريض‌تر و مدرن‌تر نشان مي‌دهند. مبلمان با رنگ روشن را مي‌توان در دکوراسيون مکان‌هايي مانند خواربارفروشي، اغذيه‌فروشي و ادويه فروشي به کار برد. ديوار نيز نبايد لزوما سفيد باشد. رنگ‌هايي مانند آبي و زرد را مي‌توان هم در مبلمان و هم در ديوارها و کف در نظر گرفت.

موضوع بعدي درباره مبلمان، قرارگيري صحيح آن‌ها است. مبلمان تاحدامکان نبايد به ديوار تکيه داده شود. فاصله بين ديوار و مبلمان به‌طور مستقيم بر ظاهر مغازه تاثير مي‌گذارد و بر ظرافت چيدمان آن مي‌افزايد.

متريال غيرضروري به‌معناي اشغال فضاي بيشتر خواهد بود و محيط شما را کوچک مي‌کند. شما بايد مبلمان خود را طوري انتخاب کنيد که بتوانيد بهترين و بيشترين سود را از اين کار ببريد. براي اين منظور مي‌توان به گزينه‌هاي قابل ‌حمل هم توجه نشان داد.

بهترين ايده‌هاي دکوراسيون مغازه

بسياري از مفاهيم مختلف را مي‌توان در چنين محيط‌هايي امتحان کرد به‌شرط آنکه اصول طراحي دکوراسيون مغازه را مدنظر قرار داد. براي مثال استفاده از طرح‌هاي بوتيک مغازه، طرف‌داران بسياري پيدا کرده است. در طراحي‌هاي دکوراسيون بوتيک مغازه همه چيز به‌وضوح براي مشتريان به نشان در مي‌آيد.

دکوراسيون مغازه چوبي نيز هميشه موردعلاقه همگان است. شما مي‌توانيد از طبيعي بودن و گرماي چوب بهره‌مند شويد. به‌عنوان ‌مثال، اگر صاحب يک مغازه بينايي‌سنجي هستيد قطعا مي‌توانيد از دکوراسيون چوبي استفاده کنيد.

قيمت طراحي دکوراسيون مغازه چقدر است؟

قيمت طراحي دکوراسيون مغازه با توجه ‌به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. در اين ميان ابعاد مساحت، تقاضاي مشتري، مواد مورد استفاده، کيفيت آن‌ها  و نوع و مقدار محصولات نيز اثر زيادي خواهند گذاشت.

طرح‌ها و مواد بسيار متفاوتي را مي‌توان براي مبلمان، محصولات نورپردازي و ساير موارد در دکوراسيون به کار برد. هر کدام از آن‌ها به قيمت‌هاي متفاوتي منجر مي‌شوند. بهترين ايده در دکوراسيون به‌صرفه‌ترين ايده نيز خواهد بود.

جمع‌بندي

در هنگام چيدمان مغازه بايد از همه عناصر براي جلب توجه مشتريان توجه شود. توجه به اصول طراحي دکوراسيون مغازه مانند رنگ، نورپردازي، طراحي ويترين و مبلمان بايد توسط مغازه‌دارهايي مورداستفاده قرار گيرد که هدفشان ايجاد دکوراسيون مشتري‌مدار است. در نهايت مي‌توان ايده‌هاي دکوراسيوني را انتخاب کرد که مشتريان بيشتري را به مغازه جذب کند. چيدمان مغازه موضوعي است که بايد به‌اندازه تنوع محصول مورد توجه قرار گيرد. چيدمان و طراحي مناسب نقش مهمي در جذب و بازگشت مشتريان خواهد داشت.

منبع: آرل

پیمایش به بالا