مقالات

نگاهي به مجموعه خسرو شيرين ايرج اسکندري

از آخرين باري که به خانه و فضاي ايده آل زندگي فکر کردم بي وقفه به دنبال خانه اي بودم که پنجره هايش رو به درخت هايي باز شود که در نقاشي هاي ايرج اسکندري ديده بودم. به اين فکر مي کردم که اين درختان را در کدام شهر، کدام محله و کدام کوچه ميتوانم پيدا کنم؟

نمايشگاه دانشجويي از بُعدي ديگر

در تمام سال‌هايي که درباره نقاشي و هنر نوشته‌ام، هرگز تا به اين حد براي پيداکردن تيتر يک يادداشت سرگردان و بلاتکليف نبوده‌ام! و اين نه به دليل ندانستن هدف نوشته است؛ چراکه نه موضوع نو و جديد است و نه مطلب شخصي؛ بلکه درد‌دل معلمي است که بيش از 43 سال معلمي کرده؛ تا حدي که با خوانش‌هاي اين عرصه آشناست و چيزي در حدود 15 سال مسائل حوزه کاري‌اش را مورد تحليل قرار داده است. سرگرداني از آن جايي است که نمي‌دانم مخاطب کيست و شنونده کدام است و نوشته چه مشکلي را حل خواهد کرد.

سلسله مطالب آموزش عکاسي (بخش اول)

قدم اول در عکاسي هنر خوب ديدن است، اين امر يکي از نکات قابل توجه در آغاز پرداختن به آموزش عکاسي است. در کار عکاسي بايد نکات ريز و قابل توجهي را در نظر داشت که در اين سلسله مطالب آموزشي شرح خواهيم داد.

راديو بين سالهاي ۵۷ تا ۶۷ در گوش طبيعت بي‌جان چه مي‌گويد

“همه مواد خامي که حافظه را پر کرده، به نظم کشيده مي شوند، مرتب و هماهنگ مي شوند و همان فرايند آرماني شدن را از سر مي گذرانند که محصول تيزبيني کودک گونه است. تيزبيني جادويي اي که به سبب معصوميت چنين است.” (شارل بودلر، نقاش زندگي مدرن)

“رسم روزگار چنين است”

“بله رسم روزگار چنين است ”. جمله‌اي كه با تواتر بالايي پس از هر مرگ در كتاب “سلاخ خانه‌ي شماره‌ي پنج” تكرار مي‌شود. اثري درام با دست‌مايه‌هاي طنز تلخ که توسط ونه‌گات نويسنده‌ي معاصر امريکايي كاركردگرا كه براساس انديشه‌هايش اين كتاب را نوشته است و مرگ را به سخره مي‌گيرد.

بهترين تزيين براي بهار و تابستان 2020

بهار وتابستان 2020 فصلي کامل، عالي، متفاوت، قوي و پرشور است. فصلي متعهد به يک مسئوليت پذيري سازگار با محيط زيست. فصلي که در آن نشانه خورشيد درنظر گرفته شده است، رنگ‌هايي با تأثير زياد، زيبا و شاد، رنگهاي کامل و روشن که به صورت ساده يا طرح دار هستند.

نگاهي به چهارمين نمايشگاه آثار گروهي از هنرمندان خودآموخته در نگارخانه لاله

هنر خود آموخته، اصطلاحي است براي اطلاق به هنرمنداني که بدون گذراندن دوره هاي آکادميک هنري و عدم آشنايي با اسلوبهاي هنري به خلق آثار ناب و تاثيرگذار مشغول بوده ا ند. اگر به تاريخ رجوع کنيم، هنر خودآموخته از هنرهاي ابتدايي انسانهاي اوليه و اقوام پريميتيو تا نقش پردازان و بافندگان گبه هاي ايراني و …را شامل شده و تا قرون متأخر ادامه مي يابد. تحقيقات نظري و عملي ژان دو بوفه(هنرمند سرشناس فرانسوي) در قرن بيستم باعث شد تا اين ژانر هنري بيشتر مورد توجه واقع شده و با نام هنر خام(art brut)، و بعد از آن با عناويني همچون: نائيوآرت،اُوت سايدرآرت، فُلک آرت، چيلدرن آرت و … به مردم جهان معرفي شود.

پیمایش به بالا