
به گزارش سرويس معماري گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي ششمين همايش ملي آموزش معماري، اين همايش در پاييز 1396 برگزار خواهد شد. همايش آموزش معماري همايشي علمي- پژوهشي است که براي ارتقاي سطح کيفي آموزش معماري در کشور، در دانشکده معماري پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار ميگردد. با توجه به رشد بيسابقهي تعداد مراکز آموزش معماري – چيزي حدود 850 مرکز آموزش معماري در دانشگاههاي دولتي، واحدهاي دانشگاه آزاد، واحدهاي دانشگاه پيام نور، و مراکز آموزش عالي غيرانتفاعي – دانشکده معماري دانشگاه تهران با بهرهگيري از تجربهي بيش از هفتادسالهي خود در امر آموزش معماري، رسالت برگزاري همايش آموزش معماري را به عهده گرفته است.
موضوع همايش ششم "کيفيت در آموزش دروس مقدمات طراحي معماري" تعيين شده است. به اين طريق اميدواريم تا همانند همايش هاي قبلي ضمن دريافت مقالات، با برگزاري نشست ها و کارگاه هاي آموزشي، و نمايشگاه و مسابقات دانشجويي بتوانيم به نتايج مناسبي دست پيدا کرده و مسئولين را مطلع نماييم.
براي تحقق بخشيدن به هدف اصلي برگزاري اين همايش، يعني ارتقاي سطح کيفي آموزش معماري در کشور، همه دوره از اساتيد و پژوهشگران معماري از سراسر کشور دعوت بعمل ميآيد تا با حضور خود در همايش و ارائه مقالات تخصصي و ايراد سخنراني، با ديدگاههاي متنوع در خصوص آموزش معماري آشنا شوند. نتايج اين همايشها در قالب مجموعه مقالات همايش آموزش معماري ارائه شده و به اين طريق ادبيات مربوطه از يک گسترهي عظيم نظرات بهرهمند ميگردد. براي داوري مقالات دريافت شده، همه دوره از تعدادي از اساتيد صاحبنظر در زمينهي آموزش معماري در کشور دعوت بعمل ميآيد تا ضمن همکاري در شوراي علمي همايش، به بررسي مقالات و تاًييد آنها اقدام نمايند.
محورهاي همايش:
محور اصلي همايش:
ششمين دورهي همايش آموزش معماري با موضوع "کيفيت در آموزش دروس مقدمات طراحي معماري" به صورت خاص در صدد بررسي چگونگي امکان ارتقاء کيفيت آموزش معماري در دروس مقدمات طراحي در کشور است. آسيب ها و چشم اندازها، دو رويکرد اصلي اين همايش مي باشند که در واقع به دنبال شناسايي چالش هاي پيش رو در امر آموزش دروس مقدمات طراحي و به کارگيري راه کارهاي حل آن مشکلات هستيم.
ديگر محورهاي همايش:
در کنار موضوع اصلي دروس مقدمات طراحي، علاقمندان مي توانند همانند دوره هاي پيشين همايش به کليه موضوعاتي که بتواند باعث ارتقاء سطح کيفي آموزش در معماري شود نيز بپردازند. نمونه هايي از آسيب ها و چشم اندازهاي مورد توجه به قرار زير است:
آسيب ها:
- تعداد بي شمار مراکز آموزشي و عدم کنترل کيفيت آنها؛
- ناهماهنگي محتوا و اهداف آموزشي در مراکز آموزش معماري در کشور؛
- عدم صلاحيت بعضي از دانشجويان، فارغ التحصيلان، اساتيد و مراکز آموزشي؛
- افزايش بي رويه تعداد مراکز آموزش معماري، تعداد متقاضيان براي ورود به دوره هاي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري؛
- معضلات مربوط به ورود دانشجو به دوره هاي کارشناسي، کارشناسي ارشد، دکتري؛
- معضلات خروج دانشجو از دوره هاي کارشناسي، کارشناسي ارشد، دکتري؛
- کليه موضوعات مربوط به برنامه آموزشي؛ فضاي آموزشي؛ محتواي آموزشي؛ يادگيرنده؛ و ياددهنده.
چشم اندازها:
- توجه به معماري "خودي"؛ "درون زا"؛ "خوب"؛ "معقول"؛ "ايراني-اسلامي"؛ ..
- مديريت برنامه ريزي سرزميني و شناسايي نيازها و امکانات؛
- فرهنگ سازي در جامعه در خصوص محيط زيست و طراحي آن؛…
تاريخ هاي مهم
آخرين مهلت ارسال مقالات کامل 13/ 8 / 96
اعلام نتايج مقالات پذيرفته شده 1/ 9 / 96
آخرين مهلت ارسال چکيده تفصيلي مقالات 1/ 6 / 96
اعلام نتايج چکيده تفصيلي مقالات پذيرفته شده 26 / 6 /96
تاريخ شروع همايش 12 / 9 / 96
تاريخ پايان همايش 13 / 9 / 96
