ميرزايي مهر، دبير علمي جشنواره: ارتنگ همان ارژنگ و نماد نقاشي است

اولين جشنواره ملي نقاشي ارتنگ با موضوع « انسان؛ بازپيدايي » در دو بخش نمايشگاهي و پژوهشي با 54 تابلو و 17 مقاله در يکم تيرماه شروع به کار کرد.

به گزارش گالري آنلاين، علي اصغر ميرزايي مهر، عضو هيات علمي دانشگاه علم و فرهنگ، مديرگروه بچه هاي نقاشي و دبير علمي جشنواره در افتتاحيه نمايشگاه مذکور در گالري فرشچيان فرهنگستان صبا بيان کرد: هدف از برگزاري اين نمايشگاه تحرک بيشتر دانشجويان نقاشي در دانشگاه علم و فرهنگ و ساير دانشگاه ها است. همت اصلي هم به عهده خود دانشجويان انجمن علمي رشته نقاشي با مديريت فريال طاهري بود.

وي اذعان داشت که بيش از 700 اثر به جشنواره ارسال شد که در طي مرحله اول داوري 80 اثر انتخاب شد و در مرحله نهايي 54 اثر منتخب گرديد و در نمايشگاه ارائه شد. داوران 5 نفر از اساتيد اين حوزه بودند. اين اولين جشنواره دانشجويي هنري است که از طرف آموزش عالي و همکاري برخي مراکز ديگر رسميت يافت و به همين جهت تلاش کرديم ويژگي دانشجويي خود را حفظ کند.

اين استاد دانشگاه افزود: با توجه به دانشجويي بودن جشنواره، هيات داوران تلاش کردند تا خاصيت آموزشي در خلال آن وجود داشته باشد. در اين راستا کارهايي با تکنيک هاي مختلف، مقياس هاي مختلف و حتي مضامين متنوعي در نمايشگاه ديده مي شود که البته ممکن است اين موضوع از يک زاويه خوب قلمداد نشود و بحث يکدستي در آثار نقض شده باشد ولي از طرف ديگر بدليل ويژگي آموزشي و دانشجويي حسني دارد که آن قبح را مي پوشاند.

ميرزايي مهر به مفهوم عنوان نمايشگاه اشاره کرد و گفت: ارتنگ ريشه سانسکريت دارد پيشوند آن «آرت يا ارت يا ارته» همان پيشوندي است که در واژه هايي مثل اردوان، اردلان، اردشير، اردبيل و واژه هاي ديگر وجود دارد و به معني نيکي و نيک خويي و نيک مردي است. بخش «هنج، هنگ، جنگ» همه ريشه مشترک دارند. ارتنگ همان ارژنگ است که از قديم کتاب ماني بوده که از قديم نماد نقاشي بوده است. اين کلمه در کل به معني منش نيکو، منش والا، منش هنري و منش اعلا است.

وي همچنين به ضرورت برگزاري اين رويدادها اشاره و بيان کرد: جذب دانشجويان به فرهنگ و هنر صورت مي گيرد. اين رويدادها دانشجويان را پوياتر، ماندگارتر و ماناتر مي کند. ما سعي خواهيم کرد که به نوعي امکان فروش در شماره هاي بعدي جشنواره وجود داشته باشد. براي تعدادي از برگزيدگان دانشگاه جايزه اي در نظر گرفته است و حتي برخي از آثار را خواهد خريد و اين ها همه به نوعي در پويايي دانشجويان براي فعاليت بيشتر موثر است.

دبير علمي جشنواره در رابطه با ادامه دار بودن اين جشنواره اظهار داشت: انتظار داريم ضمن ادامه داشتن اين رويداد، تنوع بيشتري در آثار با حضور پررنگ تر دانشجويان در دوره هاي بعدي وجود داشته باشد. هميشه اولين حرکت، مشکلترين حرکت است. با شروع، روند کار مشخص تر شد و گمان مي کنم  در دوره هاي بعدي امکانات، تجربيات و توان ما بيشتر باشد.

وي گفت: دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ از تمام همکاري هاي حوزه هنري استقبال مي کند و آمادگي خود را براي هرگونه همکاري اعلام مي دارد. قابل توجه است که اين جشنواره در سطح ملي است و محل تحصيل دانشجو هيچ نقشي در انتخاب اثر و ورود آن به جشنواره نداشته است. قضاوت داوران بر آثار بدون آگاهي بر نام هنرمند و نام محل تحصيل وي بوده است و از اين جهت امانت داري کامل صورت گرفته است.

ميرزايي مهر در نهايت اسامي داوران را چنين برشمرد: کاظم چليپا، هيات علمي دانشگاه شاهد و از نقاشان قديم ايران، زروان روحبخشان، دکتر جواد عليمحمدي اردکاني، اميرحسين  زنجاني و مهدي فرهاديان و خود بنده هم به عنوان ناظر در کنار دوستان حضور داشتم.

پیمایش به بالا