روايت هنرمندان “نقش بافت” از نمايش آثارشان

علي حدادي و حميد جوکار هنرمندان جوان کشورمان در هفته گذشته نمايشگاه نقاشي آثار خود را در گالري خط سفيد برپاکردند. به اين مناسبت گفتگويي با اين دو هنرمندان داشته ايم که در ادامه خواننده آن هستيد.

علي حدادي در رابطه با هدف جمع آوري مجموعه آثارش در نمايشگاه نقش بافت بيان کرد: هدف اصلي من عدم استفاده از قلمو به عنوان ابزار سنتي نقاشي بود و استفاده از بافت هاي متنوع، چاپ و مواد مختلف براي خلق اثر هنري. به جرات ميتوانم بگويم از قلمو در آثارم استفاده نکردم.

وي درمورد تعداد، ابعاد، سبک و تکنيک اجراي آثارش گفت: يک کار 100*120، دو کار 90*90 و 70*70، 16 عدد کار 40*40 و 12 عدد کار 20*20 به سبک آبستره و بيشتر با تکنيک نقاشي چاپ اجرا شده است.

اين هنرمند نقاش علت انتخاب عنوان نقش بافت براي نمايشگاه مشترک آثار خود و حميد جوکار را اينگونه توضيح داد: چون کارهاي من بر مبناي بافت و کارهاي جناب جوکار بر پايه نقش بودند اين اسم مشترک انتخاب شد.

حدادي ضمن تاکيد بر اين نکته که در خلق مجموعه آثارش تحت تاثير تفکرات شخص يا مکتب به خصوصي نبوده است، گفت: از آنجا که در ايجاد بافت هميشه موفق بودم از اين خصوصيت در خلق آثار هنري استفاده کردم، و قطعا اين ابتداي راه خواهد بود؛ که دنياي هنر پاياني ندارد.

حميد جوکار ديگر هنرمند اين نمايشگاه دررابطه با برگزاري نمايگاه مجموعه آثارش گفت: اين مجموعه در ادامۀ کاوش در ظرفيت هاي نقاشي انتزاعي کار شده و در مسير اجرا طي سال گذشته، آثار هنرمندان جهان در اين سبک مورد مطالعه قرار گرفته است.

وي در توضيح تعداد، ابعاد، سبک و تکنيک اجراي آثارش بيان کرد: در اين نمايشگاه پنج تابلو با ابعاد 120 در 80، دو تابلو در ابعاد 30 در 40 و شش نقاشي برروي مقوا در ابعاد 30 در 40 ارائه شده است، که هنر انتزاعي قابل طبقه‌ بندي هستند، و در اجرا از اکروليک و ترکيب آن با ديگر مواد بر روي بوم و مقوا استفاده شده است.

جوکار در پاسخ به سوالي مبني علت انتخاب عنوان "نقش بافت" براي نمايشگاه مشترک آثار خود و علي حدادي بيان کرد: انتخاب عنوان نقش‌ بافت به چند منظور بود، يکي يادآوري مباني دلپذير هنرهاي تصويري و ديگر اشاره به بافته ها، که ضمن اشتراک موضوع با آثار آقاي حدادي، دغدغۀ اجراي برخي از آثار که ارجاع به بافته و بالاخص فرش دارند را نمايندگي مي‌کند.

اين هنرمند نقاش ضمن تاکيد بر اين نکته که در حين اجراي اين تابلوها آثار مارک بردفورد، ژاکلين همفريز و ديگر نقاشان شاخص معاصر سبک انتزاعي مورد مطالعه قرار گرفته اند، در توضيح مسير شناخت و کنکاش دروني براي اجراي آثارش گفت: به گمان من امروزه به صورت روزمره در معرض اقسامي از انتزاع قرار داريم، که نگاه و سليقه ما را تحت تاثير قرار مي‌دهند. به عنوان تلاشي هنري، ما نيز گاهي با اين سير همراه مي‌شويم.

وي در آخر افزود: بعيد است بتوان ابتدا و انتهايي مشخص براي مسير هنري قائل شد، شايد تعبير "تمرکز بيشتر يا گذر سريعتر" بتواند بهتر شرايط را توصيف کند.

پیمایش به بالا