لي‌لي گلستان: گالري‌دار بايد داراي درک هنري باشد

لي‌لي گلستان معتقد است: برخي فکر مي‌کنند در گالري‌داري پول وجود دارد و درصدد تاسيس گالري بر مي‌آيند. اما بعد متوجه مي‌شوند چنين خبرهايي نيست و مجبور مي‌شوند گالري را ببندند. درواقع بيشتر گالري‌ها نيز در نهايت تعطيل مي‌شوند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا،‌ لي‌لي گلستان (گالري‌دار) از جمله اعضاي هيات موسس انجمن صنفي نگارخانه‌داران استان تهران با اشاره به آنکه هنوز صنف گالري‌داران به صورت جدي کار خود را آغاز نکرده است، گفت: چند ماه است که اجازه کار به اين صنف داده شده و بايد تا يک سال صبر کنيم و ببينيم چه کارهايي بايد انجام دهيم. انجمن صنفي هم مشغول انجام کارهاي خود است. در اين ميان نبايد فراموش کرد که ارائه مجوز به گالري‌داران برعهده صنف گالري‌داران نيست و از طريق وزارت ارشاد ارائه مي‌شود.

او ادامه داد: با توجه به آنکه ارائه مجوز تاسيس گالري‌ در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، بارها از مسئولان درخواست کرده‌ايم که به مکان، مجوز ندهند بلکه توجه داشته‌باشند که به چه کسي مجوز مي‌دهند و فرد را در نظر بگيرند و بررسي کنند که چه کسي قرار است گالري را بچرخاند.

گلستان با تاکيد برآنکه گالري‌دار بايد داراي درک هنري باشد، تصريح کرد: اگر مجوز گالري به مساحت بزرگ يک گالري داده شود و گالري‌دار چيزي درباره فرهنگ و هنر نداند کار به جايي نخواهيم برد. ضمن آنکه طي سال‌هاي گذشته شاهد آن بوديم که مجوزها بي رويه صادر شدند و امروزه با صدها گالري روبه رو هستيم که معتقدم جز تعداد اندکي از آنها که ممکن است حدود ۲۵ گالري شود، مابقي به درستي کار نمي‌کنند.

اين گالري‌دار معتقد است: برخي فکر مي‌کنند در گالري‌داري پول وجود دارد براي همين درصدد تاسيس گالري برمي‌آيند. اما بعد متوجه مي‌شوند چنين خبرهايي نيست و مجبور مي‌شوند گالري را ببندند. درواقع بيشتر گالري‌ها نيز در نهايت تعطيل مي‌شوند و بيش از يک سال يا يک سال و نيم دوام نمي‌آورند. در دنيا عرف بر آن است که مجوز گالري به افرادي داده مي‌شود که اطلاعات بسيار زيادي درباره هنر دارد. در اسپانيا، سوييس و فرانسه همه گالري‌داران خيلي خوب درباره هنر مي‌دانند ولي در ايران اينگونه نيست.

او در پاسخ به اين سئوال که آيا افزايش تعداد گالري‌ها و گالري‌داران به دليل واسطه قرار گرفتن گالري‌ها در حراجي‌هاي آثار هنري است، گفت: نه اين امر سبب نشده. از قضا کار خوبي است که حراجي‌هاي آثار هنري از طريق گالري‌داران درصدد دريافت آثار هنري برمي‌آيند چراکه اينگونه مي‌توان اصالت اثر هنري را تاييد و به نوعي مشخص‌تر کرد. ضمن آنکه حراجي‌ها از هر گالري، اثر هنري براي فروش نمي‌گيرند.

پیمایش به بالا