در چمنزاري سپيد از جنس بوم، نظاره گر نقشهايي حاکي از مظلوميت و نابرابري، اجتماعي زن ستيز،و حصاري به بلنداي چندين هزاره هستيم.

به گزارش گالري آنلاين، الهام جلالي، هنرمند معاصر، در پي کاوشهاي خود در ورطه زيبايي شناختي و تجارب ناب دنياي لايتناهي هنر،حکايتي از رنج ديدگي زن ايراني در غالب ماهي را در پيش چشم مي کشد که اسير صيادي خودکامه و ستمگر گرديده و عليرغم تلاشهاي بي وقفه رهايي و فرياد آزادي خواهي اش،محکوم به پذيرفتن سرنوشت شده و در نهايت با درگذشتن از حقوق اوليه انساني، وجود پر تلالو خود را وقف عزيزانش کرده و در نهايت در نور وجودي اش، ذوب خواهد شد.
هنرمند ضمن نماياندن اسارت اين صيد بي دفاع، با عناصر ميکس مديا، رنگ و نورهايي روان را در هنر تصويرگري خود، در پيشگاه مخاطبان نو انديش و زيبا ذهنش قرار مي دهد، با اين اميد تا مجالي دگر بر انديشه تغيير چنين نابرابري انساني، در جامعه خويش باشد.
در ادامه خواننده گفتگوي اين هنرمند با خبرنگار گالري آنلاين باشيد.
الهام جلالي که در آثارش از ماهي به عنوان عنصري نمادين از زن استفاده کرده است، در مورد مفهوم مجموعه خود توضيح داد: در اين مجموعه (اسارت) هدفم زن در نماد ماهي بود، چون ماهي هم صيد ميشود و نميتواند از خودش دفاع كند و زنان هم با مشكلات جامعه زن ستيز، دست و پنجه نرم ميكنند.
از آنجايي که اين هنرمند معتقد است زن اسير زندگي، ازدواج و خانواده ميشود، نام اين مجموعه را اسارت انتخاب کرده است. جلالي در اين رابطه بيان مي کند: عنوان اسارت را انتخاب کردم چون زن اسير زندگي، ازدواج و خانواده ميشود و اگر اين زندگي بد و ناخوشايند باشد، آمال و ارزوهاي زن به فنا ميرود. به دلايل مختلف مانند شرايط سخت زندگي، انتخاب نادرست و بي فكري و عجله در ازدواج، زن اسير ميشود. از سويي ديگر ماهي ها در تور اسير ميشوند و چون اغلب صيادان مرد هستند و ماهيگيري ميكنند، از منظر من ماهي ها مانند زنان نميتوانند از حق خودشان دفاع كنند.
وي در رابطه با روند تکميل مجموعه اسارت افزود: اين مجموعه، از پروژه پاياني كارشناسي شروع شد و براي نمايشگاه انفرادي بسط و گسترش دادم. به مدت يك سال و نيم بلافاصله از اتمام كارشناسي نهايي کردن اين مجموعه به طول انجاميد.
براي نمايشگاه يازده اثر در ابعاد ١٠٠*١٠٠، تكنيك اكلريك و رنگ روغن روي بوم (ميكس مديا) انتخاب شد.
در مجموعه (اسارت) از تصويرگري سورئال و ابستره همراه با فيگوراتيو استفاده كردم در كل ميكس فيگور و ابستره انجام دادم.
جلالي ضمن بيان اينکه آثار اين مجموعه را تحت تاثير زندگي مادرش خلق کرده است و از درون خود الهام گرفته است، تصريح کرد: در اين مجموعه برون ريزي محض داشتم و حس خودم را به مخاطبم كاملا انتقال دادم؛ و به نظرم اين مجموعه به پايان رسيده است، چرا که خودم به خود اگاهي ذهن رسيده ام و تور و بند هايي رهايي را پيدا كردم ولي هميشه مفهوم زن ايراني در نقاشيهاي من ديده ميشود.
اين هنرمند به عنوان حرف آخر گفت: در آخر اين مجموعه براي بازديدكنندگان جالب بود چون حرف دل اكثريت زنان ايران است،زن ايراني خواستار ازادي فردي و انساني خود است و دوست ندارد اسير مرداني شوند كه سو استفاده گر هستند و ساپورت مادي و معنوي ميخواهند و اجازه رشد و پيشرفت را از زن ميگرنند و در طول زندگي محكوم به پذيرفتن سرنوشت شده اند. در نهايت با گذشتن از حقوق اوليه انساني وجود پر تلاتو خود را وقف عزيزانشان كرده و در نور وجودي اشان ذوب خواهد شد. باشد كه در اين عرصه زن ايراني بتواند همچون زورقي درخشان به حق آزادي و رهايي خود برسد، اين ارزوي همه زنان ايران هست.
نمايشگاه آثار اين هنرمند از 4 الي 14 تيرماه در گالري خط سفيد برگزار شد.








