توضيح موزه هنرهاي معاصر درباره حادثه اخير

موزه هنرهاي معاصر تهران با انتشار مطلبي درباره‌ي حادثه پيش آمده حين اجراي يک پرفورمنس بر فراز اثر هنري «ماده و فکر» واکنش نشان داد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، در اين مطلب که در صفحه اينستاگرام موزه هنرهاي معاصر تهران منتشر شده، چنين آمده است: «موزه هنرهاي معاصر تهران با ابراز تأسف از واقعه‌ي پيش‌آمده در حين اجراي پرفورمنس در جريان گشايش نمايش پنج گنج، اعلام مي‌دارد:
 ـ برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلي ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ايجاد شده است.
 ـ در اين اتفاق، بخشي از بدن پرفورمر، به روغن برخورد مي‌کند که موجب خروج مقداري روغن مي‌شود؛ که قابل جايگزيني است.
 ـ طي سال‌هاي پس از خلق اثر، همواره روغن تبخير شده و به آن اضافه شده است. در سال نود و شش هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جديد جايگزين شد.
 ـ در هنرهاي ميان‌رسانه‌اي و نوين معاصر، ايجاد ديالوگ بين آثار گذشته و حال، فضايي جديد براي بيان هنري، ايجاد کرده است که در روزهاي آينده، نمونه‌هايي از آن را منتشر خواهيم کرد.
 ـ ضمن احترام به نظرات ابراز شده پيرامون اين واقعه، و تأسف، چنانچه موجب ناراحتي دوست‌داران و علاقمندان شده باشد، اعلام مي‌شود اين اتفاق، تخريب اثر هنري محسوب نمي‌شود و صرفا به دليل خطاي سهوي، بخشي از روغن از موزه خارج شده، که جايگزين خواهد شد.
 ـ حفاظت از آثار هنري موزه، در زمره‌ي اصلي‌ترين وظايف موزه است، آن‌چنانکه در مهرماه سال نود و شش، نوريوکي هاراگوچي را براي مرمت حوض روغن به ايران دعوت کرد و قبل از درگذشت وي، اين اثر مرمت شد.
 ـ اميد داريم با دقت و حساسيت بيشتر، در آينده شاهد خطاهايي از اين دست نباشيم.»

 به گزارش ايسنا، «ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپني، نوريوکي ‌هاراگوچي است و سالهاست که در موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود. اين هنرمند که تابستان سال گذشته از دنيا رفت،  سه سال قبل از فوتش به ايران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از اينکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش پابرجاست، ابراز تعجب کرده بود. انتقادات نسبت به حادثه پيش آمده در موزه هنرهاي معاصر تهران درحالي بالا گرفته است که طبق گفته مسئولان موزه آسيبي به اثر «ماده و فکر» وارد نشده است.

پیمایش به بالا