تاسف ياسرخاسب از اتفاق ديروز در موزه هنرهاي معاصر

ياسر خاسب که شب گذشته اجراي پرفرمنسش در موزه هنرهاي معاصر با حاشيه همراه شد، ضمن عذرخواهي از بابت اين حادثه تاکيد کرد که هيچ آسيبي متوجه اثر هنري «ماده و فکر» که با عنوان حوض روغن هم شناخته مي‌شود، نشده است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، خاسب که در رشته پرفرمنس فعاليت مي‌کند، شنبه 21 اسفند در افتتاحيه نمايشگاه «پنج گنج» که همزمان با هفته بزرگداشت حکيم نظامي در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد، يک تک اجرا با عنوان «گربه جاده ابريشم» بر فراز حوض روغن اين موزه که به عنوان اثر هنري ارزشمندي شناخته مي‌شود، داشت ولي در لحظات پاياني اين اجرا، حادثه‌اي رخ داد و بخشي از بدن او با روغن حوض تماس پيدا کرد و مقداري روغن به بيرون از حوض ريخته شد.

اين اتفاق با واکنش‌هاي گوناگوني رو به رو شد و حالا خاسب ضمن ابراز تاسف از اين حادثه تاکيد مي‌کند که آسيبي متوجه حوض روغن نشده است.

او که تک اجراگر اين پرفرمنس بوده است، در اين زمينه توضيح مي‌دهد: شب گذشته بر اثر يک اتفاق، لحظه‌اي پيش از پايان اجرا، مشکلي در بخش فني پيش آمد و سبب شد آونگي که داشتم، کمي شل شود و بخشي از صورت و دستم با روغن حوض تماس پيداکرد ولي خوشبختانه اين اثر هنري آسيبي نديده است.

خاسب ادامه مي‌دهد: اگر اشتباهي کردم و حادثه‌اي پيش آمد، متاسفم و از مردم کشورمان، از جامعه هنري و بويژه هنرمندان حوزه تجسمي عذرخواهي مي‌کنم ولي به آنان اطمينان مي‌دهم که هيچ آسيبي به حوض روغن زده نشده است. 

او اضافه مي‌کند: همواره تلاش کرده‌ام ارتباط خوبي با هنرمندان ديگر رشته‌ها داشته باشم و به صورت ميان رشته‌اي فعاليت کنم. اين اجرا هم در راستاي همين موضوع است و داشتن ارتباط موثر با هنرمندان ديگر رشته‌ها در سراسر جهان برايم ارزشمند است.

سرپرست گروه تئاتر «بدن ديوانه» که پيش از اين پرفرمنس‌هاي متعددي در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است، مي‌افزايد: حوض روغن موزه اثر هنري ارزشمندي است و به آب و خاک ما تعلق دارد و اگر بخواهيم با ديدي مثبت اتفاق ديروز را تحليل کنيم، گويي اين حادثه سبب شد تا اين حوض دوباره بجوشد و زندگي آن به جريان بيفتد.

او در عين حال با ابراز تاسف از برخي حاشيه‌سازي‌ها بعد از اتفاق ديروز خاطرنشان مي‌کند: متاسفانه بعضي از ما دنبال حاشيه‌ايم درحاليکه اصل ماجرا براي گروه ما ارتباط موثر با ديگر رشته‌هاي هنري است، ضمن اينکه همواره ارتباط انسان با طبيعت برايمان در اولويت بوده است.

خاسب که مي‌گويد پرفرمنس خود را بر اساس سه منظومه عاشقانه نظامي، «خسرو شيرين»، «شيرين و فرهاد» و «ليلي و مجنون» اجرا کرده، مي‌افزايد: حوض روغن موزه هنرهاي معاصر هرچند ساخته يک هنرمند جهاني است ولي همه عناصر آن متعلق به اين آب و خاک و براي همه ما بسيار ارزشمند است. بعد از اجراي ديروز گروه ما همه چيز را به حالت اول بازگرداند، چراکه اين اثر براي ما مقدس است و قصد مشکل‌سازي براي آن را نداشتيم.

اين کارگردان تئاتر يادآوري مي‌کند: اتفاق ديروز براي حاضران در لحظه اول شوکه‌کننده بود ولي خوشبختانه مشکلي پيش نيامد و اين اثر آنچنان قوي است که سال‌هاي سال ماندگار خواهد بود.
او که پيش از اين پرفرمنس ديگري را بر فراز برج آزادي اجرا کرده است، تاکيد مي‌کند: اجراي چنين برنامه‌هايي به نوعي بازي کردن با جان است و من آنچنان عاشق اين کار هستم که با جان خودم بازي مي‌کنم و همواره در تمام اجراهايم به ايجاد رابطه نزديک با طبيعت و اجسام تاکيد داشته‌ام.

«ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپني، نوريوکي ‌هاراگوچي است و سالهاست که در موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود. اين هنرمند که تابستان سال گذشته از دنيا رفت،  سه سال قبل از فوتش به ايران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از اينکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش پابرجاست، ابراز تعجب کرده بود. انتقادات نسبت به حادثه پيش آمده در موزه هنرهاي معاصر تهران درحالي بالا گرفته است که طبق گفته مسئولان موزه آسيبي به اثر «ماده و فکر» وارد نشده است.

پیمایش به بالا