موزه فرش در يک سال گذشته کم بيحاشيه نبوده است، از تغيير حوض به باغچه و حذف فرشهاي بزرگ آن گرفته تا تازهترين روايت غمانگيزي که يکي از راهنمايان گردشگري از اين موزه دارد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، از مهرماه سال ۱۴۰۰ که رييس موزه فرش ايران تغيير کرد، تا امروز اين موزه که فرشهاي آن حيرت بسياري از بازديدکنندگان ايراني و خارجي را برميانگيزد، هر بار به شکلي درگير حاشيه بوده است، اما آنچه ميثم امامي ـ راهنماي رسمي ايرانگردي و جهانگردي ـ از حال امروز اين موزه روايت ميکند، گوياي وضعيت بحراني فرشهاي اين موزه است.
امامي در مقام مدرس گردشگري و کارشناس فرش ايراني آخرين مشاهداتش را از موزه فرش ايران اين گونه شرح داد: من به عنوان راهنماي تورهاي گردشگري تا پيش از کرونا حتي اگر بازديد از اين موزه در برنامه تور گردشگران خارجي قرار نداشت، از آژانس گردشگري اجازه ميگرفتم که بازديد از موزه فرش را در برنامه گشت آنها قرار دهم، چون فرش در ايران مهم است و اگر براي توضيح آن به موزه فرش نرويم مجبوريم يک گالري (فروش) فرش را انتخاب کنيم که حتما سوءتفاهم ايجاد ميکند. بنابراين همه تلاشم را کردهام که آژانسها را متقاعد کنم بازديد از موزه فرش را در برنامه تورهاي خارجي قرار دهند و متاسفانه هر بار که به اين موزه رفتهام مشکلي وجود داشته که بيشتر هم درباره سيستم تهويه موزه فرش ايران بوده است. معمولا هم يا ترانسفورماتور برق قطع بوده و يا خراب و درحال تعمير بوده است. گاه پيش آمده که ساعت ۹ صبح همراه توريستهاي خارجي تا درِ موزه رفتهايم، اما سرباز نگهبان خبر تعطيلي موزه را داده است و هر بار به شکلي در برابر گردشگر شرمنده شدهام.
او افزود: شنيدهام که ترانسفورماتور برق موزه فرش ايران با موزه هنرهاي معاصر يکي است و موزه فرش براي تهيه ترانسفورماتور مجزا بودجه ندارد. البته نميدانم اين موضوع تا چه حد درست باشد، وظيفه مسؤولان مربوطه است که پيگيري کنند.

فرشهاي بزرگي که در لابي موزه سالها در معرض نمايش بود، جمعآوري شده است
اين راهنماي گردشگري به روايت تلخ برخي کارکنان موزه فرش پس از بازگشايي اين موزه بعد از تعطيلي بلند کرونا اشاره کرد و گفت: يکي از کارکنان موزه فرش تعريف ميکرد که وقتي موزه را بعد از شش هفت ماه باز کردند، فقط دو سه خاکانداز سوسک از يکي از بخشهاي آن جمع کردهاند. در اين مدت موزه به دليل تاريکي و هواي نامطبوعي که به دليل خرابي سيستم تهويه داشته ظاهرا محل تجمع حشرات موذي شده بود. تعريف ميکردند که پشت فرشهاي آويخته شده چون نمور و تاريک بوده، سوسکها جمع شده بودند. حتي ميگفتند سال گذشته در روزهاي کاري موش هم ديده بودند. وجود اين جانوران موذي، اختلاف شديد دما در تابستان و زمستان، تاريکي و رطوبت داخل ساختمان براي فرشهاي تاريخي موزه سَم است.
امامي ادامه داد: وقتي دولت تغيير کرد و آقاي ضرغامي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي را به عهده گرفتد و رييس موزه فرش را تغيير دادند، خبرهايي از تغيير حوضهاي موزه به باغچه شنيده شد که اين اقدام با اعتراضهايي مواجه شد، آن زمان به عنوان يک شيفته فرش ايراني و اين موزه واکنشي نشان ندادم، اما در اولين بازديد زمستان سال گذشته وقتي به موزه فرش رفتم شاهد دماي به شدت پايين موزه بودم و همچنان سيستم تهويه کار نميکرد و در لابي موزه تمام فرشهاي بزرگ را جمع کرده بودند، علت را که پرسيدم گفتند سليقه مدير جديد موزه است که گفته "بايد تغييري در موزه ايجاد شود". در چند بازديد بعدي از موزه، سيستم تهويه همچنان کار نميکرد تا اينکه شنيدم در هفته گذشته همزمان با روز فرش نشستي با کارشناسان فرش در اين موزه برگزار شده که تازه ساعت ۱۱ آمده بودند برقهاي موزه را درست کردند تا سالن تاريک نباشد. خبرش را هم در همه جا منتشر کردند که موزه فرش در روز ملي فرش يک کاري انجام داده است.

موزه فرش در تاريکي!
ميثم امامي، راهنماي گردشگري ميگويد: ترانسفورماتور برق موزه فرش در بيشتر مواقع يا خراب است يا قطع!
اين مدرس گردشگري گفت: روز جمعه ۲۷ خردادماه نيز همراه تعدادي از فراگيران دوره آموزشي گردشگري کلاس درس را در موزه فرش برگزار کردم، لابي کمونور و تاريک بود و تهويه همچنان کار نميکرد، از کارکنان هم که وضعيت را پرسيدم گفتند "انشالله درست ميشود". در طول سه ساعتي که در موزه بوديم، چراغهاي مقابل فرشها خاموش بود و نقشها به وضوح ديده نميشد، طوري که به شاگردانم پيشنهاد کردم نقش يکي از فرشها را از اينترنت پيدا کنند، يعني در ساختمان موزه فرش حتي يک نفر تأسيسات فني وجود ندارد!؟ از کارمندان شنيدم که وقتي ما موزه را ترک کرديم، با تاسيساتي بيرون از موزه که معمولا برقها را کنترل و تعمير ميکنند تماس گرفتهاند و آنها هم راهنمايي کردهاند که کليدهاي برق را روشن کنند، يک کار به اين سادگي که حتي يک نفر از صبح پيگير آن نبود، درحالي که موزه گردشگر و بازديدکننده خارجي داشت.
امامي اضافه کرد: همزمان زمان حضور ما، تعدادي گردشگر خارجي براي ديدن موزه آمده بودند که به علت گرماي داخل سالن که شايد بالاي ۳۰ درجه بود و همچنين تاريکي سالن، مدت زمان زيادي نماندند، برخي از اين گردشگران با آنکه بليت خريده بودند، کمتر از پنج دقيقه در موزه حضور داشتند. بعضي از آنها هنگام ترک موزه، سرشان را به نشانه تأسف حرکت ميدادند.
اين راهنماي گردشگري همچنين به جمعآوري برخي فرشها از تالار و لابي موزه اشاره کرد و افزود: دليل اين کار را توضيح ندادهاند، اما جاي برخي از فرشها خالي است.

به علت گرماي داخل موزه که شايد بالاي ۳۰ درجه بود، بازديد برخي گردشگران خارجي کمتر از ۵ دقيقه طول ميکشيد،
اين درحالي است که گردشگران خارجي براي ديدن اين موزه ۱۰۰ هزار تومان ميپردازند
امامي به غيبتهاي طولاني مدير موزه فرش ايران نيز اشاره کرد و گفت: در هر بازديدي که از موزه فرش داشتم و پيگير مدير مجموعه شدم تا درباره مشکلات صحبت کنم، ايشان تشريف نداشتند و همکارانشان گفتند که در ارگ آزادي (وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي) است و يک پسر جوان را به عنوان جانشين تعيين کرده است!
او با اشاره به ارزش فرشهاي اين موزه که در شرايط موجود و به خاطر برخي غفلتها و بيتوجهيها در معرض خطر قرار گرفتهاند، يادآور شد: موزههاي دنيا با فرش ايراني رفتاري کمنظير و ارزشمند دارند، فقط در يک نمونه، موزه ويکتوريا و آلبرت بريتانيا براي نمايش فرش شيخ صفي اردبيل زمان زيادي گذاشت تا ويتريني ويژه با قابليت هواکشي و از بين بردن گرد و خاک بسازد.
امامي بيان کرد: براي موزه فرش ايران و فرشهاي ارزشمند آن واقعا دلم ميسوزد، هرچند برخي مشکلات از گذشته وجود داشته است، ولي ما چشم اميد داشتيم درست شود، اما نه تنها آن مشکلات حل نشده که اتفاقات ديگري افتاده و مشکلات موزه فرش بيشتر از قبل شده است و متاسفانه کمتر کسي به آنچه در انتظار اين موزه و فرشهاي آن است، واکنش نشان ميدهد.
