نمايشگاه تصويرسازي «قصههاي خوب براي بچههاي خوب» با ياري انجمن تصويرگران ايران و به ياد زندهياد مهدي آذريزدي از ۱۰ الي ۲۰ تيرماه در گالريهاي استاد مميز، زمستان و سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار ميشود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، آيين افتتاحيه نمايشگاه تصويرسازي «قصههاي خوب براي بچههاي خوب» روز جمعه ـ ۱۰ تير ماه ـ ساعت ۱۷ الي ۲۰ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برپا شد و با معرفي برگزيدگان بخش مسابقه همراه بود.
مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه با سرود ملي آغاز شد و سپس علي بوذري، مديرعامل انجمن تصويرگران با خاطرهاي از دوران کودکي خود ياد آذريزدي را زنده کرد.
او يادآور شد: «تابستانها، خانه مادربزرگ ميماندم و هميشه بعد از خريد به انتشارات اميرکبير در خيابان خواجهنصير ميرفتيم. او برايم کتاب «قصههاي خوب براي بچههاي خوب» ميخريد. الان نشاني از مادربزرگ، خانه و کتابفروشي نيست، از ۹ شعبه انتشارات اميرکبير تنها چهار شعبه در تهران باقي مانده و تاسفبرانگيز است، اما آن کتابها و تاثيرش، هنوز وجود دارد. همچنين مرتضي مميز، علياکبر صادقي، محمد بهرامي و ديگر عزيزان در تصويرسازي اين کتابها بسيار تاثير گذاشتهاند. تصاويري آوانگارد و خلاق که انگار ديروز خلق شدند و تاثير ماندگارشان که ما هنوز شاهد آن هستيم.»
او در ادامه از همکاري «شوراي کتاب کودک» قدرداني کرد و گفت: «جاي تاسف دارد که نماينده اي از انتشارات اميرکبير در اين مراسم حضور ندارد.»

در ادامه مراسم، طي يک پيام صوتي از جانب نوشآفرين انصاري، دبير شوراي کتاب کودک که براي حاضران پخش شد، او به علي بوذري در انجمن تصويرگران و شوراي کتاب کودک تبريک گفت و چنين اظهار کرد: «حضور تصويرگران از نسلهاي جديد مايه افتخار ماست.»
انصاري در بخشي از اين پيام صوتي اظهار کرد: «مورخان تاريخ ادبيات کودکان بايد به ميانه دهه ۳۰ توجه کنند زيرا زمان تولد انديشه قصهها و ادامه ادبيات تعليمي ماست.»
او تجديد چاپ «قصههاي خوب براي بچههاي خوب» با استفاده از تصاوير جديد را اتفاق مثبتي دانست و اضافه کرد: «اين اتفاق، باعث حضور نسلهاي جديدتر در اين حوزه ميشود.»

در ادامه فروغالزمان جمالي، از اعضاي شوراي کتاب کودک ضمن قدرداني از انجمن براي بزرگداشت آذريزدي گفت: «همه ما ميدانيم که آذريزدي يک نويسنده بازنويس بود، او کسي است که روشي مشابه فردوسي بزرگ را برگزيده است؛ روش بازنويسي و بازآفريني. چنين افرادي دوباره آنچه را که نوشته شده است، مينويسند. فردوسي هم، چنين کاري ميکرده، آذريزدي واژه «امروز» را بارها و بارها در نوشتههايش تکرار کرده يعني اينکه او ميدانسته در چه زمانهاي زندگي ميکرده است. آذريزدي در سخنهاي گذشته چيزي را ميجويد که امروزي باشد پس ميتوانيم بگوييم ويژگي ديگر آذريزدي نوجويي اوست؛ کسي که به سراغ کتابهاي کهن ميرود، نوجويي ميکند و به همين جهت ميگويد «قصههاي تازه از کتابهاي کهن».»
جمالي افزود: همه کساني که زندگينامه او را خواندهاند، ميدانند که او يک عاشق شوريده کتاب بود. آذريزدي در ده خرمشهر نزديک يزد کار ميکرد اما آنجا برايش تنگ بود پس يه يزد رفت اما آنجا هم برايش تنگ بود، به همين ترتيب به تهران آمد، اما تهران هم برايش چنين بود و از همين رو آذريزدي به تاريخ رفت؛ در واقع او فرزند زمان بود و به همين ترتيب در زمان ميگردد و در زمان قرار ميگيرد. حالا اگر ما با او و زمان همراه شويم، به تاريخ برويم و به دل دهه ۳۰ بزنيم، ميبينيم که اين دهه، دهه عجيبي است؛ دههاي پر از تلاطم. اي کاش جوانان تاريخ بخوانند و به سراغ تاريخ بروند. وقتي به دهه ۳۰ ميرويم، ميبينيم اين دهه شبيه قرن ۴ است، همان زماني که شاهنامه آفريده شد و فردوسي بود. در اين زمان هم مثل همان زمان جستوجو و تبيين هويت را ميبينيم و آذريزدي نماد اين جستوجو در ادبيات کودک است. او ميرود تا در نهاد کودکي که از مشروطه پا گرفته است ادبيات ملي و مدرن کودک را پايهگذاري کند و اين نقش اوست. آذريزدي را ميشود از جنبههاي مختلف بررسي کرد، آنچه که من فکر ميکنم نياز امروز است، جنبه هويت است، واقعا هويت ايرانيان، امروز چيست؟
وي با بيان اينکه آذريزدي آيندهنگر بود، توضيح داد: حالا اين پرسش مطرح است که امروز در موقعيت جهاني شدن و در موقعيت تاريخي آغاز قرن ۱۴۰۰ هويت ايراني چيست و چه عناصري دارد؟ اين پرسش بزرگ زمان ماست و اين هويت امروزي در متن و تصوير کتاب کودک چگونه بايد بازتاب يابد؛ به ويژه در مقوله تصوير که کودکان اين زمان بيشتر علاقهمند تصوير هستند. آذريزدي ديگر کجاست؟

در آخر مقداد ساداتي، دبير فراخوان نمايشگاه تصويرسازي «قصههاي خوب براي بچههاي خوب»، روند شکلگيري اين رويداد را توضيح داد. او شکلگيري اين نمايشگاه را حاصل شش ماه تلاش بيوقفه دانست.
مقداد ساداتي در حاشيه اين مراسم هم در گفتوگويي با ايسنا شرکت کرد و در توضيحات تکميلي در اين زمينه اظهار کرد: «آثار در بخشهاي اصلي و ويژه، فراخوان داشتند. بخش اصلي، بخش داستاني اين نمايشگاه را شامل ميشود که از هشت داستان آذريزدي الهام گرفته شده است. بخش ويژه هم به شخصيت خود مهدي آذريزدي ميپردازد.»
او در ارتباط با قرارگرفتن تصاوير اين نمايشگاه در کتاب و چاپ مجدد آن گفت: «اين نمايشگاه تنها جنبه مسابقهاي داشته اما ممکن است در آينده، ناشري تصميم به استفاده از تصاوير بگيرد.»
در اين مراسم، خانم ها مرکزي و محمدي و علي بوذري داورهاي اين مسابقه بودند.
در بخش اصلي، پدرام کازروني، نيلوفر عطاييفرد و آروين فولاديفر تنديس مسابقه را دريافت کردند و آرمين فتحي، زهرا ايمني و سحر خراساني شايسته دريافت لوح تقدير شدند.
در بخش نگاه ويژه که به شخصيت و فعاليتهاي ادبي مهدي آذريزدي ميپردازد، حنانه ملکپور شايسته تقدير شد. تنديس و لوح تقدير اين بخش به نجلا مهدوي تعلق گرفت.

