شست‌وشوي نيمه‌کاره مجسمه ميدان فردوسي

اخيرا يکي از مجسمه‌سازان مطلبي را در فضاي مجازي منتشر کرد که محتواي آن، از شست‌وشوي نيمه‌کاره مجسمه ميدان فردوسي و دورنگ شدن اين مجسمه ۶۳ ساله خبر مي داد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، اثر گرانبها و ارزشمند ابوالحسن صديقي ـ نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ايراني ـ که يکي از المان‌هاي مطرح شهر تهران به شمار مي‌آيد، دو رنگ شده و به صورت تيره‌ و روشن درآمده است!

اکنون به نظر مي‌رسد مسوولان وقت سازمان زيباسازي شهر تهران که سالانه برنامه‌هاي مرمتي و شست‌وشوي آثار شهري را در برنامه کاري خود دارد، تنها به تميز کردن بخشي از مجسمه فردوسي بسنده کرده اند و با گذشت يک سال، شست‌وشوي مجسمه به طور کامل انجام نشده است. البته اين احتمال هم وجود دارد که در حين عمليات مرمت و شستشو متوجه تغيير فاحش رنگ مجسمه شده اند و براي پرهيز از ادامه اين روند و مخدوش نشدن بيشتر اثر، کار را متوقف کرده اند.

مجيد قادري ـ معاون فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران ـ درباره علت اين امر و برنامه اين سازمان در راستاي شست‌وشوي کامل مجسمه فردوسي توضيح داد: درباره اين مورد خاص حضور ذهن کافي ندارم، ولي در سازمان زيباسازي تهران، براي مرمت، شست‌وشو و جا به جايي آثار شهري، برنامه مرمتي مستمر داريم و به ندرت چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد؛ چون يا يک اثر را مرمت و تميز نمي‌کنيم و يا به طور کامل کار را انجام مي‌دهيم. اگر هم اين اتفاق افتاده باشد به خاطر تغيير مديريت و کوتاهي پيمانکار است. ولي به هر حال پس از بررسي لازم، شست‌وشو و حفظ اين اثر را در اولويت قرار خواهيم داد.

مهدي سبحاني ـ مدير اداره آثار حجمي سازمان زيباسازي تهران ـکه به تازگي به اين سمت منصوب شده است، نيز گفت: يکي از بحث‌هاي اداره آثار حجمي، مرمت آثار و ساماندهي المان‌هاي حجمي است و کار مطالعاتي آن در حال انجام است. بايد ديد برنامه‌اي که مشاوران مجسمه‌ساز قرار است تنظيم کنند، به چه صورت خواهد بود که براي اين مجسمه هم برنامه ريزي شود؛ چون اين يک کار کارشناسي است. ولي شست‌وشوي صحيح اين اثر در برنامه کاري‌مان قرار مي‌گيرد.

در مرمت هم به اصل اثر وفادار باشيم

بيژن غنچه‌پور، هنرمند مجسمه ساز که در ابتدا اين اتفاق توسط خود او مطرح شده بود، گفت: ابتدا بايد بگويم از جزييات اين طرح مرمت، اينکه چه زماني اتفاق افتاده، مجري چه کساني بوده‌اند و مرمت به شيوه شست‌وشو بوده يا روش‌هاي ديگر، چيزي نمي‌دانم؛ بلکه صرفا به عنوان مجسمه‌ساز مي‌گويم که وضعيت حال حاضر مجسمه دست بردن به ايده سازنده و مخدوش کردن تصوير آن است.

او توضيح مي‌دهد: مجسمه‌ساز هنگام ساخت احجام مجسمه‌اش، تيره و روشني‌ها و خاکستري‌هاي مجسمه را کنترل مي‌کند. حال اگر پروسه مرمت باعث به هم ريختن اين خاکستري‌ها شود و بخش‌هايي از مجسمه به طور گزينشي لايه‌برداري شود، همين طور که براي مجسمه فردوسي رخ داده، عملا طراحي و ايده مجسمه‌ساز ناديده گرفته شده است.

غنچه‌پور همچنين درباره توضيح قادري که گفته بود ممکن است علت اين امر تغيير مديريت باشد، بيان کرد: متاسفانه گاهي مديران ما متوجه نيستند که به جز پيش بردن طرح‌ها و ايده‌هاي خود، وظيفه دارند طرح‌هاي نيمه تمام مديران پيش از خود را نيز به اتمام برسانند. در سال‌هاي اخير چندين بار روسا و معاونان سازمان زيباسازي جابه‌جا شدند که متاسفانه هيچ يک نه تنها با حوزه هنر آشنا نبودند، بلکه اعتقادي هم به مشورت با متخصصان نداشتند که اين امر خسارت‌هاي بسياري به حوزه شهري به ويژه مجسمه‌سازان زد.

او ادامه داد: طرح‌ها و قراردادهاي زيادي که در ادوار پيش تا مراحل مختلفي ساخته شده‌اند، همچنان بلاتکليف مانده‌اند. قراردادهاي مجسمه‌سازان مسکوت مانده و دوسالانه مجسمه‌هاي شهري چندين سال است که برگزار نشده است. حتي دهمين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران که بين المللي هم بوده عليرغم اعلام فراخوان و انتخاب آثار و هنرمندان و حتي خريد سنگ‌ها معلق مانده است که اين امر هم خسارت به بيت المال و تضييع حقوق شهروندي و هم آسيب به هنرمندان منتخب در سمپوزيوم است.

اين هنرمند در پايان درباره اين نوع مرمت‌ها گفت: من متخصص حوزه مرمت نيستم و نظر تخصصي ندارم اما مي‌دانم مرمتکاران هنگام مرمت بايد به تصويري که خالق اثر خلق کرده وفادار باشند و تغييري در اصل آن به وجود نياورند. در شرايط فضاي باز که گرد وغبار و آلودگي باعث مي‌شود مجسمه به مرور زمان تيره شود، در صورت اقدام براي شست‌وشو يا لايه برداري، اين عمل بايد به طور يکدست و هماهنگ در سرتاسر مجسمه رخ دهد تا شاهد چنين اتفاقي براي يک اثر ملي و ارزشمند نباشيم.

پیمایش به بالا