نقاشي «پيت موندريان» سال وارونه نمايش داده شد

يکي از تابلوهاي نقاشي «پيت موندريان» هنرمند مشهور هلندي چندين دهه به صورت وارونه در موزه به نمايش گذاشته شده بود.

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از گاردين نوشت، يک مورخ هنري دريافت يکي از نقاشي‌هايي که توسط «پيت موندريان» هنرمند انتزاعي نامدار خلق شده است، از ۷۵ سال پيش تاکنون به صورت وارونه در موزه‌هاي مختلف به نمايش گذاشته شده است. با اين حال اين مورخ هنري هشدار داده است، اگر قرار باشد اين نقاشي را از اين پس به صورت صحيح نصب کنيم بايد منتظر متلاشي شدن آن باشيم.

اين اثر هنري که در سال ۱۹۴۱ ميلادي با استفاده از مجموعه‌اي از نوارهاي قرمز،‌ زرد، سياه و آبي تشکيل شده است با نام «نيويورک سيتي ۱» شناخته مي‌شود. اين تابلو نخستين‌بار در سال ۱۹۴۵ ميلادي در موزه هنر مدرن نيويورک به نمايش گذاشته شد،‌ اما از سال ۱۹۸۰ در مجموعه هنري ايالت نوردراين ـ وستفالن در دوسلدورف آلمان قرار داشت.

اين تابلو در اين چند دهه به نحوي از ديوار آويخته شده بود که تجمع نوارهاي رنگي در قسمت پاييني آن است. با اين حال زماني که «سوزان مير بوشر»(Susanne Meyer-Büser) درباره نمايشگاهي درباره آثار «موندريان»‌ تحقيق کرد،‌ متوجه شد اين تابلو بايد برعکس وضعيت کنوني به نمايش گذاشته شود.

«مير بوشر» بيان کرد: «تجمع نوارهاي رنگي بايد در بخش بالايي تابلو باشد تا تصويري شبيه به آسمان تيره شکل بگيرد…وقتي اين موضوع را با کارشناسان ديگر در ميان گذاشتم، همگي متوجه شديم اين مسئله بسيار واضح بوده است. من ۱۰۰ درصد مطمئنم تابلو وارونه نصب شده است.»

نحوه نادرست نصب تابلو

نحوه صحيح نصب تابلو

موارد متعددي به نصب نادرست اين تابلو دلالت دارد. نقاشي رنگ روغني با نام مشابه و به همان اندازه که در پاريس و در مرکز پمپيدو به نمايش گذاشته شده است، داراي خطوط ضخيم در بالاي تابلو است.

عکسي از کارگاه نقاشي «موندريان» وجود دارد که چند روز پس از مرگ اين هنرمند ثبت شده است و در مجله سبک زندگي آمريکايي «تاون اند کانتري» در ژوئن ۱۹۴۴ منتشر شد، اين تابلو را درحالي نشان مي‌دهد که وارونه وضعيت کنوني بر روي سه‌پايه قرار داده شده است.

به گفته «مير بوشر»، احتمالاً موندريان خلق اين اثر هنري را با استفاده از نوارهاي رنگي در بخش بالايي آغاز کرده و بخش‌هاي پاييني اين نقاشي را ادامه داده است.

نکته قابل توجه ديگر درباره «نيويورک سيتي ۱» اين است که اين تابلو برخلاف ساير آثار هنري مربوط به نخستين‌ سال‌هاي فعاليت هنري «موندريان» امضاي او را ندارد. گمان مي‌رود اين تابلو ناتمام باقي مانده و به همين دليل امضاي «موندريان»‌ بر روي تابلو وجود ندارد.

با وجود تمام شواهدي که نشان مي‌دهد اين تابلو در حال حاضر وارونه نصب شده است،‌ اين تابلو همچنان به روال ۷۵ سال گذشته به نمايش گذاشته خواهد شد.

پیمایش به بالا