داستان بحث‌برانگيز ميراث هنري Richard Serra براي پاريس

درگذشت هنرمند Richard Serra گفتگوهايي در رابطه با يکي از بحث‌برانگيزترين آثار دائمي او، "Clara-Clara"، را در پاريس برانگيخت.  

به گزارش گالري آنلاين، Serra اسطوره هنر معاصر، به خاطر مجسمه‌هاي بزرگ و خاص خود شهرت داشت. او ميراثي را خلق کرد که همچنان مورد بحث و گفتگوست، به ويژه "Clara-Clara" که بيش از سه دهه در پاريس نگهداري شد.

اين مجسمه عظيم که به نام همسر اين هنرمند نامگذاري شده است شامل دو بخش منحني شکل 36 متري (118 فوت) و از جنس فولاد کورتن بوده و در سال 1983 به سفارش مرکز Pompidou بعنوان مروري بر آثار اين هنرمند ساخته شد. اين اثر قرار بود در تالار يا بخش نيمه همکف موزه نصب شود اما به دليل ابعاد و وزن نزديک به 120 تن آن، در ورودي باغ Tuileries، مکاني مشهور در مرکز تاريخي پاريس، نصب شد. اين اثر از يک طرف موزه لوور و از طرف ديگر ابليسک (تک ستون عظيم) معبد لوکسور در ميدان کنکورد را قاب گرفته است.  

البته، حضور چشمگير "Clara-Clara" اثر ريچارد سرا با اصول طراحي کلاسيک باغ که در اصل توسط André Le Nôtre، طراح باغ‌هاي ورساي طراحي شده بود، مغايرت داشت. برخورد عموم از اين اثر متفاوت بود عده اي اين سبک را که سطوح مورب، نظم ايجاد شده را به چالش مي کشيدند تحسين کرده و برخي ديگر  آن را در تضاد و از لحاظ بصري ناخوشايند توصيف کردند.  

بنا به توضيحات Le Monde در سال 1985، تنها دو سال پس از نصب "Clara-Clara"، فرمانداري پاريس آن را تصاحب کرده و به پارک کوچک "Parc de Choisy" در منطقه سيزدهم پاريس منتقل کرد که آغاز "برزخ" طولاني اين اثر بود. اين اثر تا سال 1993 در آنجا باقي ماند و سپس به علت مخدوش شدن آن با نقاشي هاي مردم محلي مقامات پاريس مجدداً آن را برداشته و دور از ديد قرار داد.

مجسمه "Clara-Clara" در سال 2008 براي نمايشگاه سالانه هنر معاصر Monumenta، احيا و در جاي مناسب خود در باغ‌هاي Tuileries مجدداً نصب شد و اولين باري بود که به مدت پانزده سال در معرض ديد عموم قرار گرفت.

طبق گزارش‌ها، بخش فرهنگي شهر در حال بررسي "سه جايگزين در قلب تاريخي پاريس" است تا در عين احترام به شايستگي هنري اثر، بتواند آن را در بافت شهري ادغام کند.

پیمایش به بالا