مقامهاي موزه «لوور» اعلام کردند که ممکن است نقاشي «موناليزا» شاهکار مشهور «داوينچي» در يک اتاق اختصاصي و به صورت مجزا به نمايش گذاشته شود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، به گفته مدير موزه «لوور» در پاريس، ممکن است «موناليزا»، مشهورترين پرتره جهان به يک اتاق مختص خود منتقل شود.
«گاردين» نوشت، «لورنس دس کارس»، مدير موزه «لوور» در گفتوگو با يکي از رسانههاي فرانسوي اعلام کرد که با جابهجايي «موناليزا»، بسياري از بازديدکنندگان موزه که اغلب براي تماشاي اين نقاشي به «لوور» ميآيند، بازديد بهتري را تجربه خواهند کرد.
«لوور» با ميزباني از نزديک به ۹ ميليون بازديدکننده در سال ۲۰۲۳، محبوبترين موزه جهان محسوب ميشود.
به گفته مدير اين موزه، ۸۰ درصد از اين بازديدکنندگان يعني ۲۰,۰۰۰ نفر روزانه از ميان جمعيت عبور ميکنند تا بتوانند نگاهي به لبخند اسرارآميز «موناليزا» بيندازند و شايد در مقابل آن سلفي بگيرند.
«موناليزا» در سالن «Salle des États» که بزرگترين سالن موزه «لوور» است، نصب شده است و يک شيشه محافظ نيز براي آن در نظر گرفته شده است، با اين حال اين شاهکار «داوينچي» تنها اثري نيست که در اين سالن به نمايش گذاشته شده است.
اين نقاشي به همراه آثار قرن شانزدهمي نقاشان بزرگ ونيزي و بزرگترين نقاشي موزه «لوور» به نمايش گذاشته شده است.
تابلو نقاشي رنگ روغن «موناليزا» از سال ۱۸۰۴ ميلادي تاکنون در موزه لوور پاريس نگهداري ميشود. سالانه ميليونها نفر براي بازديد از اين نقاشي به اين موزه ميروند و تلاش ميکنند با مشهورترين اثر «داوينچي» عکس بگيرند.
گمان ميرود اين نقاشي که به تصويرگريهاي رنسانس از مريم مقدس بسيار شباهت دارد، چهره زني به نام «ليزا گرارديني»، همسر يک تاجر لباس و ابريشم به نام «فرانسسکو ژوکوندو» را به تصوير کشيده است. به نظر ميرسد اين نقاشي در اتاقکي به نام «لوجيا» که دست کم يک ديواره ندارد، خلق شده باشد.
در پشت سر اين زن منظرهاي محو وجود دارد که با استفاده از روش «اسفوماتو» خلق شده است. از اين روش براي ايجاد تصاويري بدون خطوط و مرزهاي مشخص، گويي اجسام در ميان دود يا مه نشان داده ميشوند، استفاده ميشود. در اين نقاشي، اين زن در حالي که دستانش را روي هم گذاشته است به چشمان مخاطب خيره شده و لبخند محوي نيز بر چهره دارد. البته لبخند خاص اين شخصيت مدتها نظر بينندگان را جلب کرده است؛ به نحوي که مخاطبان با تماشاي اين نقاشي نميتوانند به آساني حس و حال اين زن و يا قصد نقاش را تشخيص دهند.
نکته مهم ديگر اين نقاشي نگاه خيره اوست. برخي با نگاه کردن به اين نقاشي احساس ميکنند چشمان او در نقاط مختلف اتاق آنها را دنبال ميکند؛ گويي او موجوديت زنده دارد. با اين وجود و با اينکه شايد به نظر برسد چشمان اين زن مخاطبان را دنبال ميکند، آنچه که به اسم «تاثير موناليزا» مشهور شده است در اين نقاشي اتفاق نميافتد. در حقيقت، محققان آلماني معتقدند چشمان اين زن به ۱۵ درجه سمت راست افراد نگاه ميکند که بيشتر به گوش افراد نزديک است تا چشمان آنها.
با توجه به گذشته پر هرج و مرج و شهرت چشمگير «موناليزا»، اين شاهکار اين روزها در پشت لايهاي از شيشه ضدگلوله به نمايش گذاشته ميشود.
«موناليزا» در ماه ژانويه دو بار هدف اعتراض معترضان محيط زيستي قرار گرفت که با ريختن سوپ روي آن خواستار «غذاي سالم و پايدار» شده بود. اين نقاشي که پشت يک شيشه ضدگلوله قرار دارد، در جريان اين اعتراضها دچار آسيب نشد.
