نخستين نمايشگاه بزرگ سالوادور دالي در هند برگزار شد

نمايشگاه بزرگي از آثار «سالوادور دالي»،‌ هنرمند چيره‌دست سورئاليست براي نخستين‌بار در هند برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، نخستين نمايشگاه بزرگ «سالوادور دالي» در هند شامل آثاري از مجموعه «پير آرژيله» (Pierre Argillet) ناشر چند دهه آثار چاپي اين استاد سوررئاليست در هند برگزار شده است.

 اين نمايشگاه بزرگ از آثار سالوادور دالي (۱۹۰۴ـ۱۹۸۹) در دهلي نو، هند، افتتاح شده و بيش از ۲۰۰ اثر از اين هنرمند سوررئاليست را به نمايش گذاشته است. اين آثار از مجموعه‌ي پير آرژيله (۱۹۱۰ـ۲۰۰۱)، ناشر، مجموعه‌دار و همکار ديرينه‌ي «دالي» انتخاب شده‌اند و توسط دختر او، يعني «کريستين آرژيله» گردآوري شده‌اند.

 «پير آرژيله» که يکي از حاميان جدي سوررئاليست‌ها، دادائيست‌ها و آينده‌پژوه‌ها بود، همکاري خود با دالي را از دهه‌ي ۱۹۳۰ ميلادي يعني پيش از آنکه دخترش متولد شود،‌ آغاز کرد.

«کريستين آرژيله» که در محيطي بزرگ شده بود که با «دالي» هم معاشرت مي‌کرد، در مصاحبه‌اي با اينديپندنت گفت که دالي او را «شاهزاده‌ خانم کوچک» مي‌ناميد. او دالي را «مردي بسيار شوخ‌طبع و باوقار، که اغلب سبک زندگي عجيب و شادي‌بخشي داشت» توصيف کرد.

 نمايشگاه «سالوادور دالي: مجموعه‌ي آرژيله» که اوايل اين ماه ميلادي در گالري هنرهاي تجسمي «India Habitat Centre» افتتاح شد، اکنون در گالري ماسارات به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه که به همت گروه هنري برونو آرت برگزار شده، به‌صورت رايگان قابل بازديد است. مجموعه‌ي آثار نمايش داده‌شده حکاکي‌ها، آبرنگ‌ها و حتي فرشينه‌ها را شامل مي‌شود.

 دالي هرگز به هند سفر نکرد، اما اين نمايشگاه به ارتباطات او با اين کشور پرداخته است.

 کريستين آرژيله در گفت‌وگويي با بي‌بي‌سي بيان کرد: «دالي شيفته‌ي هند بود، به‌ويژه علاقه‌ي غرب به عرفان هندي در دهه‌هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ براي او جذابيت داشت.»

شرکت اير اينديا در سال ۱۹۶۷، ميلادي از دالي خواست که براي مسافران درجه‌يک، زيرسيگاري‌هايي از جنس چيني طراحي کند. اين مجموعه که شامل حدود ۵۰۰ عدد بود، داراي طراحي منحصربه‌فردي بود که در آن، پايه‌هاي زيرسيگاري به‌گونه‌اي طراحي شده بودند که همزمان هم شبيه فيل و هم شبيه قو به نظر مي‌رسيدند، اما درواقع، هر دو از يک فرم وارونه ايجاد شده بودند.

 «دالي»‌ در ازاي اين طراحي، درخواست يک فيل کرد و آن را دريافت کرد. او نوشت: «مي‌خواهم او را در باغ زيتونم نگه دارم و الگوهاي سايه‌هايي را که نور ماه از ميان شاخه‌ها بر پشت او مي‌اندازد، تماشا کنم.» (اما در عوض، اين فيل تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۸ در باغ‌وحشي در بارسلونا زندگي کرد.)

 وقتي کريستين آرژيله و پدرش در دهه‌ي ۷۰ ميلادي به هند سفر کردند، عکس‌هايي که پدرش از اين سفر گرفت، الهام‌بخش مجموعه‌اي از ۱۱ اثر چاپي دالي تحت عنوان «هيپي‌ها» شدند.

 در اين نمايشگاه، نمونه‌هايي از بسياري از مجموعه‌هاي حکاکي که دالي با آرژيله توليد کرده بود، به نمايش درآمده است که از جمله آن‌ها به «اسطوره‌شناسي»(۱۹۶۳–۱۹۶۵): مجموعه‌اي که از اسطوره‌هاي يونان، مانند داستان‌هاي ايکاروس، تسئوس و مينوتاور، و لدا و قو الهام گرفته است و  «فاوست» (۱۹۶۹): بر اساس نمايشنامه‌ي يوهان ولفگانگ فون گوته مي‌توان اشاره کرد.
 همچنين، ۵۰ اثر چاپي دالي که براي نسخه‌ي ۱۹۳۴ کتاب «نغمه‌هاي مالدورور» طراحي کرده بود نيز در اين نمايشگاه ديده مي‌شود.

 نمايشگاه «سالوادور دالي: مجموعه‌ي آرژيله» از ۱۵ فوريه تا ۱۶ مارس ۲۰۲۴ در گالري ماسارات، مجتمع سينماي ساويتري (Savitri) واقع در دهلي نو برگزار خواهد شد.

Salvador Dalí, Marguerite, “Faust” (1969). Courtesy of the Bruno Art Group.

Salvador Dalí, The Cosmonaut, “The Hippies” (1969–70). Courtesy of the Bruno Art Group.

Salvador Dalí, The Corridor of Katmandu, “The Hippies” (1969). Courtesy of the Bruno Art Group.

پیمایش به بالا