رضا دبيرينژاد درباره برپايي نمايشگاه آثار پيکاسو در موزه هنرهاي معاصر تهران و آسيب ديدگي برخي از اين آثار که نياز به مرمت دارند، توضيحاتي ارائه کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، رضا دبيرينژاد مشاور موزهها و ميراث هنر معاونت هنري وزارت فرهنگ،معاون فرهنگي و رئيس اداره موزه و موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک درباره نمايشگاه جديد موزه هنرهاي معاصر تهران که ابتداي نيمه اول اسفندماه افتتاح ميشود، توضيح داد: تا به امروز، موزه هنرهاي معاصر روي برگزاري نمايشگاههاي ادواري تمرکز کرده بود که نمايشگاههاي ادواري فرصتي دورهاي را براي ديدن آثار به علاقهمندان ميدهد. موزه هنرهاي معاصر تهران از آثار متعدد هنرمندان ايراني و جهاني محافظت ميکند و همه دوست دارند که آن آثار را ببينند و مديران جديد نيز تلاش ميکنند که هويت موزه را بازتعريف کنند. آنها ميخواهند همچون مديران اکثر موزه هاي دنيا، کارکردها و حتي چيدمان حوزه مديريتيشان را بازنگري کنند تا بتوانند به روز شوند و به تکرار نيفتند.
وي تصريح کرد: ما ميخواهيم که موزه هنرهاي معاصر ايران بيش از پيش در سطح جهان شناخته شود و آن موزه بتواند با ساير موزههاي معاصر کشورمان همکاري بيشتري داشته باشد و مرکزي براي معرفي هر آنچه که در حوزه هنر معاصر و مدرن در کشور وجود دارد، باشد. در همين راستا، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تلاش کرد که با وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و ساير نهادهايي که آثار پابلو پيکاسو را در موزههايشان دارند، مذاکره کند تا بتوانيم با تبادل آثار موزهاي، يک نمايشگاه را برگزار و روايت کاملتري را از آثار اين هنرمند جهاني به مخاطبانش ارائه بدهيم.
دبيرينژاد بيان کرد: نمايشگاه آثار پيکاسو ميتواند هنرجويان و افراد علاقهمند به آثار هنري را بيشتر از گذشته با دوره هاي مختلف کار پيکاسو آشنا کند و ظرفيتها و توانمنديهاي موزههاي ايران را به جهانيان نشان بدهد.
وي درباره تعداد آثار پيکاسو و تفکيک آنها از مجموعههاي مختلف عنوان کرد: مجموعه نياوران از ۷ اثر پيکاسو نگهداري و محافظت ميکند؛ همچنين موزه هنرهاي معاصر تهران پيشبيني کرده است که ۷۰ قطعه از آثار پيکاسو را در نمايشگاه آثار اين هنرمند در معرض ديد عموم قرار دهد. اين آثار در قالبهاي مختلفي کشيده شدهاند.
مشاور موزهها و ميراث هنر معاونت هنري وزارت فرهنگ در بخش ديگري از گفتگو درباره وضعيت کنوني ساختمان و آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران با توجه به قدمتش نياز به بازسازي و به روز شدن داشته که اين امر انجام شده است، همچنين، آثار اين موزه همچون هر موجود زندهاي، نياز دارند چند سال يک بار چکاپ شوند و خوشبختانه کشور ما نيز در زمينه مرمت آثار، پيشرفتهاي خوبي داشته است. هماکنون، موزه هنرهاي معاصر به حمايت و کمک ويژهاي نياز دارد تا بتواند بهتر از ظرفيت ملي موجود نگهداري و بهرهبرداري کند. اين موزه ميتواند نقش موزه مادر را براي موزههاي هنرهاي معاصر کشور ايفا کند و اگر قرار باشد که اين نقش را بازي کند، بايد در وهله اول خودش را تقويت کند و بتواند مرجع و الگويي براي تدوين استانداردي براي نگهداري آثار موزهاي معاصر باشد.
وي در پاسخ به اينکه آيا موزه هنرهاي معاصر تهران بعد از مرمت چند سال پيش که دچار برخي آسيبها شده بود، در زمينه شرايط ساختمان و نگهداري آثار گنجينه به وضعيت ثابتي رسيده است يا خير، توضيح داد: من در زمان مرمت موزه هنرهاي معاصر تهران، نبودم و نميتوانم نظري درباره نحوه مرمت موزه بدهم اما ميتوانم بگويم که در زمان حال، متخصصان مرمت آمده و کار کردهاند و گزارشهايي را درباره حال و روز موزه مذکور و آثار موجود در آن تهيه شده است. ما به دنبال نقد گذشته نيستيم و ميخواهيم شرايط موزه هنرهاي معاصر تهران را بهتر کنيم. در حال حاضر، موزه هنرهاي معاصر تهران نيازمند وجود کارگاه مرمت و حفاظت فعال است. آن کارگاه بايد روزانه وضعيت نگهداري آثار را پايش کند و نتايج آن پايش را به صورت مرتب گزارش بدهد تا ما بدانيم که حال هر اثر موجود در گنجينه چگونه است. الان موزه هنرهاي معاصر تلاش ميکند که به صورت اضطراري، آثار پيکاسوي موجود در گنجينهاش را مرمت کند تا آن آثار براي نمايش آماده شوند؛ وضعيتي که اين موزه قبلاً هم آن را تجربه کرده بود.
دبيرينژاد در پاسخ به اينکه آيا آثار پيکاسو موجود در گنجينه آسيب ديدهاند؟ گفت: خير. آن آثار آسيبي به معناي مخدوش يا نابود شدن، نديدهاند. آنها به دليل تغيير دما و درجه رطوبت از شرايط بهينه خارج شدهاند، شرايطي که ممکن است ديگر آثار گنجينه نيز به آن دچار شده باشند، به همين دليل ما از تيم مرمت و حفاظت جديد بهره گرفتيم. در واقع، آسيبزدايي همه آثار موجود در گنجينه موزه هنرهاي معاصر، برنامه بعدي ما است.
وي در پايان بيان کرد: همه موزههاي هنرهاي معاصر کشور در کنار هم ميتوانند آنچنان که بايد و شايد در سطح جهاني ديده شوند و آثار موجود در آنها، متعلق به همه مردم است. مردم حق دارند که آثار موزهاي را ببينند و درباره نحوه نگهداري از آنها مطالباتي را مطرح کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، پيش از اين، طي دو سال گذشته زماني که عبدالرضا سهرابي مديرکل هنرهاي تجسمي بود، مشخص شد که برخي مواردي که در زمان بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران لحاظ شده بود، به درستي انجام نشده است و هم برخي شيشههاي پنجرههاي اصلي گالريها تغييراتي غيراستاندارد داشتند و هم تغييرات دمايي و دماي غيرمناسب در زمان مرمت براي آثار گنجينه سبب شده بود که برخي از آثار دچار حمله حشرات شوند.
عبدالرضا سهرابي در ابتداي سال ۱۴۰۲ و قبل از برکنارياش بيان کرد: تغييراتي که در شيشههاي موزه صورت گرفت باعث ورود نور زياد به داخل ميشود که نبايد اين اتفاق ميافتاد. اينکه من ميگويم اين تغييرات نبايد انجام ميشد، بر اساس نظرات کارشناسان معماري و کارشناسان معماري و هنري موجود در موزه که در سطح جامعه هنري شناخته شده هستند، است. آنها اظهار کردند که اين اقدامات اشتباه و به صلاح موزه نبوده است و من شخصا قضاوت نميکنم و نميدانم که چرا اين اتفاقات افتاده است!
