گفت‌وگو با مظاهر افروزي به بهانه نمايشگاه «رد باران»

نمايشگاه نقاشي‌هاي مظاهر افروزي با عنوان «رد باران» از ۵ ارديبهشت در گالري خط سفيد افتتاح شده و تا ۱۵ ارديبهشت ادامه دارد. اين مجموعه که در فضايي خيال‌محور و متاثر از خاطرات و فضاي بومي هنرمند شکل گرفته، روايت‌هاي بصري از ديوارهاي باران‌خورده و خاطره‌انگيز روستاي زادگاه او را در قالب ۲۹ اثر نقاشي پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد.

از مجموعه ي رد باران – اکريليک روي بوم / 70*70 / 2025

در حاشيه اين نمايشگاه، با مظاهر افروزي درباره روند شکل‌گيري اين مجموعه، نگاه شخصي او به مضمون «رد باران» و تجربه برگزاري اين نمايشگاه گفت‌وگويي داشتيم.

افروزي در ابتداي اين گفتگو درباره ايده اوليه و روند شکل‌گيري مجموعه چنين گفت: «همان‌گونه که در بيانيه نمايشگاه هم اشاره کرده‌ام، ديوارهاي کاهگلي و نم‌گرفته‌ي روستايم، همواره در ذهنم تصاويري مبهم را نقش مي‌زدند. تصاويري که مانند آيينه‌هايي خاموش، رد لحظه‌ها و زندگي آدم‌هايي را که از آن کوچه‌ها عبور مي‌کردند در خود نگه مي‌داشتند. در ميان اين بازتاب‌هاي ناپايدار و محو، تصميم گرفتم خيال خود را در تار و پود آن‌ها بگنجانم و از دل اين ديوارها، روايت‌هايي تازه بر بوم‌هاي سفيد به تصوير بکشم.»

وي با اشاره به زمان آغاز اين پروژه افزود: «از سال ۱۴۰۱ اين پيوند خيال و واقعيت در ذهنم شکل گرفت و تا به امروز ادامه دارد. دگرگوني‌هاي اجتماعي و مسائل روز جامعه نيز بي‌ترديد بر اين روايت‌ها تاثير گذاشته‌اند، طوري که هر تصوير، پژواکي از جهان معاصر را در خود نهفته دارد.»

از مجموعه رد باران _ اکريليک روي بوم / 70*70 / 2025

در پاسخ به سوالي درباره تعداد و ابعاد آثار اين نمايشگاه، افروزي توضيح داد: «در مجموعه «رد باران» تعداد ۲۹ اثر در ابعاد مختلف به نمايش درآمده است؛ از جمله ۳۵×۴۵، ۵۰×۵۰، ۷۰×۷۰، ۸۰×۸۰، ۸۰×۱۰۰ و ۱۰۰×۱۰۰ سانتي‌متر. تلاش کردم در انتخاب ابعاد آثار، با توجه به فضاي روايي هر تصوير و نوع حس و حالي که منتقل مي‌کند، تنوع ايجاد کنم.»

افروزي درباره دليل انتخاب عنوان «رد باران» و مفهوم آن در اين مجموعه گفت: «براي من، باران هميشه استعاره‌اي از شست‌وشوي جان و زايش دوباره بوده است. آن بي‌قراري و سيالي قطرات باران، همواره با ذهنم پيوند داشته. «رد باران» در واقع همان تلنگر و زمزمه نرم اما پيوسته طبيعت است؛ قطره‌اي کوچک که در امتداد راهش، پژواکي از دگرگوني و تغيير را با خود دارد. اين سيال بودن و بي‌شکلي، استعاره‌اي از انديشه‌اي است که در جريان است، به تلاطم مي‌افتد، حقيقت را جست‌وجو مي‌کند و در نهايت، به تحولي در درون و پيرامون مي‌انجامد.»

وي در ادامه، مجموعه «رد باران» را دريافتي دروني و خيال‌محور از حرکت سيال خاطرات دانست و افزود: «تلاشم بر اين بوده تا در ساختار و محتواي آثار، اين مؤلفه حفظ شود و مخاطب را هرچه بيشتر به جهاني خيالي و در عين حال آشنا پيوند دهد. در واقع اين آثار، بازتاب ذهني از همان ديوارها و کوچه‌باغ‌هاي قديمي است که در حافظه من زنده مانده‌اند؛ و اين ديوارها بسان آيينه‌هايي، تصاوير شادي، اندوه، دلهره و خاطره را در خود نگاه داشته‌اند.»

نمايشگاه «رد باران» را مي‌توان تجربه‌اي متفاوت در کارنامه هنري مظاهر افروزي دانست؛ هنرمندي که بيش از دو دهه در عرصه نقاشي، مجسمه‌سازي و آموزش هنرهاي تجسمي حضور فعال داشته و تاکنون شش نمايشگاه انفرادي و بيش از ۱۵۰ نمايشگاه گروهي را در کارنامه خود ثبت کرده است.

از مجموعه ي رد باران – اکريليک روي بوم / ۸۰*۱۰۰ / ۱۴۰۱

از مجموعه ي رد باران – اکريليک روي بوم  /۵۰*۵۰ /  2023

از مجموعه ي رد باران – اکريليک روي بوم  /۵۰*۵۰ /  2023

علاقمندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند به گالري خط سفيد واقع در بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خيابان گلفام، پلاک ۵۰، طبقه ۴، واحد ۷ مراجعه نمايند.

پیمایش به بالا