روندهاي بازار هنر در سال ۲۰۲۵

در شرايطي که بازار هنر همچنان در حال عبور از پيامدهاي نا اطميناني‌هاي جهاني و بازتنظيم‌هاي اقتصادي است، وبينار پرمخاطب روندهاي بازار هنر ۲۰۲۵ که به ميزباني Artsy برگزار شد، نگاهي شفاف و بي‌واسطه به چشم‌انداز در حال تغيير فروش آثار هنري، عادت‌هاي خريد کلکسيونرها و استراتژي‌هاي گالري‌ها داشت.

به گزارش گالري آنلاين، اين رويداد در تاريخ ۲۹ آوريل با حضور آماندا مک‌موران، مدير فروش گالري Anat Ebgi در لس‌آنجلس و الکساندرا لوورا، مدير فروش Proyectos Monclova در مکزيکوسيتي برگزار شد و آرون کاکار، دبير بخش بازار هنر Artsy آن را مديريت مي‌کرد؛ سه چهره آشنا و کارکشته در قلب تحولات بازار هنر معاصر.

تصوير کلي: چه چيزي بازار را به حرکت درمي‌آورد

گفت‌وگو با يک آمار جالب آغاز شد: ۷۰٪ کلکسيونرها اعلام کرده‌اند که عدم شفافيت در قيمت‌گذاري مانع خريد آن‌ها شده است.

مک‌موران اين موضوع را تأييدي بر نياز فزاينده گالري‌ها به ايجاد تعادل دانست — از يک سو احترام به خواسته و آسودگي هنرمندان، و از سوي ديگر ايجاد فضايي شفاف براي جلب اعتماد خريداران. «حتي کوچک‌ترين نشانه‌هاي شفافيت در قيمت‌گذاري، به شکل قابل توجهي اعتماد خريداران تازه‌وارد را جلب مي‌کند.»

لوورا نيز با تأکيد بر همين موضوع، توضيح داد که پلتفرم‌هايي مانند Artsy فضا را براي کلکسيونرهاي تازه‌کار کمتر ترسناک و پيچيده کرده‌اند. او گفت: «شما لازم نيست ميليونر باشيد تا کلکسيونر شويد. امروز هر کسي مي‌تواند از هر سطح قيمتي شروع کند و با علاقه و ارتباط انساني، مجموعه‌ي ارزشمندي بسازد.»

نسل جوان؛ نيروي تازه بازار

هر دو سخنران در صحبت‌هايشان بر رشد سهم کلکسيونرهاي جوان در بازار تأکيد داشتند. لوورا از پروژه‌هاي اختصاصي گالري خود براي اين گروه گفت؛ از برگزاري نمايشگاه‌هايي با قيمت‌هاي مناسب و نمايش آثار هنرمندان جوان بي‌نماينده، گرفته تا تقسيم سود نمايشگاه‌ها به نفع خود هنرمندان.

«اين فقط فروش نيست. اين ارتباط انساني و همراهي با هنرمندان است که براي نسل جديد اهميت دارد.»

عامل ديجيتال: فراتر از يک الزام

هرچند کرونا تعاملات ديجيتال را شتاب داد، اما به گفته مک‌موران، ديجيتال ديگر يک جايگزين اضطراري نيست، بلکه استراتژي اصلي است.

از ارسال پيش‌نمايش‌هاي ديجيتال و ويدئوهاي پشت صحنه‌ي آتليه‌ها گرفته تا لايو اينستاگرامي و تورهاي مجازي نمايشگاه، آن دسته از گالري‌هايي موفق بوده‌اند که روايت‌گري ديجيتال را به شکلي طبيعي و انساني در کار خود ادغام کرده‌اند.

«هميشه سعي مي‌کنم صداي انساني و واقعي گالري را در مکاتبات ديجيتال منتقل کنم، تا طرف مقابل فقط يک پيام تبليغاتي دريافت نکند، بلکه ارتباطي انساني و گرم برقرار شود.»

همکاري؛ راهکار نجات‌بخش

يکي از اميدوارکننده‌ترين بخش‌هاي اين وبينار، دعوت به همکاري بيشتر ميان گالري‌ها بود — روندي که هر دو سخنران به افزايش آن در سال اخير اشاره کردند.

لوورا با اشاره به مشکلات اقتصادي و هزينه‌هاي بالاي نمايشگاه‌ها و آرت‌فرها، بر لزوم تقسيم غرفه‌ها، هزينه‌هاي ارسال و حتي برنامه‌ريزي مشترک نمايشگاه‌ها تأکيد کرد و گفت:

«وقتي کنار هم کار مي‌کنيم، اتفاق‌هاي فوق‌العاده مي‌افتد. ديگر نبايد تنها و جداجدا پيش برويم.»

نتيجه‌گيري: بازار ۲۰۲۵ انساني، شفاف و متفکرانه

اگر سال ۲۰۲۵ آغاز فصل تازه‌اي در بازار هنر باشد، ويژگي اصلي آن تفکر بيشتر، شفافيت و ارتباط انساني عميق‌تر است.

گالري‌ها به جاي تمرکز صرف بر فروش فوري، بر ساختن ارتباط پايدار با خريداران و هنرمندان تمرکز کرده‌اند.

پلتفرم‌هاي ديجيتال نقش کليدي در برقراري اين ارتباط‌ها و دسترسي به نسل جوان و خريداران تازه‌کار دارند، و همکاري‌ها ميان گالري‌ها نيز نويد آينده‌اي پايدارتر و سالم‌تر براي اين بازار مي‌دهد.

در بازاري که همواره به دليل فضاي مبهم و بسته مورد انتقاد بود، اين تغييرات صرفاً يک روند زودگذر نيست — بلکه تحولي اساسي است.

پیمایش به بالا