ليلي گلستان در گفتوگو با خبرنگار ايلنا؛ با اشاره به افزايش افتتاح گالريهاي جديد در ماههاي اخير در تهران اظهار کرد: افتتاح گالريهاي جديد در هفتههاي اخير بيش از گذشته سرعت گرفته است. اين روند رو به افزايش درصورتي که گالريدار؛ فرد بافرهنگي باشد؛ خوب است اما متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تنها براساس وسعت و بزرگي مکاني که براي گالري درنظر گرفته شده مجوز را صادر ميکند و نه شاخصههاي فرهنگي گالريدار.
او ادامه داد: متاسفانه ارشاد به اين موضوع که چه کسي قرار است مسئوليت اداره يک گالري را برعهده بگيرد؛ اهميتي نميدهد و بازهم متاسفانه افرادي اين مسئوليت را برعهده ميگيرند که از فرهنگ و هنر کشور چيزي نميدانند و فقط براي پول کار ميکنند.
فروش هنر به هر بهايي درست نيست
مدير گالري گلستان با بيان اينکه يکي از وظايف گالريداران فروش اثر هنري است، افزود: درست است که در گالري خريد و فروش اثر هنري نيز صورت ميگيرد و در واقع به نوعي گالري محل درآمد هنرمند محسوب ميشود اما بايد بدانيم که فروش هنر به هر بهايي درست نيست. متاسفانه اين روزها آثار هنري با هر بهايي فروخته ميشود و گاه حتي گالريداران رفتارهاي نامناسبي با هنرمندان نيز دارند.
گلستان با تاکيد براينکه گالريدار بايد اخلاق هنري و فرهنگي داشته باشد، تصريح کرد: متاسفانه در برخي از گالريهايي که افتتاح ميشوند بيش از يک يا دوبار نمايشگاه برگزار نميشود و اين مکانها بعدها تبديل به مرکزي براي خريد و فروش آثار هنري ميشوند. اين ناشي از آن است که صاحبان اين گالريها فقط براي پولدار شدن و تجارت وارد اين عرصه ميشوند و مطمئنا چند صباحي بيشتر نيستند.
او با ابراز تاسف از حضور گالريهاي غيرتخصصي خاطرنشان کرد: متاسفانه چنين گالريهايي به فضاي کاري ما آسيبهاي فراواني وارد ميکنند و باعث بدنام شدن همه گالريها ميشوند و ما بايد تلاش مضاعفي داشته باشيم تا چهره زشتي که از گالريداري به نمايش گذاشته ميشود را از بين ببريم و اين موضوع انرژي زيادي از ما ميگيرد.
اين مترجم افزود: اين وظيفه وزارت ارشاد است که قبل از دادن مجوز براي افتتاح يک گالري به فردي که قرار است مسئوليت آن گالري را برعهده بگيرد نيز توجه داشته باشد و فيلترهاي مشخصي براي صدور مجوز گالري براي اين افراد درنظر بگيرد اما متاسفانه هنوز اين اتفاق در ارشاد نيفتاده است.
گلستان با اعلام خبر راهاندازي صنف گالريداران گفت: صنف گالريداران تا قبل از سال جديد تاسيس ميشود. ما هر هفته جلساتي با مديران گالريها برگزار ميکنيم و خوشبختانه به مراحل پاياني آن نزديک شديم. انجمن گالريداران را هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هم وزارت کار و امور اجتماعي ثبت کردهايم.
انجمن صنفي به نفع هنرمندان است
او با بيان اينکه سال 96 گالريداران صاحب صنف ميشوند، گفت: گالريداران اگر صاحب يک نهاد رسمي شوند؛ ميتوانند از هنرمندان در مقابل آسيبهايي که ميبينند؛ دفاع کنند و ميتوانيم از طريق اين صنف مانع شويم که برخي گالريدارها پول هنرمندان را پرداخت نکنند. اين صنف ميتواند از گالريدار خاطي شکايت کرده و مجوز او را لغو کند. در حقيقت اين صنف بيشتر در جهت احقاق حقوق هنرمندان است. ما بيش از سه سال است که براي تشکيل و راهاندازي اين صنف تلاش ميکنيم و خوشبختانه بالاخره توانستيم آن را به ثمر برسانيم و مطمئنا تشکيل اين صنف به نفع جامعه تجسمي است.
گالريدار موفق؛ هنرمند را مشهور ميکند
مدير گالري گلستان در بخش ديگري از صحبتهايش بيان کرد: گالريدار در فراز و فرود هنرمند در فضاي هنري بسيار موثر است. يک گالريدار موفق کسي است که از هنرمند با استعداد خود حمايت کند و او را به مجموعهداران و کلکسيونرها معرفي کرده تا آثارش توسط آنها خريداري شود و او را به شهرت برساند.
گلستان با بيان اينکه گالري بايد هنرمند جوان را به يک هنرمند پولساز تبديل کند، ادامه داد: متاسفانه سياست بسياري از گالريداران درست نيست. آنها در بيشتر مواقع با استفاده از هنرمندان پيشکسوت قصد دارند خود به سرمايه برسند اما اين رسالت گالري نيست. وظيفه اصلي گالريدار اين است که هنرمند خود را به آرامي وارد دنياي هنر کرده و به او گوشزد کند که نبايد شتابزده در اين وادي حرکت کند بلکه بايد روند آرامي را براي ماندگار شدن در دنياي هنر داشته باشد.
او درباره نقش گالريداران در مارکت هنر گفت: وقتي يک اثر در يک حراجي به قيمت خوبي فروخته ميشود و پس از آن ديگران نيز از آن کپيبرداري ميکنند؛ هنري اتفاق نيفتاده. متاسفانه خلاقيت اين روزها بسيار کمرنگ شده است. از طرفي ممکن است گالريدار نيز براي اينکه بتواند فروش خوبي در گالرياش داشته باشد از هنرمند بخواهد طبق آنچه مارکت هنر است اثرش را ارائه دهد که در اينصورت آسيب بزرگي به روند هنر معاصر ميزند.
حراجها معيار نيستند
اين مترجم با بيان اينکه حراج هنري يک رويداد و اتفاق است، گفت: اقتصاد هنر در دست گالريداران است و هنرمند بايد بداند که حراج يک معيار نيست و اگر برحسب اتفاق در يک حراج اثرش به قيمت بالايي فروخته شد نبايد مغرور شود و بايد بداند که ارزش واقعي اثرش قيمتي است که در گالري به فروش ميرسد.
گلستان با بيان اينکه گالري محل فروش هنر است؛ گفت: يک گالري نه تنها مکاني براي تماشاي هنر بلکه محلي براي خريد و فروش آثار هنري است که بايد فروش داشته باشد چراکه هنرمند از گالريدار اين توقع را دارد و گالريدار بايد به نکات ظريفي که در فروش آثار هنري تاثير دارد؛ توجه داشته باشد. بازهم تاکيد ميکنم اخلاق، با فرهنگ بودن، درک بالايي از هنر داشتن، شناخت سبکهاي هنري و … از لازمههاي گالريداري است. يک گالريدار در حقيقت يک معلم هنر است.
او درباره کيوريتوري در ايران توضيح داد: معتقدم کيوريتوري در ايران معناي درستي ندارد يا اصلا معنايي ندارد. در حقيقت يک مد است که فردي آثاري از چند هنرمند را جمعآوري ميکند و براي نمايش به يک گالري ميآورد. به نظر من کيوريتور کسي است که يک نمايشگاه منسجم را به نمايش بگذارد که يک تم خاص و سبک مشخصي داشته باشد.
برگزاري نمايشگاههاي گروهي به روند هنر ضربه ميزند
مدير گالري گلستان افزود: نمايشگاه گروهي بيش از دو بار نبايد در يک گالري به نمايش درآيد و اين موضوع به نفع گالري نيست اما از آنجا که گالريدار نميتواند هنرمندي را به گالري جذب کند که نمايشگاه انفرادي عالي و خوب برگزار کند از همين رو مجبور است از نقاشان زيادتري استفاده کرده و نمايشگاههاي گروهي برگزار کند و اين اصلا خوب نيست چراکه با نمايشگاه گروهي گالري نميتواند به هنر خدمت کند.
گلستان در پايان گفت: متاسفانه در بسياري از موارد گالريها سر هنرمندان کلاه ميگذارند يا پول هنرمند را نميدهند يا گالري را به هنرمند اجاره ميدهند که اين رفتار بسيار توهينآميز است چراکه گالري بايد رايگان در اختيار هنرمند قرار بگيرد. هنرمندان بسياري نيز از اين موضوعات شکايت داررند. با تشکيل صنف اين مشکلات قطعا برطرف ميشود. هنرمند بايد صبور باشد چراکه اگر صبر داشته باشد خودش کمتر آسيب ميبيند.
او در پايان با اشاره به نمايشگاه هفتنگاه گفت: معتقدم هنر معاصر ما روند خوبي را طي ميکند و ما جوانهاي بااستعدادي داريم که آثار بسيار خوبي ارائه ميدهند.
