مجيد ملانوروزي با اعلام اينکه از ميزباني بينال عکاسي در موزه هنرهاي معاصر تهران پشيمان است، تاکيد کرد مسئوليت نمايشگاه عکس «آهنگ آفتاب» را مي پذيرد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، نشست خبري نمايشگاه «آهنگ آفتاب (کوير ايران، کانون تمدن)» که قرار است به نمايش آثار محمد رضا جوادي و نمايش بخشي از گنجينه موزه هنرهاي معاصر اختصاص داشته باشد ظهر امروز ۷ شهريور در حالي برگزار شد که بسياري بر اين عقيده اند موزه نبايد کارکرد گالري به خود بگيرد در حاليکه سرپرست موزه هنرهاي معاصر معتقد است اين نمايشگاه با کانسپتي که دارد يک رويداد فرهنگي هنري است و يک نمايشگاه عکس نيست.
در حاشيه برپايي اين نشست ملانوروزي د
ر پاسخ به پرسشي درباره اينکه چرا موزه هنرهاي معاصر تهران اقدام به برپايي نمايشگاه عکسي کرده که مي توانست در هر گالري ديگري به نمايش دربيايد، گفت: موزه سال هاست کارکرد موزه اي خود را از دست داده است چون ما نمي توانيم آثار گنجينه را با اين ظرفيت کمي که در موزه داريم به نمايش بگذاريم. از طرف ديگر ما در نبود نشنال گالري ها گاهي بار آنها را به دوش مي کشيم.
وي با بيان اين پرسش که نمايشگاه هايي که جنبه فروش ندارند يا نمايشگاه هاي خارجي و نمايشگاه هايي که پژوهش محور هستند کجا بايد آثارشان را نمايش دهند، بيان کرد: اين نمايشگاه يک کانسپت فرهنگي دارد و پژوهش محور است. هر جا اين چنين قابليتي باشد ما از آن نمايشگاه استقبال مي کنيم. ضمن اينکه اين نمايشگاهي است که همين حالا دو کشور ديگر خواهان برپايي آن هستند. ما نمي خواهسم کارکرد گالري داشته باشيم اما در فضاي نگارخانه فروش مهم است. ضمن اينکه شما مي توانيد به ديدن نمايشگاه بياييد و آن را نقد کنيد. ما از نقد استقبال مي کنيم.
ملانوروزي با بيان اينکه ما يک سال قبل بينال عکاسي را در موزه هنرهاي معاصر برپا کرديم و امروز از اين اتفاق پشيمان هستم، گفت: برگزاري بينال عکاسي در شان موزه هنرهاي معاصر نبود. من شخصا مسئوليت کيفيت نمايشگاه آقاي جوادي را به عهده مي گيرم و معتقدم ايشان بخشي از فرهنگ ما را به نمايش مي گذارد. هر عکاس ديگري که اين توانايي را دارد چنين پروژه اي يا چنين موضوعي طراحي کند و به موزه پيشنهاد بدهد و ما از آن استقبال مي کنيم.
در ادامه جوادي در جواب به سوال ديگري درباره اينکه چرا تا به حال آثارتان را به نمايش نگذاشتيد يا به صورت محدود نمايش داده شده است، گفت: شايد کساني هستند که نمي خواهند آثار ما ديده شود يا نمي خواهند خود ما ديده شويم. من ۴ دهه است به همراه عده زيادي از افراد کار پژوهشي مي کنيم. پروژه «کوير» جوان ترين پروژه ماست. من پيش از اين بخشي از عکس هايم در نمايشگاه بم ديده شد که يکبار در بم و يکبار در گالري صبا برپا شد و بعد در همين موزه هنرهاي معاصر در نمايشگاه باغ هاي ايراني به نمايش درآمد. اين نمايشگاه را هم سه هفته قبل گفتند که در موزه برپا کنيد و حدود ۱۵ کارشناس از ميان هزار عکس از کوير اين تعداد را انتخاب کردند.
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه بنيادي به نام «مهراز» در خارج از کشور تشکيل شده که دلتنگ فرهنگش است و سه دهه است در عرصه هنر و فرهنگ سرزمينمان کار مي کند و اين بخش کوچکي از اين فعاليت است، گفت: اين نمايشگاه بخش کوچکي از ويترين فعاليت گروه ماست. اينکه مي گويم ما به اين دليل است که درست است من اين عکس ها را ثبت کردم اما بر عکس آنکه عکاسي کاري انفرادي است در تمام اين عکس ها گروهي همراه من بوده اند که در بخش هاي پژوهشي ديگر فعاليت مي کردند.
در ادامه ملانوروزي با بيان اينکه اين گروه پيشنهاد ديگري هم براي برپايي نمايشگاه در موزه هنرهاي معاصر داشتند که در زمينه شوش بود و آن را رد کرديم، گفت: من آن پروژه را رد کردم چون گرچه پايه هاي پژوهشي قوي داشت اما جواب من به دوستان اين بود که ما در موزه بايد اثر هنري روي ديوار ببريم. آن عکس ها بيشتر حالت مستندنگاري داشت. اما اين نمايشگاه که همزمان با ثبت جهاني کوير لوت برگزار مي شود به جهت عکاسي و پايه هاي فلسفي و جهان بيني که در پشت آن است قوي است. ضمن اينکه اينطور نيست که ما مناسبتي کار کنيم اما اين رويداد تلاقي خوبي بود.
جوادي در جواب به سوال ديگري درباره عکس ۱۳ متري خود گفت: دوست داشتم مخاطب کوير را به اندازه خودش ببيند و در آن گم شود. کيفيت حضوري که به چشم مي آيد برايم مهم بود.
او در پايان گفت: عکس هاي ديگري دارم که بسيار ژرف تر و عميق تر از اين عکس هاست که مجموعه «نور» نام دارد اما آن عکس ها چون درک نشده به نمايش هم درنيامده است. اين را هم بگويم که برپايي اين نمايشگاه در موزه هنرهاي معاصر به نفع عکاسي و عکاسان کشورمان است.
