برنده جايزه پوستر «زمين سبز»: حضور در اکسپو وجود ما را اثبات مي‌کند

يکي از برندگان جايزه پوستر «زمين سبز» معتقد است حضور در رويدادهايي مانند اکسپو و دوسالانه ونيز، وجود ما را اثبات مي‌کند؛ حتي اگر آن‌گونه که توقع مي‌رود، ديده نشويم.

سيدآرش حسيني که پوسترش در جايزه «زمين سبز» مقام دوم را کسب کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي ايسنا درباره‌ي نحوه‌ي حضورش در اين مسابقه، اظهار کرد: پيش از ديدن فراخوان جايزه‌ي پوستر «زمين سبز» هيچ اطلاعي از برگزاري اين اکسپو نداشتم. آگاهي يافتن از پيشينه و محتواي اکسپو، دبير و گروه داوري جايزه‌ي پوستر «زمين سبز» و بحق، جايزه‌ي کم‌سابقه‌ي اين رويداد، من را براي شرکت در اين مسابقه مشتاق کرد.

 

او درباره‌ي اهميت رويدادهاي بين‌المللي هنري مانند اکسپو، بيان کرد: اهميت اين نمايشگاه و پيامدها و برآيندهاي آن براي کشورهاي مختلف آنچنان ارزشمند است که امروزه اکسپو سومين رويداد مهم دنيا پس از مسابقات جام جهاني و بازي‌هاي المپيک است و نام «المپيک فرهنگي» را براي آن برگزيده‌اند. اکسپوي ميلان ۲۰۱۵ نيز از ۱۰ ارديبهشت تا ۴ آبان ۱۳۹۴ با موضوع تغذيه‌ي زمين و انرژي براي حيات، در ايتاليا برگزار مي‌شود.

 

حسيني درباره‌ي جايزه‌ي پوستر «زمين سبز» نيز گفت: جشنواره‌ها و رويدادهاي اين‌چنيني سنگ محک مطلق و غيرقابل ترديدي براي تفکيک آثار خوب از بد نبوده‌اند و نخواهند بود. اين کاملا طبيعي است و به ميزان دقت و سطح سواد داوران و همچنين نوع و سطح کيفي آثار شرکت‌کنندگان ارتباط ندارد. جايزه‌ي «زمين سبز» هم مستثنا نيست. شايد بين آثار ارسالي، پوسترهايي بوده‌اند که استحقاق و شايستگي بيشتري را نسبت به آثار برگزيده داشته‌اند، اما هميشه بودن در مسير، بهتر از ايستادن و نظاره‌گر بودن است.

 

اين گرافيست درباره‌ي طرح برگزيده‌اش در جايزه پوستر «زمين سبز» توضيح داد: موضوع هر رويداد، مانند يک سفارش واقعي، چارچوب‌هايي را براي طراح مشخص مي‌کند، با اين تفاوت که بست‌هاي اين چارچوب بسيار منعطف‌تر از يک سفارش واقعي است. آثار منتخب در اين رويداد، مخاطباني را از سراسر دنيا خواهند داشت، به همين دليل بايد تا حدودي حاوي و القاکننده‌ي فرهنگ بومي ما باشند، اما با نگاهي جهان‌شمول. اين آثار بايد کام مخاطب خارجي خود را با طعم فرهنگ ايراني آشنا کنند. سعي من نيز بر اين بود تا با استفاده از عناصر و موتيف‌هاي بومي و حل کردن موضوع و محتوا در اين جنس فضاي تصويري، به اين هدف دست يابم که خوشبختانه مورد پسند داوران اين رويداد نيز قرار گرفت.

 

حسيني همچنين به اهميت حضور هنرمندان ايراني در اکسپو و دوسالانه ونيز اشاره کرد و گفت: حضور در رويدادهايي از اين جنس، وجود ما را اثبات مي‌کنند، حتي اگر آن‌گونه که توقع مي‌رود، ديده نشويم. داوري همواره کار دشواري بوده، هست و خواهد بود. هرگونه رويداد رقابتي از اين جنس برندگاني دارد و در مقابل بازندگاني؛ لفظ بازندگان را به اين خاطر به کار مي‌برم که واژه‌ي ديگري را براي جايگزيني پيدا نمي‌کنم.

 

 


سيدآرش حسيني

 

اين هنرمند در پاسخ به اين پرسش که چرا تا به حال نتوانسته‌ايم به‌صورت مستمر و موفق در اين‌گونه رويدادها حضور داشته باشيم، گفت: در هر روند روبه رشدي نياز است گاهي مکث و به مسير طي‌شده نگاه کنيم. نقص‌ها را برطرف و بر نقاط قوت پافشاري کنيم و گاهي نيز از صفر شروع کنيم. استمرار لزوما فاکتوري براي موفقيت نيست، اما به‌طور کلي ادعاي عدم توانايي در حضور موثر و مستمر در عرصه‌ي بين‌المللي در حوزه‌ي گرافيک، ادعاي چندان درستي نيست، چراکه طراحان ايراني در جشنواره‌هاي خارجي حضور مي‌يابند و گاه امکان دريافت جايزه را نيز پيدا مي‌کنند.

 

او ادامه داد: حضور طراحان ايراني در رويدادهاي مرتبط به‌لحاظ کمي بسيار پررنگ است. طراحاني هستند که تنها توليدات‌شان در زمينه‌ي گرافيک، پوسترهاي تک‌نسخه‌اي جشنواره‌ها است. جايگاه طراح گرافيک در بطن جامعه است. اين حرف چيزي از ارزش جشنواره‌ها و رويدادهاي اين‌چنيني کم نمي‌کند، بلکه به برتري امور حقيقي نسبت به امور مجازي اشاره دارد که مانند مقايسه‌ي حس بودن در طبيعت و ديدن تصويري از آن است. جشنواره‌ها باعث سرعت بخشيدن به شهرت مي‌شوند. گاهي جايزه‌هاي‌شان چند برابر دستمزد طراح براي پروژه‌اي مشابه است، اما در نهايت، دردي را از جامعه دوا نمي‌کنند. جشنواره ويترين کوچکي از توليدات عرصه‌ي گرافيک است و نبايد فقط به مزين کردن اين ويترين اکتفا کنيم.

 

سيدآرش حسيني متولد سال ۱۳۷۱ در شيراز و داراي مدرک کارشناسي گرافيک از دانشگاه سمنان است. چاپ مقاله در دوهفته‌نامه‌ي هنرهاي تجسمي «تنديس»، انتشار مقاله در نشريه‌ي «گرته» و منتخب طراحي پوستر در جشنواره‌ي اسپولو کيچن (spollo kitchen) ايتاليا از سوابق هنري اين هنرمند است.

پیمایش به بالا