![]()
به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، اختتاميه هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران با حضور علي مرادخاني معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجيد ملانوروزي مديرکل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد و جمعي از هنرمندان پيشکسوت عرصه هنرهاي تجسمي با اهداي جوايز برگزيدگان و نکوداشت ويکتور دارش جمعه 21 مهرماه در سينماتک موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم کورش گلناري، دبير هفتمين دوسالانه ملي مجسمهسازي تهران ضمن ابراز تشکر از پيشکسوتان حاضر در جمع گفت: تمام تلاش ما اين بود که که در هفتمين دوره مبناي نظري را سرلوحه کارمان قرار دهيم به همين خاطر جلسات زيادي توسط شوراي سياستگذاري انجام شد.
او در خصوص آثار پذيرفته شده در اين دوسالانه اظهار کرد: قرار بر اين بود که هفتمين دوسالانه آثاري را که داراي سبک و سياق و تفکر در فضاي امروزي هستند، بپذيرد. آثاري که در مواجهه با بازديدکنندگان بتواند با مخاطب ارتباط مناسب برقرار کند و تعامل داشته باشد.
دبير هفتمين دوسالانه ملي مجسمهسازي تهران تصريح کرد: در اين دوره از هنرمنداني دعوت شد که صرفا يک شکل ابژه و تصوير را اجرا نکنند، بلکه سعي کرديم که يک ديدگاه يا يک مساله را دنبال کنند و به نمايش گذارند لذا آثار اين دوره داراي يک ارجاع تاريخي، هنري، انتقادي، فلسفي، سياسي، اجتماعي و زيست محيطي هستند.
گلناري افزود: ما واقعا روي هيچگونه نگاه هنري خاصي تمرکز نداشتيم لذا آنچه که در اين دوسالانه شاهد هستيد، شکل فعلي وضعيت بخشي از هنرهاي تجسمي کشور ماست.
او با اشاره به چاپ کتاب سه دوره دوسالانه بيان کرد: سعي کرديم که از 10 سال گذشته مجسمهسازي ايران مستنداتي ارائه دهيم لذا گروهي گرد هم آمدند تا بتوانند اين بخش را مستندسازي کنند.
نکوداشت ويکتور دارش و رابطه استاد و شاگردي
در ادامه اين برنامه، علي مرداخاني و مجيد ملانوروزي به پاسداشت سالها فعاليت حرفهاي ويکتور دارش از نشان "ويکتور دارش" هنرمند پيشکسوت مجسمهساز که توسط کورش گلناري طراحي شده بود، رونمايي کردند.
بهروز دارش در اين مراسم به نمايندگي از برادرش ويکتور دارش، نشان يادبود را تحويل گرفت و گفت: برادرم به دليل بيماري نتوانست در اين مراسم حضور داشته باشد چرا که اين هيجانات براي وضع مزاجي وي خوب نيست لذا من از تمام کساني که در اين دوسالانه زحمت کشيدند، سپاسگذارم.
او افزود: هنگام آمدن به مراسم از برادرم پرسيدم که چه پيغامي براي اين مراسم و دوستدارنش دارد. او گفت که از همه تشکر کنم و افسوس خورد که امکان حضور نداشت. ويکتور به من گفت که تا امروز کار خاصي انجام نداده و تنها وظيفه خود را اجرا کرده است.
وي گفت: بدا به حال آدمهايي که وظيفهاي به آنها محول شد اما انجامش ندادند و در هزاران کار دخالت کردند.
بهروز دارش از حاضرين در جمع تشکر کرد و ادامه داد: سالها قبل ويکتور از شاگردانش حمايت کرد. شاگرداني که امروز اساتيد برجستهاي هستند اما امروز آنان از اين استاد حمايت کردهاند لذا ميتوان گفت که رابطه شاگرد و استادي هرگز از بين نميرود و همواره ادامه دارد.

در اين جلسه رئيس انجمن آشوريان به پاس توجه وزارت ارشاد، لوحي را به علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اهداء کرد و گفت: به راستي که ويکتور سنت پيکرهسازان تمدن پيش از تاريخ و تخت جمشيد را زنده کرده است.
در ادامه اين مراسم از کتاب پنجم، ششم و هفتمين دوره دوسالانه مجسمهسازي ملي تهران رونمايي شد.
تعامل مناسب بين دولت و انجمنها شکل گرفته است
علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم ضمن ابراز خرسندي از رشد عرصه هنرهاي تجسمي کشور گفت: بسيار خرسندم که شاهد اتفاقات خوبي در حوزه تجسمي هستم چرا که اين بخش با همه کميها و کاستيها در سالهاي اخير چهره تازهاي را توانسته از خود عرضه کند.
او افزود: در چندين سال گذشته حوزه تجسمي به اندازه سالهاي اخير بروز و ظهور نداشته که باعث خرسندي است.
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: ما رشد عرصه تجسمي را مديون مسائل مختلفي هستيم که از جمله آنها ميتوان به وضعيت اجتماعي کشور اشاره کرد. در کنار اين مسائل کارهاي حوزه دولت و فعاليت انجمنها و استمرار آنها نيز از جمله دلايل رشد اين حوزه است.
مرادخاني با اشاره به رشد انجمنهاي تجسمي در طي چند سال اخير گفت: در 4 سال گذشته ما از انجمنها خواستهايم که فعالتر شوند لذا امروز شاهد اين هستيم که تعامل مناسب بين دولت و انجمنها به عنوان کساني که دغدغه اين کار را دارند، رخ داده است.
او تصريح کرد: بسيار خوشحالم که بخش خصوصي نيز در حوزه هاي هنري وارد عرصه شده است و کساني که دغدغه هنري دارند، بعد از سالها با حمايت دولت وارد عرصه شدهاند زيرا همه اينها زنجيرهاي است که سبب ميشود اتفاقات خوبي در حوزه هنري کشور ايجاد شود.
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن ابراز خرسندي از رونمايي کتاب دورههاي قبل دوسالانه مجسمهسازي تهران گفت: اين کتابها اسنادي هستند که لازم بود به ثبت برسند زيرا لازم است که ما در عرصه تجسمي مستندنگاري داشته باشيم.
مرادخاني ضمن ابراز خرسندي از برگزاري هفتمين دوسالانه ملي مجسمهسازي تهران اظهار کرد: اين آمادگي را داريم که با انجمن مجسمهسازي از همين حالا براي برگزاري دوره هشتم همکاري کنيم زيرا سياست ما اين است که آنچه ميتوانيم را در اختيار هنرمندان قرار دهيم تا آنها بتوانند اين عرصه را رشد و تعالي دهند.
او افزود: تلاش ما اين است که آثار خوب هنرمندان ايراني به خصوص جوانان در نقاط مختلف دنيا مطرح شود تا وقتي هنر شرق مطرح ميشود، نام ايران به ذهن جهان متبادر شود البته ما اين پتانسيل را در بين هنرمندان کشور داريم اما متاسفانه کم کاريهايي شده است.
بيانيه هيات داوران و برگزيدگان
در ادامه اين مراسم حميد سوري بيانيه هيات داوران را به نمايندگي از بهرام شيردل معمار، نديم کرم معمار و مجسمهساز لبناني، حميد شانس مجسمهساز و مدرس دانشگاه، حميد سوري پژوهشگر، منتقد و مدرس هنر و حميد کشميرشکن پژوهشگر، منتقد و مدرس هنر، قرائت کرد.
در اين بيانيه آمده: "هيات داوران آثار ارائه شده در موزه هنرهاي معاصر تهران را در چند مرحله مورد بررسي قرار دادند. در روز نخست داوران ابتدا بهطور انفرادي از آثار بازديد بهعمل آوردند و سپس در طي سه مرحله از تمامي آثار بازديد کردند و علاوه بر تأمل در گزارههاي مربوطه و نسبت آنها با آثار، به بحث و بررسي درباره آنها پرداختند.
در خلال مراحل ديدار و بررسي آثار، هيات داوران در جلساتي پيرامون ضوابط کلي داوري بحث و گفتوگو کردند. هيات داوران براي رسيدن به ضوابط کلي با ارزيابي وجوه کلي و ويژگيهاي آثار و با لحاظ قرار دادن تصميمات شوراي سياستگذاري و از طريق تبيين چگونگي ارتباط هنرمندان با درونمايه دوسالانه و تاثير آن بر آثار و همچنين با ارزيابي کليت دوسالانه، در مورد مشي و روشي واضح براي ارزيابي نهائي گفتوگو کردند. لذا هر يک از اعضاي هيات داوران در ارائه مطالب مورد نظر خود بر روي مباحث زيادي تاکيد و استدلالهاي خود را ارائه کرد.
در مجموع اعضاي هيات داوران رشد کيفي آثار و پيشرفت دوسالانه نسبت به دوسالانههاي پيشين را شايسته تحسين دانستند. اين رشد از سويي نمايشگر تأثير مثبت برگزاري دوسالانههاي مجسمهسازي و از سوي ديگر بيانگر نياز به ارائه آثار در دوسالانهاي فراگيرتر چون دوسالانه "هنر تجسمي" کشور است. لذا تصميم گرفته شد با توجه به عدم وجود چنين دوسالانهاي در حالحاضر و لزوم توجه به رفتارهاي متکثر هنري، در ارزيابي آثار محدودسازي و اولويتبندي رسانهاي حذف شود.
هيات داوران با تمجيد از تصميم شوراي سياستگذاري در انتخاب درونمايه فرهنگي-اجتماعي براي دوسالانه، به بررسي درونمايه و تأثيرات مثبت و نتايج منفي آن بر روي آثار ارائه شده پرداختند. در اين راستا به تفاسير و خوانشهاي متنوع از دورنمايه "وضعيت" در آثار دوسالانه اشاره شد که ضرورتاً بازتاب مستقيم اين درونمايه به تعبير ويژه شوراي سياستگذاري نيستند. هرچند اين ويژگي الزاماً به معني ناکارآرايي اين انتخاب نيست. هيات داوران همچنين برخي تناقضات در انطباق درونمايه بر آثار، طولاني بودن تعدادي از گزارهها و گاه بيانيهوار بودن آنها را مورد توجه قرار دادند.
در ارزيابي کليت دوسالانه، بهرغم وجود شايستگي و قابليتهاي بسياري از آثار، نمايشگاه تمامي انتظارات هيات داوران را برآورده نکرد. هيات داوران انتظار شمول بيشتر شرکتکنندگان و تنوع بيشتري در آثار دوسالانه و پرداختن به مضامين متنوعتري را داشتند.
هيات داوران کمبودهاي احتمالي و توان کلي دوسالانه را در چهارچوب بستر فعاليت هنري در شرايط کلي اجتماعي ايران قابل ارزيابي ميداند و بر اين امر واقف است که حضور برخي هنرمندان حرفهاي در بخش مدعوين ميتوانست بر غناي اين دوسالانه بيفزايد.
هيات داوران از نقش خود از طريق انتخاب آثار برگزيده و پيام آن به هنرمندان و مخاطبين آگاه است و اذعان دارد که رشد مجسمهسازي نيازمند گسترش حيطههاي آن همراه با تنوع هر چه بيشتر روشهاي آن است. با توجه به آثار ارائه شده، هيات داوران چيدمانهاي منتخب را راهي مناسب براي بيان درونمايه دوسالانه يافتند. البته از نظر هيات داوران، اين امر به معناي رجحان چيدمان به ساير شيوههاي مجسمهسازانه نيست.
هيات داوران متذکر ميگردند، گفتوگو درباره اين مباحث و موضوعات، طولاني و گاه با اختلاف نظرها و تمايز آراي جدي انجام پذيرفت. با اينحال هيات داوران مايلاند تصريح نمايند که داوري نهايي، پس از ايجاد زمينه مشترکي در اين مباحث پايان پذيرفت.

بر اين اساس و بهويژه با در نظر گرفتن همخواني و بازتاب وجوه گوناگون درونمايه دوسالانه (مسأله "وضعيت") در آثار و نيز کيفيتهاي هنري و نسبت آنها با مجسمهسازي و هنر معاصر، داوران در داوري نهايي آثار برگزيده مورد نظرشان را اعلام کردند. در اين مرحله آثار 22 هنرمند زير به ترتيب حروف الفبا بدون تقدم از طرف هيات داوران پيشنهاد گرديدند:
مونا آقابابايي، مهسا الف.، مجتبي اميني، محمد بهابادي، مجيد بيگلري، بنيامين توکل، محمدرضا خلجي، احمد ذوالفقاريان، محسن رافعي، مهديه رئيسي، حجت سالارمحمدي، مرضيه سرسريان، پيمان شفيعيزاده، بيژن قاسمينژاد، باربد گلشيري، محمد مردي، پيام مفيدي، پريدخت مشکزاد، مژگان ملاحسيني، معصومه مهتدي، معصومه ميرحسيني، پندار نبيپور.
پس از دستهبندي، بررسي و دفاع از آثار پيشنهادي بوسيله داوران، در مرحله دوم هنرمندان زير انتخاب گرديدند:
مونا آقابابايي، مهسا الف.، مجتبي اميني، محمد بهابادي، احمد ذوالفقاريان، حجت سالار محمدي، مرضيه سرسريان، پيمان شفيعيزاده، باربد گلشيري، مژگان ملاحسيني، پندار نبي پور.
در مرحله سوم و پس از بررسي، مباحثه و گفتوگوي مجدد و مبسوط، هيات داوران برگزيدگان نهايي خود را از ميان اين افراد بر اساس تغييراتي در نحوهي اعلام نتايج و تقسيمبندي برگزيدگان دوسالانه، به شرح زير معرفي کردند:
جايزه ويژه هيات داوران و نگاه ويژه دوسالانه تعلق گرفت به:
باربد گلشيري (با مجموعهي "سيرة الموت")
به دلايل: ارتباط با درونمايه دوسالانه و نسبت با هنر معاصر، نگاه وجودي و در عين حال سياسي –اجتماعي، ماهيت تعاملي اثر و تاثير حضور مخاطب، ماهيت اثر هنري در حکم روندي درازمدت و پژوهشمحور، توجه به گوشهاي از فرهنگ و تاريخِ مغفول مانده و انتخاب بيان هنريِ متناسب با آن، احضار قطعهاي از واقعيت تلخ جهان واقعي –دراينجا گورستان، قرار دادن بيننده در موقعيت ناگهاني مواجهه و ايجاد امکان براي بيننده براي دخل و تصرف در اثر، تناسب وضعيت بقاياي بهنمايش درآمده با زيست امروزي، توجه به ارتباط تاريخي مجسمهسازي و گورسازي، ترکيب فعل مجسمهسازانه و رسانۀ چيدمان و استفاده از قالبهاي هنري متنوع.
ديگر برگزيدگان هفتمين دوسالانه مجسمهسازي ايران، بدون رتبهبندي به ترتيب حروف الفبا به شرح زير اعلام ميگردند:
مهسا الف. (با اثر: مقدمهاي بر کتابخانه الف)
به دلايل: برخورد بديع با موضوعي اجتماعي در قالب يک روش مبدعانه، چندلايهاي بودن اثر از بابت روند اجرا و نيز مصاديق، استفاده از امر استعاري نظير درياچه نمک و نمک سود شدن براي بيان حقيقت دور از دسترس، ارجاع به خاطرهي تاريخي و جمعي مکان و داستانهاي تاثيرگذار آن و يادآوري مکتومماندن رخدادها، تناسب ارجاع تاريخيِ "وجود دانش اما دستيابيناپذير بودن آن" با وضعيت تاريخ معاصر.
مرضيه سرسريان (با اثر: قابليت بي پايان تفسير واقعيت)
به دلايل: موفقيت اثر در تجسم "توانايي پايانناپذير براي تفسير واقعيت"، برخورداري از عناصر جهانِ متغير همراه با حرکت، استحالۀ پديدههاي واقعي و روزمره به حضوري سايهوار، شناور بودن عناصر انتخابشده بين پوچي و شوخطبعي، سبکي، سياليت و کيفيت بازيگوشانه، ايجاد بيشترين امکانات بياني با استفادۀ حداقلي از مواد و مصالح.
پيمان شفيعيزاده (با اثر: واگيره)
به دلايل: حساسيت و دغدغۀ تاريخي و فرهنگي، آگاهيبخشي به شرايط بحرانيِ سنت قالي ابريشم قم و ايجاد وضعيت هشدار براي مخاطبان، تناسب آشفتگي چيدمان با وضعيتِ رهاشدگي و غفلت و بيتوجهي به بازيافت اين سنت، ارائه غيرمتعارف و ساختارشکنانه براي موضوعي تاريخي، ارتباط مناسب و معنادار با مکان نصب.
همچنين فرزانه طاهري، مترجم پيشکسوت و مادر باربد گلشيري در اين مراسم به خوانش متن اين هنرمند پرداخت. باربد گلشيري در اين مراسم از شهرداري و مسئولان خواست که اجازه دهند تا بتواند با هزينه شخصي يادمان فرو افتاده دکتر مصدق را در گورستان ابن بابويه مرمت کند. او در متن خود آورده بود: من اين يادمان را با هزينه شخصي مرمت ميکنم اما تکه شکسته آن را باقي ميگذارم تا همگان بداني که هر که خاموش است / از چه معني چنين سيه پوش است.
هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران با تم "وضعيت" به دبيري کورش گلناري با حمايت دفتر هنرهاي تجسمي و همکاري انجمن هنرمندان مجسمهساز ايران و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر با 78 اثر در بخش مسابقه و 18 اثر در بخش مدعو از 14 شهريورماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شده است.
مطالب مرتبط:
- >> معرفي برگزيدگان هفتمين دوسالانه مجسمهسازي همزمان با اختتاميه [1396/7/18]
- >> حضور هنرمند معاصر ترک در ايران براي شرکت در همايش بينالمللي هفتمين دوسالانه مجسمهسازي تهران
- >> نگار نادريپور : دو سال ديگر هشتمين دوسالانه مجسمهسازي قطعا برگزار مي شود [1396/7/15]
- >> ششمين نشست همايش بين المللي هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران در موزه هنرهاي معاصر [1396/7/10]
- >> در نشست هيات انتخاب دوسالانه مجسمهسازي مطرح شد:هفتمين دوسالانه مجسمهسازي منظر امروزي و معاصر را دنبال ميکند [1396/7/5]
- >> برگزاري نشست هيأت انتخاب دوسالانه مجسمهسازي [1396/7/2]
- >> درسگفتار «راهبردهاي مفهوم گرايي در مجسمه سازي معاصر» [1396/7/1]
- >> هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران افتتاح شد [1396/6/15]
- >> افتتاح نمايشگاه دوسالانه مجسمه سازي در موزه هنرهاي معاصر [1396/6/13]
- >> برگزاري نکوداشت ويکتور دارش در هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران [1396/6/11]
- >> دريافت آثار پذيرفته شدگان مرحله اول هفتمين دوسالانه ملي مجسمه سازي تهران [1396/6/8]
- >> دبير دوسالانه مجسمهسازي: هنرمندان تا 22 مرداد استيتمنت نهايي را ارسال کنند [1396/5/18]
- >> داوران هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران معرفي شدند [1396/5/4]
- >> داوران هفتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران معرفي شدند [1396/5/3]
- >> برگزاري بخش دوم «درسگفتار تغيير و تاويل پذيري در هنر معاصر» [1396/4/25]
- >> در دومين درسگفتار همايش دوسالانه مجسمهسازي مطرح شد هنر معاصر تأويل ميپذيرد نه قطعيت [1396/4/22]
- >> برگزاري درسگفتار همايش مجسمه سازي در موزه هنرهاي معاصر تهران [1396/4/19]
- >> درسگفتار مجسمه سازي معاصر فردا برگزار ميشود [1396/3/2]
- >> بهداد لاهوتي و هليا دارابي دبير اجرايي و همايش دوسالانه مجسمهسازي شدند [1395/11/25]
- >> دبير هفتمين دوسالانه مجسمهسازي تهران منصوب شد [1395/11/18]
