
نشست خبري شوراي انجمن هاي تجسمي با تمرکز بر موضوع وضعيت هنرهاي تجسمي امروز ايران، مسئله واگذاري موزه هنرهاي معاصر تهران، بررسي اخبار مربوط به حضور سازمان ميراث فرهنگي در اداره موزه هاي هنري، گالري ها و حراجي ها و نيز دورنماي همکاري انجمن ها در اعتلاي هنر ايران، برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين، نشست شوراي انجمن هاي تجسمي با حضور معصومه مظفري از انجمن نقاشان، بهرام کلهرنيا از انجمن صنفي طراحان گرافيک، نگار نادري پور از انجمن مجسمه سازان ، سيف الله صمديان از انجمن عکاسان، بهزاد اژدري از انجمن سفالگران، کمال طباطبايي از انجمن تصويرگران ،غلامحسين اميرخاني از انجمن خوشنويسان، در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان برگزار شد.
معصومه مظفري، رياست هيئت مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران ضمن ابراز اميدواري براي همکاري گسترده تر انجمن ها و رسانه ها در سال جديد، در رابطه با هدف و رويکردهاي شوراي انجمن هاي تجسمي توضيح داد:
تشکيل شدن اين شورا اتفاق بزرگي است و اولين بار در تاريخ تجسمي کشور است که هفت انجمن در کنار هم قرار گرفته اند. البته هرچند سابقه فعاليت برخي انجمن ها به بيش از بيست سال ميرسد اما در طول فعاليت اين سالها متوجه شديم آنچه در جامعه تجسمي رخ ميدهد به همه مربوط ميشود و واکنش تمام انجمن ها را مي طلبد و علي رغم تفاوت رشته ها برخي نياز ها مشترک است که بهتر ميشود با هم اين نيازها را بررسي کنيم و با صداي واحد سخن بگوييم.
مدت دو سال است اين شورا فعاليت خود را آغاز کرده و اولين بيانيه را اسفند سال گذشته اعلام کرديم. با توجه به مستقل بودن اين شورا مرجع معتبري براي رصد جريانات انجمن هاي تجسمي است.

مظفري در ادامه از مکاتبات و مذاکرات اين شورا با مديرکل هنرهاي تجسمي و معاونت هنري در جهت اثبات اهميت، تاثير و لزوم حضور اين شوراي خبر داد و گفت، آنها قبول کردند که با شورا در اخذ تصميمات مشورت داشته باشند و اميدواريم در عمل هم از توانايي و طرح هاي اين شورا استفاده کنند.
سپس اميرخاني از انجمن خوشنويسان ضمن تاکيد بر اهميت تهيه لايحه امنيت شغلي اصحاب فرهنگ، بيان کرد:
ازاينکه درباره يک موضوع بديهي صحبت ميکنيم احساس شرمندگي مي کنم و مانند اين است که بخواهيم ثابت کنيم هر روز صبح خورشيد طلوع ميکند. همواره در طول تاريخ، فرهنگ و هنر نقش روشنگرانه و حضور پر رنگي داشته اند، در هنر ذوق، معرفت، معنويت و انديشه وجود دارد از اين رو قلب انسان به سمت اثر هنري باز است.

وي ضمن تشريح اين موضوع که با وجود قدمت کهن فرهنگ و هنر در تاريخ کشورمان اکنون در حال بحث کردن و تلاش براي اثبات اهميت اين شورا هستيم، بيان کرد:
گاهي در خانه هنرمندان با مديران ارشد ديداري داريم و خودشان اقرار کرده اند در برنامه ريزي ها اشتباه کرده اند و بايد فرهنگ را در اساس و اولويت برنامه هاي خود قرار دهند، چرا که کارِ هنر ايجاد بينش و تشخيص است.
ايران در ميان ساير ملل به لحاظ نگاه ويژه، لحن فرهنگي و هنري و نگاه معنوي مورد توجه است و قوي ترين آوا را دارد. از همين رو مديران ارشد ما متاسف هستند که هنر را در جايگاهي قرار داده اند که تنها در حرف از آن تجليل مي شود، همچنين در اين چند سال چندين بار برنامه ها عوض شده و بايد روند ثابتي داشته باشيم تا نور هنر را در تمام جوانب بتابانيم.

سيف الله صمديان از انجمن عکاسان در ادامه اي نشست ضمن اشاره به موضوع تخصيص بودجه ها و تاکيد بر اينکه بيشترين لطمه به فرهنگ از سياست زدگي وارد شده است در حالي که سياست زدگي فرهنگي اوج فلاکت زدگي يک ملت مي تواند باشد؛ و ادامه داد:
در چهل سال گذشته در برخي جاها کوتاهي قطعي داشته ايم. به ياد دارم در يک ديدار رسمي کميسيون فرهنگي مجلس با انجمن هاي تجسمي در موزه هنرهاي معاصر تهران به اين نکته اشاره کردم که اگر مي بينيد وزارت فرهنگ اساسنامه خود را پياده نمي کند اين يک اشتباه قطعي است چراکه ارشاد خود را به غلط موظف مي داند که وارد اين حوزه ها شود.
حرف من درباره تخصيص بودجه ها است زيرا بودجه ما در معاونت هنري ارشاد به اندازه اي کم است که قابل گفتن نيست و متاسفانه کل بودجه مرکز هنرهاي تجسمي به اندازه هزينه ساخت يک فيلم متوسط نيست يعني حدود سه ميليارد. تا وقتي اين عدالت در تخصيص بودجه صورت نگيرد نمي توان کاري کرد.
در ادامه اين نشست نماينده انجمن مجسمه سازان نگار نادري پور در رابطه با ماهيت شوراي هنرهاي تجسمي بيان کرد:
ماهيت انجمن ها استفاده از خرد جمعي است. اين شورا انرژي و تمرکز خود را براي تدوين سياست ها و راهکارهاي اصلي در هنرهاي تجسمي گذاشته است.

نادري پور با اشاره به گزارشي درباره هنرهاي تجسمي که از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شده بوده است توضيح داد در اين گزارشارزيابي مشخصي درباره هنر تجسمي وجود ندارد و همين موضوع نشان ميدهد تا کنون از انجمن ها استفاده درستي نشده و اين گزارش ها به درستي شکل نگرفته.
وي به ديگر مسايلي که در اين گزارش وجود دارد پرداخت و واکنش هاي مکرر اين وزارت خانه در مورد هنرهاي تجسمي را نشانگر وضعيت پرتلاطم اين حيطه دانست و گفت اگر ار انجمن ها به عنوان متوليان هنرهاي تجسمي استفاده نشود اين راهکارها به نتيجه نخواهد رسيد.
وي از اهداف شوراي تجسمي، تشکيل شوراي حل اختلاف براي دعاوي تجسمي و تلاش براي برگزاري يک دو سالانه يا رويداد مشترک ميان هفت انجمن را برشمرد و از عدم وجود محلي مناسب براي نمايش آثار اعضاي هفت انجمن تجسمي خبر داد.
نشست خبري شوراي تجسمي کشور با توضيحات نماينده انجمن سفالگران، بهزاد اژدري ادامه يافت. وي با اشاره براين امر که بعد از اطلاع از نحوه تخصيص بودجه بهت زده شدند توضيح داد:
بودجه ما بسيار اندک و اين مبلغ براي يک کشور قابل تامل است و جالب است بگويم همين رقم را هم به ما نمي دهند. در انجمن خود ما حتي يک ميليون تومان هم به انجمن تعلق نگرفته است.
از مشکلات اصلي ارشاد عوض شدن مکرر مديران و نداشتن برنامه ثابت است، مسأله بودجه بسيار مهم و استراتژيک است.
از طرفي در جلسه اي که در موزه داشتيم آقاي ملانوروزي و مرادخاني بيان ميکردند همين درصد اختصاص يافته هم بدست ما نمي رسد.

اژدري گزارشي از لايحه بودجه سال ۱۳۹۷ که به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده و 19 آذر ماه 96 در ايسنا منتشر شده است، را قرائت کرد:
سهم «برنامه حمايت و گسترش هنرهاي تجسمي» در لايحه بودجه ۱۳۹۷، ۳۵ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان پيشنهاد شده است.
زير مجموعههاي اين رديف بودجه به شرح زير است:
حمايت از آموزش، ترويج و حفظ ارزشها و آثار بومي و قومي ايران اسلامي؛ ۲۵ دوره با بودجه ۳ ميليارد و ۷۵۰ ميليون تومان
حمايت از موسسات، انجمنها، مراکز و تشکلهاي صنفي هنرهاي تجسمي، ۳۰ موسسه ـ تشکل با بودجه يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان
سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت بر فعاليتهاي تجسمي؛ ۴۰۰ مورد با بودجه يک ميليارد و۲۰۰ ميليون تومان
صدور مجوز برگزاري جشنوارهها، نمايشگاهها، دورهها و کارگاههاي آموزشي هنرهاي تجسمي؛ ۵ مجوز با بودجه ۲۰۰ ميليون تومان
صدور مجوز تاسيس نگارخانهها؛ ۳۰ مورد با بودجه ۱۰۰ ميليون تومان
صدور مجوز نصب مجسمه و يادمان و علائم و نشانهها؛ ۳۰ مجوز با بودجه ۵۰۰ ميليون تومان
صدور مجوز ورود و خروج آثار هنرهاي تجسمي؛ ۱۰ مجوز با بودجه ۱۵۰ ميليون تومان
کمک به برگزاري نمايشگاههاي خارج از کشور و شرکت در جشنوارهها، مجامع، سمينارها و همايشهاي بينالمللي؛ ۵۰ رويداد با بودجه ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان
کمک به تقويت آرشيوهاي هنر بومي؛ ۶۰ اثر با بودجه يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان
کمک و حمايت از برگزاري نمايشگاهها و همايش هاي تجسمي داخل کشور؛ ۵۰ رويداد با بودجه ۱۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان
اجراي فعاليتهاي موزه هنرهاي معاصر؛ ۱۰ رويداد با بودجه ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان
مرمت آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر؛ ۱۰ اثر با بودجه يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان
اين نشست با سخنان بهرام کلهرنيا از انجمن صنفي طراحان گرافيک، ادامه پيدا کرد و توضيح داد:
انجمن ها همواره حضور دارند اما مديران فرهنگي دوام ندارند و به سبب عدم حضور آنها در دراز مدت هميشه با قطع برنامه ها مواجه هستيم.
اما در انتهاي کار تنها خودمان مي مانيم که بايد مسايل را بررسي کنيم. ما کار خودمان را خودمان مي شناسيم و مي توانيم از کارهاي درست پشتيباني کنيم.
زير ساخت هاي توسعه از طريق توسعه فرهنگي امکان پذير است و عدم تخصيص منابع مالي کافي يعني نبود برنامه در جامعه تجسمي. طبيعي است که ما در مقابل تصميمات درست قرار نخواهيم گرفت و قدر دان وزير ارشاد هستيم که در مورد موضوع انتقال موزه به ميراث فرهنگي موضع گيري درست و به موقعي از خود نشان دادند.

کلهرنيا در ادامه ضمن تاکيد بر اينکه به شکل تصادفي و بر حسب نيت خير مجموعه مديران ارشاد متوجه ماجراي واگذاري موزه هنرهاي معاصر به ميراث شده اند توضيح داد: با همت معاونت امور هنري در جلسههاي دولت نيز درباره اين جابهجاييها شرکت کرديم و باعث شد موضعگيري کنيم و بخشي از ديدگاههاي خود را مطرح کنيم و در نهايت با پشتيباني وزارت ارشاد اين موضوع متوقف شد.
از معاونت هنري ارشاد ممنونيم که اين فرصت را براي ما به وجود آورد و اين يکي از دموکراتيکترين رفتارهايي است که اخيرا در جامعه هنري صورت گرفته و بايد به آن احترام گذاشت.

کمال طباطبايي نماينده انجمن تصويرگران ايران در مورد خبر تکذيب شده واگذاري موزه هاي هاي معاصر تهران به ميراث فرهنگي، اين موضوع را به لحاظ مفهومي و معنايي مورد برسي قرار داد و گفت:
اغلب آثار موزه هنرهاي معاصر تهران مربوط به هنرمندان غير ايراني استو نمي تواند جزو ميراث ايراني ناميده شود بنابراين بهترين جايگاه آنها، موزه هنرهاي معاصر است.
به اعتقاد ما بايد يک هيات امنا براي موزه هنرهاي معاصر تهران متشکل از نماينده انجمن ها وجود داشته باشد تا نظرات تخصصي خود را ارائه دهند و موزه جايگاه اصلي خود را پيدا کند.
همچنين سازمان ميراث فرهنگي تخصصي در نگهداري و اداره موزه هنرهاي معاصر تهران ندارد و به لحاظ ماهيت شکل گيري اين سازمان نمي تواند اين امر را انجام دهد. حتي اگر مجموعه افراد موزه هنرهاي معاصر که متخصص هستند منتقل شوند اين ماموريت براي ميراث فرهنگي تعريف نشده است.
پيرو صحبت هاي طباطبايي، کلهرنيا توضيحاتي در مورد ميراث ملي و هنر معاصر، چگونگي سند يک ميراث، کارکرد و رويکرد موزه هاي هنر معاصر در جهان و حمايت و پشتيباني هايي که از اين موزه ها در کشورهاي ديگر ميشود، پرداخت.
مظفري در پاسخ سوالي مبني بر اينکه آيا انجمنها ازنظر حقوقي اعتبار دارند يا خير افزود ، انجمن هاي تجسمي، انجمنهاي ثبت شده هستند ، وقتي ثبت شديم يعني درواقع يک وجهه حقوقي در وزارت ارشاد داريم و حق داريم که صحبت بکنيم.
در واقع انجمن هاي تجسمي را به عنوان انجمنهايي که صلاحيت دارند در اين حوزه فعاليت کنند، قبول کرده اند .
و درمورد شوراي تجسمي هم چون شورا از انجمنها تشکيل شده و خودشان قبول کردند و حکم دادند به اعضاي شورا که در مشاوره ها حضور داشته باشند،قاعدتا وجهه حقوقي را هم دارند.
همچنين صمديان به اين نکته اشاره داشت ، وقتي درمورد بودجه صحبت ميکنيم به معني اينست که تخصيص درستي از طرف سازمان برنامه بودجه يا نهادهاي ديگر به اين بخش داده نميشود.
کلهرنيا در پايان گفت: ما از حقوق مدني گفتگو مي کنيم، هر چند وقت يکبار اتفاقي مي افتد که بر حق نيست.
البته وزارت ارشاد موضع گيري هاي خوبي انجام داده وليکن شايد فرداروز دوباره دست ديگري وارد اين عرصه شود. ما نگران هستيم چرا که موزه مال مردم است. با اين وجود وزارت ارشاد مجموعه ما را دعوت کرد که در جريان اين موضوع قرار بگيريم که بسيار حرکت شجاعانه اي بود.


