رئيس موزه لوور ميگويد: اينکه "لوور" آمده و خود را در موزه ملي ايران معرفي ميکند يعني دارد از مخاطب ايراني دعوت ميکند بيايد و خود لوور را ببيند.
به گزارش گالري آنلاين ژان لوک مارتينس در حاشيه بازديد خبرنگاران از موزه لوور در تهران در مصاحبه اختصاصي با ايسنا و در پاسخ به اين پرسش که برگزاري نمايشگاههاي فرهنگي بين کشورها چه ميزان به بهبود روابط سياسي دو کشور کمک ميکند، ميگويد: در وهله اول براي ايجاد ارتباط بايد همديگر را بشناسيم. با تاريخ و تمدن يکديگر آشنا شويم و خودمان را معرفي کنيم.او ادامه ميدهد: اينکه لوور آمده و خود را معرفي ميکند يعني از مخاطب ايراني دعوت ميکند که بيايد و لوور را ببيند. اين کار براي شناخت بيشتر و قدم اول مهمترين اتفاق است.
رئيس موزه لوور با بيان اين که همکاري جديدي بين موزه لوور و موزه ملي ايران شکل گرفته است، بيان مي کند: اولين شرط ادب حضور مسئولان دو موزه است. اين دوره نمايشگاهها در مرحله بعدي به لوور ميرود با نمايشگاهي از آثار ايراني در لانس در موزه لور مدرن.
او در پاسخ به اين پرسش که آيا از اکنون برنامهريزي براي برگزاري نمايشگاههاي بعدي از سوي دو موزه لوور و موزه ملي ايران انجام شده است يا خير؟ با اشاره به برگزاري نمايشگاهي که فروردين 97 از 22 اثر ايراني در موزه لانس «لوور مدرن» برگزار ميشود، ميگويد: اجازه دهيد لذت فعلي اين نمايشگاه را ببينيم و براي برگزاري آن تبريک بگوييم پس از آن به برگزاري نمايشگاههاي بعدي هم فکر ميکنيم.
وي همچنين درباره احتمالات بعدي براي نمايش آثار ايراني موجود در موزه لوور در ايران توضيح ميدهد: نمايشگاه کنوني گزينشي از بهترين آثار از همه دورهها و مجموعه آثار آنجاست. بنابراين يک چيز بسيار اهميت دارد، اگر اين نمايشگاه با موفقيت و استقبال مواجه شود بنابراين سراغ برگزاري نمايشگاههاي تکنيکيتر ميرويم و آن از حالت کلي درميآيد.
رييس موزه لوور بيان مي کند: اينجا يک مجموعه کلي از هنر مصر و آثار ديگر کشورها از بخشهاي مختلف لوور به نمايش درآمده است. بايد ببينيم مخاطب ايراني دوست دارد کدام بخش را با جزئيات بيشتر و مفصلتر ببيند.
او در پاسخ به اين پرسش که گزينش آثار ارائه شده در نمايشگاه موزه لوور در ايران بر چه اساس انجام شده است، ميگويد: تصميم گرفتند براي اشياء يک داستان تعريف کنند؛ در بخش اول آثاري بودند که از شاهان فرانسه در دورههاي گذشته به نمايش درآمد. در واقع آثاري که از پادشاهان فرانسه کلکسيون ميکردند و سپس تصميم گرفته شد که کلکسيونهاي نفيستري از نقاط ديگر دنيا جمعآوري شود. بخش بعدي نمايشگاه مربوط به قرن 19 و بخش بعدي نيز به قرون وسطي تعلق گرفت.
او اضافه مي کند: بخش پاياني نيز بخش معاصر موزه لوور است که ارتباط موزه با هنر معاصر و هنرمنداني که هنوز در قيد حيات هستند را نشان ميدهد.
مارتينس تأکيد ميکند: اکنون به صورت اجمالي توانستهايم يک برداشت از هنر، فرهنگ و تمدن و تمام ادوار مختلف داشته باشيم.
رئيس موزه لوور برگزاري بخش آخر موزه را مانند نمايشگاه عکس آثار عباس کيارستمي دانست که ارتباط لوور با هنر معاصر را به خوبي نشان ميدهد و تأکيد کرد: بنابراين از هر چيزي براي مخاطب ايراني گلچين کردهايم. مجسمه، نقاشي و تابلوهاي عکاسي در کنار يکديگر ميتوانند يک هدف اجمالي از موزه لوور براي مخاطب ايراني داشته باشند.
