گزارش نشست خبري نمايشگاه موزه لوور در تهران

نشست خبري نمايشگاه موزه لوور در تهران صبح ديروز دوشنبه 14 اسفند 96 در موزه ملي ايران برگزار شد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي موزه ملي، رييس کل موزه ملي ايران در نشست خبري موزه لوور فرانسه در موزه ملي ايران گفت: «نمايشگاه موزه لوور در تهران قرار است که تاريخ شکل‌گيري لوور را در گذر زمان نشان دهد، اين اولين‌بار است که چنين فرصتي براي مردم فراهم شده تا گزيده‌اي از شاهکارهاي فرهنگي و تمدن اروپا، آسيا و امريکا را در کنار هم ببينند.»

جبرئيل نوکنده افزود: «از سال 2001 براي معرفي فرهنگ، هنر و تمدن کهن ايران به ساير کشورها، موزه ملي بيش از 30 نمايشگاه در اروپا، آسيا و آمريکا برگزار کرد. علاوه بر رشد ارتباطات فرهنگي، مردم ساير کشورها شناخت بهتري از ايران کسب کردند و تقاضاي سفر به ايران بيشتر شد. همواره اين پرسش وجود داشت که چرا فقط آثار ميراث ملي ما در موزه‌هاي جهان به نمايش درمي‌آيند و اقدامي براي نمايش آثار ساير کشورها در ايران صورت نمي‌گيرد. خوشبختانه از سال 1394 تاکنون سه نمايشگاه خارجي در موزه ملي ايران برگزار شده است و نمايشگاه موزه لوور چهارمين نمايشگاه خارجي موزه ملي است.»

رييس کل موزه ملي ايران درباره ويژگي‌هاي نمايشگاه لوور در موزه ملي گفت: «در اين نمايشگاه 56 اثر از فرهنگ‌هاي باستاني، رم، يونان، بين‌النهرين، هنر کلاسيک اروپا و… به نمايش در مي‌آيد. دو اثر اين نمايشگاه نيز از آثار ايراني است که شامل تبر مفرغي از محوطه جهاني چغازنبيل و اثر ديگر بيرقي از منطقه لرستان است. تبر مفرغي چغازنبيل حاصل کاوش‌هاي علمي باستان‌شناس فرانسوي رومن گريشمن از محوطه چغازنبيل است و بيرق لرستان نيز جزو اولين مجموعه آثار ايراني است که از طريق خريد يک مجموعه خصوصي وارد موزه لوور شده است. در کنار اين نمايشگاه 18 تابلو از هنرمند بزرگ کشور عباس کيارستمي از لوور با عنوان نمايشگاه "به من نگاه کن" نيز به انتخاب عکاس اين مجموعه به نمايش در آمده است.»

او افزود: «در سفر ماتينس در سال 94 به تهران درباره برگزاري اين نمايشگاه مذاکراتي بين موزه ملي ايران و فرانسه صورت گرفت و او و تمام همکارنشان با روي باز از برگزاري اين نمايشگاه در تهران استقبال کردند. کارشناسان دو طرف نيز تعامل بسيار نزديکي براي برگزاري اين نمايشگاه با هم داشتند.»

نوکنده درباره کم بودن آثار ايراني در نمايشگاه لوور گفت: «برنامه اين بود که در اين نمايشگاه بيشتر آثار ساير فرهنگ‌ها را براي نمايش به موزه ملي ايران بياوريم. اما حتما اين مسئله در برگزاري نمايشگاه‌هاي ديگر از آثار لوور در ايران لحاظ مي‌شود.»

او بيان کرد: «به‌زودي سيستم صوتي نمايشگاه نصب مي‌شود تا در کنار کاتالوگ و بروشور بتواند اطلاعات مناسبي در اختيار بازديدکنندگان قرار دهد. ورودي نمايشگاه نيز براي همه بازديد‌کنندگان اعم از ايراني و خارجي 5 هزار تومان است.»

رييس کل موزه ملي ايران خاطرنشان کرد: «شرکت توتال و رنو در برگزاري اين نمايشگاه کمک‌هاي شاياني داشتند، در تهران نيز بانک آينده تمام پشتيباني‌هاي لازم را براي برگزاري اين نمايشگاه به‌کار بست. موزه‌ها براي برگزاري چنيني رويدادهايي نياز به کمک بانک‌ها و مؤسسات اقتصادي دارند.»

ژان‌لوک ماتينس رئيس موزه لوور نيز ضمن ابزار خوشحالي از حضور دوباره‌اش در ايران گفت: «اکنون در يک ساختماني هستيم که سمبل ارتباطات فرهنگي ايران و فرانسه است زيرا اين ساختمان به‌دست معمار فرانسوي آندره گدار ساخته شده است. تمدن و تاريخ گذشته و مدرن ايران تأثير شگرفي بر اروپا گذاشته است، آثار بسيار زيادي از زمان کوروش و داريوش تأثير زيادي گذاشته‌اند.»

او افزود: «در قرن 19 پيمان‌هايي بين دو کشور منعقد شد که نتيجه آن‌ها انجام کاوش‌هاي باستان‌شناسي بود. ايران در سال 1884 اين امکان را به ما داد که در ايران کاوش‌هاي باستان‌شناسي براي موزه لوور انجام دهيم. اين رويداد تاريخي در اواخر قرن 20 با توافق‌هايي که بين دو کشور صورت گرفت بِروز شد، همکاري‌اي که به برگزار نمايشگاهي درباره هنر صفوي در سال 2007 منجر شد، همچنين شاهد کاوش‌هاي باستان‌شناسان فرانسوي در نيشابور در سال 2004 و 2010 بوديم.»

مدير موزه لوور تصريح کرد: «نمايشگاهي که امروز شاهد آن هستيد نتيجه سفر حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران به پاريس و توافق‌هاي آن سفر انجام شد. اين اولين نمايشگاه لوور در تهران است و قصد داشتيم تنوع آثار موجود در لوور را به نمايش بگذاريم. قرار شد ارتباطات فرهنگي بسط داده شود. انتخاب‌ها به‌نحوي بود که تمام تکنيک‌ها اعم از نقاشي، مجسمه‌ها و ساير آثار به نمايش گذاشته شود.»

او بيان کرد: «معيار دوم نيز بحث مجموعه‌ها و همکاري‌هاي علمي در حوزه موزه‌اي است، يکي از عملکردهاي اساسي ما همکاري با کشورهايي است که اثار موجود در لوور از آن کشورهاي آمده‌اند. در همين راستا برنامه‌هايي براي برگزاري نمايشگاه در مصر، تونس، الجزاير و يونان را در دست داريم. در بخش مجموعه‌هاي اروپاي مدرن نيز با کشورهايي مثل هلند و انگلستان براي برگزاري نمايشگاه همکاري مي‌کنيم.»

مسئول برگزاري نمايشگاه «امپراتوري گل سرخ، ايران در قرن 19» که از آثار دوره قاجار در لانس فرانسه برگزار خواهد شد گفت: «نمايشگاه لانس مختص آثار دوران قاجار است، آثاري که از دوره قاجار در اروپا به نمايش درآمده‌اند زياد نيستند، نمايشگاه قبلي حدود 20 سال پيش بود که بيشتر مختص نقاشي بود، اما در اين نمايشگاه آثار نقاشي، عکاسي، سراميک و اشياي قديمي نيز به نمايش گذاشته خواهد شد و نمايشگاهي ترکيبي است که اساس آن کاوش‌هاي تحقيقاتي است که به‌صورت همزمان در ايران و غرب انجام شده است.»

او افزود: «اين فرصت خوبي براي همکاري با طرف ايراني است، آثاري در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته خواهد شد که تا کنون فرصت خروج از ايران را پيدا نکرده بودند. همچنين در آن نمايشگاه آثار طراح لباس فرانسوي کريستين لاکوآ به نمايش گذاشته خواهد شد.»

نوکنده در پاسخ به خبرنگار چمدان درباره اينکه تفاهم‌نامه سازمان ميراث‌فرهنگي و لوور شامل چه جزئياتي است و  آيا به مباحث آموزشي، چيدمان موزه‌اي و… نيز اشاره شده است يا خير گفت: «تفاهم‌نامه بين لوور و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري منعقد شده است که تمام مأموريت‌هاي سازمان در آن آمده است، بخشي از آن به موزه ملي ايران بر مي‌گردد. اين تفاهم‌نامه شامل همکاري‌هاي پژوهشي، علمي، گردشگري، صنايع‌دستي و حوزه‌هاي مختلفي است.»

مارتينس نيز در پاسخ به سئوال خبرنگار چمدان درباره منطق انتخاب آثار نمايشگاه لوور در موزه ملي گفت: «انتخاب اين آثار در پاسخ به تقاضاي طرف ايراني براي کليت نمايشگاه موزه لوور در تهران بود. موزه لوور داراي بيش از 2هزار پرسنل است، ما روزانه بين 25 تا 45هزار بازديدکننده داريم و مجموعه لوور مثل يک شهر کوچک مدرن داراي رستوران‌ها و کافه است، بودجه لوور بيش از 200ميليون يورو در سال است. حدود 50درصد از اين بودجه به‌صورت مستقيم از‌سوي دولت تأمين و بخشي از طريق فروش بليت تأمين مي‌شود. در بخش نگهداري 200 تا 250 نفر براي نگهداري آثار کار مي‌کنند. اداره موزه لوور در بهترين شرايط عملي شده است.»

پيرو سفر رئيس‌جمهوري ايران به کشور فرانسه و تفاهم‌نامه‌اي که ميان موزه لوور و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري منعقد شد و نمايشگاه موزه لوور در تهران شکل گرفت.

او بيان کرد: «اين نمايشگاه ويژگي خاصي دارد و آن اين است که آميزه‌اي از باستان‌شناسي و هنر معاصر است. در نمايشگاه لوور در تهران، آثار مصر باستان، رم، منطقه بين‌النهرين، آثار سلطنتي فرانسه و… به نمايش گذاشته شده است. در واقع خطي پيش گرفته شد که در آن توضيحاتي درباره اين آثار ارائه مي‌شود. لوور يک قصر پادشاهي است. اهميت ناپلئون بناپارت اول و سوم در اينجا ديده مي‌شود. در نمايشگاه لوور شاهد يک گشايش به سمت هنر معاصر هستيم. اين نمايشگاه يک همکاري فرهنگي ميان ايران و فرانسه است، در راستاي همکاري‌هاي دوطرفه يک هفته بعد از نوروز در 28 مارس يک نمايشگاه در فرانسه به نام "امپراتوري گل‌هاي سرخ" در فرانسه خواهيم داشت. نمايشگاهي به آثار دوره قاجار از موزه کاخ گلستان و موزه ملي اختصاص خواهد داشت.»

محمدرضا کارگر مديرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي‌‌تاريخي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز در اين نشست ضمن تشکر از همکاري دوستانه موزه لوور براي برگزاري اين نمايشگاه گفت: «ايران براي فرانسه همواره جايگاه ويژه‌اي، فرانسه تنها کشوري است که از دريچه فرهنگ وارد ايران شد در حاليکه ايران براي بسياري از کشورها جاذبه‌هاي نفتي و اقتصادي داشت.»

او افزود: «اين نمايشگاه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و نشان‌دهنده تأثيرگذاري موزه در جامعه امروز است، همکاري موزه لوور و موزه ملي ايران کمک کرد تا براي اولين‌بار در طول تاريخ يک هم‌نشيني فرهنگي و تمدني شکل بگيرد و براي اولين‌بار است که هم‌زمان ايران ميزبان چنين شخصيت‌هاي فرهنگي و تاريخي است. اين ملاقات را موزه لوور فراهم کرد.»

کارگر تصريح کرد: «اميدوارم که ديپلماسي فرهنگي در کشور ما بيشتر از اين فعال شود تا بتوانيم ظرفيت‌هاي فرهنگي خود را در عرصه ديپلماسي فرهنگي بيشتر به نمايش بگذاريم، زبان فرهنگ و همکاري‌هاي فرهنگي از هر نوع زبان و همکاري تأثيرگذارتر خواهد بود.»

رئيس موزه لوور در پاسخ به سئوال يکي از خبرنگاران درباره مسئله‌اي که در خاطرات ديولافوآ درباره اشيايي که بدون توافق به‌دست باستان‌شناسان فرانسوي از ايران خارج شده است با تأکيد بر اينکه امروز تمرکز ما بر همکاري‌هاي آينده است گفت: «سايت‌هاي کاوش‌هاي باستان‌هاي بسيار بزرگي در جهان، به دليل اهميت آن سايت کشورهاي زيادي براي کاوش در آن سايت پيشنهاد دادند. در مورد ايران اين اقدام کاملا قانوني بوده و حضور باستان‌شناسان به دعوت طرف ايراني بود. در اواخر قرن 19 باستان‌شناسان فرانسوي به ايران آمدند و سال‌هاي بسيار زيادي در ايران به کاوش پرداختند، آثاري از اين کاوش‌ها به موزه ملي ايران آمد و آثاري نيز به‌عنوان تشکر به لوور اهدا شد. دولت وقت ايران در آن زمان به‌دليل حجم بسيار زياد آثار کشف‌شده از فرانسه قدرداني کرد.»

مارتينس در پاسخ به خبرنگار ايسنا مبني بر ارزيابي رئيس موزه ملي فرانسه از موزه‌هاي کشور و رعايت شدن يا نشدن استاندارهاي لازم در اين موزه‌ها گفت: «موزه ملي ايران موزه بسيار بزرگي است و همه استاندارها در اينجا رعايت مي‌شود، شرايط نگهداري، معماري و نحوه به نمايش گذاشتن آثار در اين موزه کاملا رعايت مي‌شود. اين شانس بسيار بزرگي براي لوور بود که آثار خود را در موزه ملي ايران به نمايش بگذارد تا شاهد استقبال مراجعه‌کنندگان به اين نمايشگاه باشد.»

مدير موزه لوور در پاسخ به اين سئوال که در شعبه دوم موزه لوور در ابوظبي گفته مي‌شود تعدادي از آثاري که به‌دست داعش از سوريه و عراق دزديده شده بود توسط لوور خريداري شده  و در آن موزه به نمايش گذاشته شده است گفت: «اين مسئله از اساس شايعه است، مي‌توانيد به موزه ابوظبي مراجعه کنيد، اين آثار از بازارهاي هنري خريداري شده‌اند و اينکه از داعش خريداري شده باشند کذب محض است.»

نوکنده در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد درباره تقويم کاري بين‌المللي سال آينده موزه ملي ايران گفت: «خرداد 97 نمايشگاهي در هلند با نام ”ايران مهد تمدن“ برگزار مي‌شود. همچنين مهر 97 نمايشگاهي در بريتيش ميوزيم برگزار خواهد شد که هم موزه ملي و هم لوور در آن شرکت مي‌کنند. مذاکراتي نيز با موزه آلمان صورت گرفته و سال آينده در موزه ملي شاهد برگزاري نمايشگاهي از آثار موزه آلمان خواهيم بود.»

مارتينس نيز در پاسخ به سئوال خبرگار اعتماد مبني بر اينکه موزه لوور در طول سال چند نمايشگاه مانند اين نمايشگاه برگزار مي‌کند گفت: «لوور سالانه 2 هزار اثر براي نمايش در ساير کشورها امانت مي‌دهد، ما براي نمايش آثار لوور در خارج از فرانسه دو منطق داريم، اول اينکه تعداد افراد اتباع يک کشور که سالانه از موزه لوور بازديد مي‌کنند مدنظر قرار داده مي‌شود. در همين چارچوب در آمريکا، چين نمايشگاه‌هايي به‌صورت مرتب برگزار مي‌کنيم، به زودي نيز آثاري از لوور در چين به نمايش درخواهد آمد.»

پیمایش به بالا