موزه‌ گالري ديدي ميزبان استادان هنر ايران شد

موزه گالري ديدي از 24 اسفند ماه ميزبان نمايشگاهي از آثار بهرام دبيري، محمود زنده‌رودي (زنده) و عين‌الدين صادق‌زاده است.

به گزارش گالري آنلاين، در اين نمايشگاه بهرام دبيري 12 کلاژ خود را که  بر مبناي پاساژبندي مينياتور اجرا شده به نمايش خواهد  گذاشت. دبيري  درباره آثار خود در اين نمايشگاه گفت: اين يک نمايشگاه پيش بيني نشده بود که آقاي توسلي مدير موزه گالري ديدي تدارک ديدند و از من  هم خواستند در آن شرکت کنم. در اين نمايشگاه 12 کلاژ  ارائه مي‌کنم  که مجموعه‌اي از کلاژ نوشته، يادداشت، شعر و عکس است و  بنياد آن بر مبناي تقسيم بندي‌ها و پاساژبندي‌هاي مينياتور انجام شده چيزي که در اين سالها روي آن  فکر  و کار مي‌کنم.

دبيري درباره ايده  پاساژبندي مينياتور اضافه کرد: چند سال پيش آقاي بهرام شيردل معمار و آرشيتکت مشغول طراحي سينما فرهنگ بود. ايشان به من گفت  چه ايده‌اي داري و من گفتم اينجا سينماست و ما مي‌خواهيم ايده، طعم تاريخي خودمان را داشته باشد. مينياتور در واقع يک جورهايي شبيه فوتو رمان هم هست براي اين که در مينياتور پاساژهاي مختلف را مي‌بينيد، حيات، درون اتاق، پشت بام، حياط پشتي ، تپه ها و پشت تپه‌ها را هم مي‌بينيد. اين مسيرِ پرسپکتيو سلسله مراتبي که بسيار خردمندانه است، در مينياتور ايران کار شده؛ چيزي که به هنرمندي مثل ماتيس – آن طور که خودش مي‌گويد- امکانات بي‌پايان بصري را ياد داده است. در حالي که  پرسپکتيو نقطه‌اي نقاش را محدود مي‌کند چيزهايي  را که دور مي‌شوند  نبيند؛  در نقاشي ايران همه چيز ديده مي‌شود.  در دفتر آقاي شيردل روي اين بحث شد که مينياتوري  که معماري دارد و ساختمان در آن هست از گل و بوته و آدم و … خالي شود  و فقط استراکچر باقي  بماند ، در اين صورت با يک کار کوبيک درجه يک روبرو مي‌شويد  و اين ساختمان از چهار طرف باز شده است. اين ايده که چند سالي روي آن کار مي کردم  هم وارد  کلاژهاي اين نمايشگاه  شد در نتيجه ساختار اين کلاژها بر مبناي پاساژبندي مينياتور شکل گرفته  است.

در اين نمايشگاه محمود زنده رودي (زنده) هنرمند ايراني مقيم فرانسه هم دوازده جامه حرز با عنوان کلي "لباس طلسم شکن"  به نمايش خواهد گذاشت. اينها  آثاري است که زنده ‌رودي طي چند سال به وجود آورده. هر يک از اين جامه‌ها گوشه‌اي از زيبايي هنر نقاشي و خط‌نگاري را به تصوير مي‌کشد. اين آثار زيبا نشان دهنده جلوه‌هاي روح‌افزاي فرهنگ و هنر ايراني است. جامه‌ي طلسم شکن يا به  اصطلاح "حرز" البسه‌اي  است که پيشينيان براي دفع آفات و بلايا به تن مي‌کردند. هنروران ديرين، اين جامه‌هاي مزين شده به اشکال و نوشته‌اي نه چندان خوانا، با حروف و اعداد نامنظم شبيه به حروف ابجد و وردهاي مختلف را به پادشاهان و جنگجويان هديه مي‌کردند تا آنان را از گزند بدي‌ها در امان بدارند. آنها اين جامه‌ها را معمولا هنگام رزم در زير زره مي‌پوشيدند و معتقد بودند که لباس‌هاي حرز و يا به عبارتي ضد چشم زخم، به منظور محافظت در برابر شر ارواح شيطاني، حفظ از آفات و رفع بلايا، شکستن طلسم و محافظت در برابر سحر و جادو، ازدياد رزق و روزي، گشايش در کارها، دفع پريشاني، پيشرفت در  امور، بستن زبان بدگويان  و بدخواهان و تنگ نظران، دفع بيماري‌ها، ضد صدمات جنگ، افزايش قدرت بازو، افزايش توان جنسي، حصول عشق و  محبت و خلاصه براي تمام فضايل خوب مفيد خواهد بود. نمونه‌هايي از اين جامه‌ها را در گنجينه موزه‌ها مي‌توان ديد.

زنده‌رودي اين بار به باورهاي گذشتگان پرداخته و با استفاده از تکنيک‌هاي سبک سقاخانه از جمله شيوه مهر زدن، کليشه، حکاکي، خطاطي و بازي با اعداد، جامه‌هاي طلسم شکني به وجود آورده که عرصه يک جستجوي هنرمندانه و صنعتگرانه در امکانات بيان تجسمي است و آميخته‌اي از نقش‌هاي  بومي، ملي، مذهبي، محلي و نمادين ايراني.

در کنار زنده رودي و دبيري، عين‌الدين صادق‌زاده هنرمند صاحب‌سبک  خوشنويسي و نقاشيخط هم در اين نمايشگاه ده اثر از آثار جديد خود را به نمايش مي‌گذارد. صادق‌زاده درباره آثار خود در اين نمايشگاه گفت:"من  5  اثر از مجموعه "سرخوشي‌ها " با تکنيک اکريليک مايع روي مقوا و 5 اثر از مجموعه بوم‌هاي بزرگ‌ام را که تا حالا جايي به نمايش در نيامده و همگي جديد هستند در  اين نمايشگاه  ارائه مي‌کنم." 

صادق‌زاده که خود مازندراني و متولد بابلسر است با تحسين حرکت راه‌اندازي موزه گالري ديدي اضافه کرد: "کاري که آقاي توسلي در اين موزه گالري کرده يک کارستان است و سابقه نداشته. اهميت اين کار فرهنگي در آن است که بخش خصوصي اين پروژه را عهده‌دار شده و نکته مهم‌تر آن که مديريت اين موزه گالري  اعلام کرده‌اند در اين نمايشگاه درصدي از هنرمند دريافت نمي‌کنند و اين در روزگاري که پايه مناسبات بر ماديات و نفع هاي اقتصادي استوار است خيلي اهميت دارد. از همين رو معتقدم بايد از چنين حرکت هايي حمايت کرد."

مجموعه فرهنگي، هنري ديدي ارديبهشت ماه سال 1395 با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و مديريت علي توسلي، مجموعه‌دار، در شهرستان نور استان مازندران افتتاح شد. موزه و مجموعه بزرگ "ديدي" که شامل خانه کتاب، مرکز خريد، کافي‌شاپ و رستوران است، اکنون با نگهداري مجموعه‌اي بيش از هزار و ٨٠٠ اثر ارزشمند هنرمندان معاصر ايران، موزه‌اي شاخص در کشور محسوب مي‌شود.

علاقه‌مندان مي‌توانند تا 31 فروردين 97 هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از اين آثار در مجتمع فرهنگي- هنري ديدي، به نشاني کيلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور، ايزدشهر ديدن کنند.

پیمایش به بالا