حبيبالله صادقي، نقاش و منتقد هنري معتقد است: کپي آثار هنرمندان معروفي همانند «ادوارد مونش» مانعي ندارد و در همه جاي دنيا نيز اين کار صورت ميگيرد؛ چراکه همه از اصالت اين کارها مطلع هستند.

وي در گفتوگو با ايسنا تاکيد کرد: در تمام دنيا کارهاي هنرمندان معروف کپي ميشوند و هيچ ايرادي هم ندارد؛ چراکه همه ميدانند اين کارها کپي هستند و نسخه اصلي آنها در جاهاي مخصوص همانند موزه نگهداري ميشود.
او که در دورهاي از سال ۸۴ رياست موزه هنرهاي معاصر تهران را عهدهدار بوده است، افزود: زماني که رييس موزه هنرهاي معاصر بودم يک کشتي چيني قصد وارد کردن حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ اثر نقاشي کپي از کار هنرمندان معروف دنيا را به بازار ايران داشت. در آن زمان يک و نيم سال در برابر اين جريان ايستادم و مانع ورود اين کارهاي تقلبي به کشور شدم. ولي به محض خروجم از موزه هنرهاي معاصر اين کارهاي کپي به بازار هنر ايران وارد شدند.
وي همچنين معتقد است که در حال حاضر تعداد زيادي از بازاريانِ هنر، زندگي خود را از طريق فروش کپي آثار هنري ميگذرانند و اين امر به هيچ عنوان مشکلي ندارد.
صادقي در همين راستا ادامه داد: کپي آثار بزرگان هنر نه تنها مانعي ندارد، بلکه در دانشگاهها نيز درسي تحت عنوان کپي آثار نقاشان بزرگ وجود دارد که هنرجويان آثار پيشکسوتان نقاشي را تکرار ميکنند.
او تصريح کرد: همچنين کپي آثار نقاشي در زمينه کتاب يا نمونهسازي در همه جاي دنيا وجود دارد؛ به عنوان نمونه تعداد زيادي از آثار استاد محمود فرشچيان (نقاش معاصر ايراني) و يا پرويز کلانتري (نقاش معاصر ايراني) بر روي فرشها کپي شدهاند و در بازارهاي فرش سراسر ايران به فروش ميرسند. در واقع آثار نقاشان سرشناس دنيا برندهاي هنري هستند که برخي از جريانات هنري سعي دارند با کپي اين آثار يک نوع شباهت بهعنوان دانشافزايي ايجاد کنند.
اين هنرمند در ادامه سخنانش بيان کرد که کپي آثار هنري هنرمندان کمتر شناخته شده و ارائه يک کار تقلبي از اين آثار، کار درستي نيست و از اخلاقيات به دور است.
او افزود: اگر هنرمندان ادب، اخلاق و احترام ديگر هنرمندان را رعايت کنند، چنين اتفاقاتي نخواهد افتاد. در واقع براي جلوگيري از کپي و تقلب در ارائه آثار هنري نميتوان به شکايت کردن و پيگيري بسنده کرد؛ چراکه در اکثر مواقع اتفاقي نخواهد افتاد. تنها باور به وجدان شخصي ميتواند هنرمند را از تقلب دور نگه دارد.
