نمايشگاه انفرادى نقاشي الهام تاجداري در گالري 26 از روز جمعه 26 ارديبهشت, ساعت 16 تا 20 گشايش خواهد يافت.
اين مجموعه با نمايشگاه گرداني عيسي جباري ممقاني تا روز سه شنبه 19 ارديبهشت ماه برپا خواهد بود.
علاقه مندان ميتوانند همه روزه به جز شنبه ها به آدرس فرمانيه شرقي، خيابان سلمانپور ظهير،شماره 26،واحد 3 مراجعه نمايند.
الهام تاجداري در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه مجموعه آثاري که به نمايش گذاشته است توضيح داد:
مدت ا سال براي تکميل مجموعه زمان گذاشتم ابتدا كارها در ابعاد كوچك شكل گرفت ولى بعد از مدتى تصميم گرفتم در ابعاد بزرگتر كار كنم .
در نهايت در اين نمايشگاه ١٥ اثر در سايزهاى بزرگ و متوسط و چند كار كوچك به نمايش درخواهد آمد.
وي در ادامه دليل انتخاب عنوان "به چمنزار بيا" را چنين توضيح داد:
به چمنزار بيا، تناسبى با نامگذارى اثر مانه "نهار در چمنزار " دارد كه بخشى از شعر فروغ نيز هست كه من تمام تيرگى هاى روز تدفين فروغ را از اين طريق تلاش كردم رنگ ديگرى ببخشم.
در پايان تاجداري ضمن تاکيد بر اينکه دغدغه وي سبک نبوده است بيان کرد:
تمام تلاشم به تصوير كشيدن همزمان چند واقعيت در يك مكان بوده است. واقعيتى بر ساخته از ادوارد مانه و عكس هاى مربوط به خاكسپارى فروغ و حضور خودم در شرايط اكنون كه ميتواند هر سه اين پديدها را در يك مكان عمل كند و كنار هم به يک ديالوگ برابر برسند.
اثار من تلاشى براى بازنمايى زن بعد از فروغ است. ميتوان از پديده اى به نام فروغ براى دگرگوني انعكاس دادن شرايط اجتماعى زن امروز تصويرى بسازد كه خود آن را زندگى ميكند.
در استيتمنت اين نمايشگاه آمده است:
به چمنزار بيا
1863 فرانسه – سالن مردودين، نهار در چمنزار، اثر ادوار مانه.اين گزارش تصويري از گذر تاريخي زن
از گذشته به حال، اثري با يک شاخصه راز گونه، انگشتان مرد لميده بر سمت چپ اثر، تلاش براي نشان دادن اين تغيير بزرگ است، انگشت شست مرد زني را در آب که مظهر پاکدامني است، از گذشته، و انگشت اشاره، به سمت زني است در ميان زمينه با احوالاتي معلوم در زمان حال، اين انعکاس مانه را
با سالن مردودين مواجه ميکند.
1331 مجموعه اسير از فروغ فرخزاد که شامل 43 شعر است به چاپ مي رسد، زني با زباني برهنه براي انعکاس احوالات عاطفي خويش، او با توجه به زبان شعري اش تبديل به زني عليه سنتهاي اجتماعي زنانه ميگردد و در زمان حيات خويش متحمل قضاوتهايي است که شايد آن روزها تا مرزهاي مردود شدن پيش مي رود.
25 بهمن ماه 1345 وعکس هاي ثبت شده از روز خاکسپاري فروغ، توسط يحيي دهقان پور، شامل جزئياتي است از حضور جامعه ي روشنفکري آن زمان و خانواده ي فروغ جوان و دقايق حزن انگيز، که براي الهام تاجداري، تامل بر انگيز است. پرده ي نهار در چمنزار مانه و تصاوير خاکسپاري فروغ و ترکيب غير منتظره اين دو فضا با هم، دستمايه ايي است براي بررسي زن پس از فروغ، هنرمند خود را زن بعد از فروغ ميداند و خود را نيز با اتمسفر امروز بجا و نا بجا در خلال فرمهاي خاکستري ديروز، بارنگ به تصوير مي کشد و با چند لحجه اي کردن آثار خود به بياني عاطفي و حالت گرا مي رسد . وي از پس چند لايه کردن آثار خود تلاش ميکند رنگ ديگري به تصاوير محزون خاکسپاري، ببخشد. و مي کوشد تا تلخي ها را از طريق پويايي تکنيکي به دست فراموشي بسپارد. روايت همزمان چند پديده در يک مکان واحد از يک طرف، و تغيير زبان رنگي، در لحظه از طرف ديگر، نوعي سنسشناليسم بصري را ايجاد کرده است، که با اين تمهيد تاجداري توانسته است براي آثار خود زباني تازه بيافريند. و قلمرويي معاصر براي بيان خود بر گزيند.
عيسي جباري ممقاني
