اختتاميه جايزه معماري ميرميران برگزار شد

مراسم اختتاميه يازدهمين دوره مسابقه طراحي مفهومي جايزه معماري ميرميران با موضوع معماري پاسخگو در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به نقل از روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، در ابتداي اين مراسم مجيد رجبي معمار – مديرعامل خانه هنرمندان ايران – ضمن خيرمقدم به شرکت کنندگان گفت: معماري رد زمان بر فضا است و ميرميران انسان بسيار بزرگي بود و از خود رد بسيار خوبي به يادگار گذاشت. او پس از رفتنش از اين جهان، زندگي‌اش پايان نپذيرفت و موجد شکل گيري اتفاق مهمي در معماري ايران شد و امروز ما برگزاري اين جايزه و مسابقه را مديون ميرميران هستيم.

او با اشاره به حضور انجمن معماران در خانه هنرمندان ايران گفت: بسيار خوشحال هستيم که يکي از انجمن‌هاي خوب فعال در مجموعه‌هاي هنري انجمن معماران در کنار خانه موسيقي، خانه سينما، خانه تاتر، انجمن‌هاي خوشنويسان، نقاشان، عکاسان، ادبا و شعرا هستند، شايد به دليل وجه هنري اي است که مساله معماري دارد.

او در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به جلسه اي که در شوراي شهر تهران برگزار و در آن مصوب شد که خانه معمار معاصر بزرگ ايران استاد لرزاده به عنوان خانه معمار نام بگيرد، گفت: خانه استاد لرزاده ساختمان شماره دو خانه هنرمندان است که انجمن ها هنري در آن جا مستقر هستند. براساس صحبت هايي که شده است برخي از اعضاي هيات امناي اين خانه مشخص شده اند و اميدواريم که تا ماه آينده شاهد بازگشايي اين خانه باشيم.

به گفته رجبي معمار، انجمن معماري يکي از فعال ترين انجمن هاي فعال در خانه هنرمند در سال گذشته بوده است و نشست هاي متعددي از سوي اين انجمن در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

در ادامه پيام عباس آخوندي به مناسبت روز معمار قرائت شد وپس از آن ايرج اعتصام -يشکسوت معماري و مديرعامل بنياد معماري ميرميران- اظهار کرد: من شانس و افتخار اين را داشتم که ميرميران از زمان ورود به دانشگاه تا آخرين روزها به آتليه من رفت و آمد داشت و به همين واسطه همکاري متنوع و متعددي با هم داشتيم. به جرات مي توانم بگويم ميرميران عاشق معماري بود  و تا آخرين لحظه زندگي اش از معماري غافل نشد.

او ادامه داد: ايده کلي اين بنياد حتي در زمان حيات هادي ميرميران شکل گرفته بود و بحث‌هايي درين باره داشتيم و ميرميران علاقه مند بود که اين مساله نهادينه شود و سازماني خارج از دانشگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي باشد که بتواند اين مساله را پيگيري کند. پس از درگذشت زنده ياد ميرميران، اين بنياد در سال 1385 رسماً شکل گرفت.

مديرعامل بنياد معماري ميرميران در ادامه سخنانش به موضوعات جايزه «ميرميران» در هر يک از دوره‌هاي برگزاري اشاره و بيان کرد: اولين دوره اين جايزه را به ورودي‌هاي دانشگاه معماري و نفرات اول تا سوم کنکور اختصاص داديم که از آن‌ها تقدير شد. در دوره دوم همين را در مورد خروجي‌هاي برتر دانشگاه در کارشناسي ارشد اختصاص داديم. در سومين دوره شوراي سياستگذاري براي بنياد ميرميران شکل گرفت که موضوعات مسابقه را مشخص مي‌کردند. در وهله اول معماري را در بستر طبيعت و عناصر طبيعي بررسي کردند و در هر دوره به فراخور اهميت به موضوعي اختصاص داديم.

اعتصام با ابراز تاسف براي از دست دادن دو تن از اعضاي هيات مديره بنياد مير ميران در سال گذشته گفت: ما سال گذشته عباس کيارستمي و علي اکبر صارمي را از دست داديم و بسيار براي اين موضوع متاسف هستيم.

او همچنين اظهار کرد: يکي از آرزوهاي من در سال هاي گذشته انتشار دستاوردهاي 10 ساله بنياد ميرميران بود که خوشبختانه اين آرزو به زودي برآورده خواهد شد و کتاب دستاوردهاي اين رويداد در حال حاضر آماده انتشار شده است اما هنوز اين فرصت و امکان را داريم که نظرات شما را براي بهتر و پربار تر شدن اين کتاب بشنويم و در صورت لزوم اين تغييرات را در اين کتاب اعمال کنيم. البته در اين مسير بايد از همکاري بسيار ارزنده «خانه مهندسان نقش جهان پارس» تشکر کنم.

پيروز حناچي – معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي – که در اين مراسم حاضر بود در سخناني بيان کرد: در اين مراسم بايد يادي کنم از سيد هادي ميرميران که جايشان واقعا امروز در ميان ما خالي است اما يادشان همواره با ما است. او انسان بزرگي بود و نقش ماندگاري از خود به جا گذاشت. هيچ وقت يادم نمي رود زماني که زلزله بم اتفاق افتاد با اين که نشانه هاي عارضه اي که به آن دچار شد در او مشهود بود اما او در اين شرايط نيز دلش براي وطنش مي تپيد و راهي بم شد تا خودش ناظر شکل گيري گروه بازسازي بم شود.

او افزود: يکي از ميراثي که ميرميران براي ما گذاشت طرح مجموعه فرهنگي تپه هاي عباس آباد بود. اين طرح نخستين طرح مصوب شوراي عالي شهر سازي است و در بدترين شرايط  در اواخر دوره اصلاحات تصويب شد. امروزه پارک آب و آتش و پل طبيعت از نتايج مثبت اين طرح هستند.

حناچي در ادامه سخنان خود با اشاره به اهميت ادبيات و معماري در فرهنگ و تمدن ايراني گفت: امروزه اگر ما از معماري مان راضي نيستيم اين موضوع را بايد براساس وضيعت موجود در جامعه بررسي کنيم و امروزه معماري در جهان معناهاي مختلفي پيدا کرده است و سهم بسزايي دراقتصاد کشورها دارد ما بايد به اين موضوع بيش از گذشته بهاء بدهيم.

او در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به سازه پلاسکو و واقعه دلخراشي که در ماه هاي پاياني سال رخ داد و شاهد فرو ريزي اين بناي و از دست دادن جان آتشنشان ها بوديم گفت: پس از فرو ريزي اين بنا صحبت هاي متعددي پيرامون اين موضوع که به جاي پلاسکو چه سازه اي بسازيم در شوراي عالي شهر سازي مطرح شد اما ما در نهايت تصميم گرفتيم براساس فراخواني که اعلام خواهيم کرد از همه اهل فن بخواهيم که به ما کمک کنند تا سازه اي بسازيم که ياد و خاطره واقعه پلاسکو را از طريق معماري در اذهان مردم جاودانه کنيم.

يادمان عباس کيارستمي

بخشي از مراسم بزرگداشت روز معمار، يادمان و جايزه معماري ميرميران، به تجليل از زنده ياد عباس کيارستمي و علي اکبر صارمي اختصاص داشت.

در ادامه آيدين آغداشلو – نقاش – گفت: من پس از رفتن عباس با خودم عهد کرده بودم که درباره او سخن نگويم و تا به امروز نيز چنين کردم جز در فستيوال فيلم تورنتو که به طور مفصل درباره او سخن گفتم. چون مي خواستم زمان بگذرد و واضح تر او را ببينم. هنوز تصوير کيارستمي براي من واضح نيست. آخرين باري که او را ديدم مي خواستم به سفر بروم و او در بستر بيماري بود و به خاطر مشکلي که برايش پيش آمده بود نمي توانست حرف بزند. به او گفتم غذا بخور و او به علامت تاييد سري تکان داد. حيف ديگري فرصتي نشد که با هم ديدار کنيم.

او افزود: من دوست دارم در اين فرصت درباره دوران تکوين شخصيت هنري کيارستمي صحبت کنم. من کيارستمي و علي اکبر صادقي و چند نفر ديگر از بچه هاي قلهک بوديم و در آن دبيرستان جم درس مي خوانديم. در آن دوره ما امکانات بسيار کمي برخوردار بوديم و محيط پيراموني ما توان اين را نداشت آن چه را که مي خواستيم به ما بدهد. در واقع ما خودمان را زاييدم و بزرگ کرديم و از جانب هيچ کسي حمايت نمي‌شديم.

اين نقاش پيشکسوت ادامه داد: در آن دوران اصلا به ذهن هيچ کدام از ما خطور نمي کرد که عباس کيارستمي چنين آينده اي خواهد داشت و ذوق و ذهن درخشاني برخوردار است. پس از ورود به دانشکده هنرهاي زيبا مرحله ديگري در زندگي او شروع شد.او در دوران دانشجويي کارهايي حتي بي ربط نسبت به هنر انجام داد و پس از اين که وارد کانون پرورش فکري کودکان و نوجوان شد فرصتي براي بيان ايده هايش پيدا کرد. در آن دوران ما کمتر با هم مانوس بوديم اما با اين همه از دور کارهاي يکديگر را دنبال مي کرديم.

آغداشلو با اشاره به گفت و گو با ابراهيم گلستان درباره فيلم هاي کيارستمي گفت: در همان دوران يک روز با ابراهيم گلستان گپ و گفتي درباره فيلم هاي عباس کيارستمي داشتم و به او گفتم که فيلم هاي کوتاهي که کيارستمي ساخته براي من هيچ جذابيتي ندارد. آن زمان من کيارستمي را درست به جا نمي آوردم، اما گلستان نظرش چيز ديگري بود. گلستان به من گفت فيلم «لباسي براي عروس» را ببين اين فيلم سراسر اضطراب است و من پس از مدتي فکر کردن به نتيجه حرف او رسيدم و همان جا اتفاقي در من افتاد و فرصتي فراهم شد تا عباس کيارستمي و خلاقيت او را کشف کنم.

او افزود: وقتي دوران نوجواني عباس کيارستمي را مرور مي کنم واقعا هيچ بارقه اي نمي بينم که براساس آن بخواهم بگويم که او از آغاز انسان خاصي بود. او از همان آغاز آشنايي آدم آرامي بود و اين آرامش را آنچنان گسترش داد که در فيلم هايش به جست و جوي واقيعت محض برود. البته سهراب شهيد ثالث نيز در شکل گيري اين تحول در جهان فيلم هاي کيارستمي بي تاثير نبود. هر دو آن ها در فيلم هايشان اعتقادي به موسيقي نداشتند و مي خواستند به جوهره واقعي در فيلم هايشان دست پيدا کنند. کيارستمي آن قدر تلاش کرد تا توانست به ميني ماليست مطلق در برخي از آثارش دست پيدا کند.

آغداشلو با اشاره به نقدهايي که درباره آثار کيارستمي نوشته است، گفت: در برخي از اين نقدها من به کيارستمي تاخته ام اما براي اين موضوع اصلا ناراحت و پشيمان نيستم.

او در ادامه با اشاره به بناي صخره اي «معبد داش کسن» در جنوب شرقي شهر سلطانيه زنجان گفت: روي ديواره هاي صخره اي اين بنا يک اژدها سرخ رنگ کنده شده است که اين اژدها تلفيقي از هنر ايران و چين است. من اگر قرار باشد براي عباس نماد تمثيلي بخواهم فرض کنم، بايد بگويم که عباس يک اژدها بود. اژدها بسيار باشکوه و با هيبت است و در چين در جشن ها همواره حضور دارد عباس کيارستمي هم چنين و هست.

آغداشلو در بخش پاياني سخنانش گفت: عباس کيارستمي مرد زيبا و با ابهتي بود و جايگاه او در فرهنگ و هنر ما گذرا نيست. اين چيزي است که من با اطمينان کامل مي توانم درباره آن حرف بزنم.

دربخش پاياني مراسم يازدهمين دوره مسابقه ميرميران از برگزيدگان اين دوره تقدير شد و پس از آن نمايشگاه اين دوره از جايزه در گالري ميرميران و پاييز افتتاح شد.

پیمایش به بالا