رييس انجمن هنرمندان نقاش: نياز به شوراي تجسمي داريم/اتحاد انجمن‌ها با صدور بيانيه‌هاي مشترک

معصومه مظفري رييس انجمن هنرمندان نقاش از ادامه انتشار بيانيه هاي مشترک با ساير انجمن ها در سال ۹۶ در واکنش به رويدادهاي تجسمي کشور خبر داد.

معصومه مظفري رييس انجمن هنرمندان نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مهمترين اتفاقات سال ۹۵ که توسط انجمن هنرمندان نقاش رخ داد، گفت: يکي از بهترين اتفاقات سال گذشته انتشار بيانيه هاي مشترک با ساير انجمن ها بود. ما نخستين بيانيه مشترک را با دو انجمن ديگر درباره بحث واگذاري موزه هنرهاي معاصر تهران منتشر کرديم اما در بيانيه آخر که پيش از پايان سال منتشر شد ۶ انجمن تجسمي زير بيانيه را امضا کرده بودند.

وي با اشاره به اينکه طي سال ۹۵ انجمن ها به هم نزديک و همسو شدند، ادامه داد: مي خواهيم اين روند را ادامه دهيم و ببينيم چه فعاليت هاي مشترکي مي توانيم با يکديگر داشته باشيم. همسويي انجمن ها با يکديگر صداي بخش تجسمي را رساتر مي کند و مي توانيم فعاليت هاي صنفي اثرگذارتري داشته باشيم.

اين هنرمند نقاش اظهار کرد: سال گذشته به اين نتيجه رسيديم که بايد در فضاهاي هنري حضور پر رنگ تري داشته باشيم و تعريف جديدي از اين حضور موثر بدهيم.  در حال حاضر بايد تعاريف فعاليت انجمن ها تغيير کند، انجمن ها چشم و گوش باز باشند، مسائل فضاي هنري کشور را رصد کنند و در آموزش و اشاعه فرهنگ نيز تاثيرگذار باشند.

مظفري در پاسخ به اينکه آيا از نتيجه بيانيه هاي صادر شده راضي بوديد نيز گفت: ما همچنان مباحثي را که سال گذشته در بيانيه هاي خود به آنها اشاره کرديم دنبال مي کنيم؛ مانند بحث سفر آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به خارج که ما به دنبال اين بوديم در شرايط بهتري اين اتفاق بيفتد و بر تمام مواردش نظارت وجود داشته باشد. به نظر ما حتما نياز است تا يک شوراي تجسمي ايجاد شود و اين موضوع را به وزير ارشاد هم گفتيم و مجددا هم خواهيم گفت. اين شورا بايد شامل نماينده انجمن ها، نماينده محققان، نماينده گالري دارها، نماينده هنرمندان مستقل و… باشد. اين شورا بايد بتواند بر کل فعاليت هاي تجسمي اداره کل هنرهاي تجسمي نظارت کند. اين يکي از مهمترين خواسته هاي ماست که بر آن پافشاري خواهيم کرد.

رييس انجمن هنرمندان نقاش ادامه داد: از آخرين بيانيه که درباره داوري آثار جشنواره تجسمي فجر و کپي بودن يکي از آثار برگزيده داديم هنوز جواب نگرفتيم اما اساسا به دنبال گرفتن جواب اين بيانيه را نداديم. ما نمي خواهيم داورها و دبير جشنواره را زير سوال ببريم بلکه مي خواهيم بگوييم بايد يک سياستگذاري واحد در جشنواره وجود داشته باشد. اعتراض ما اين بود که دانش پشت برپايي جشنواره هاي ما نيست براي همين چنين اتفاقاتي مي افتد وگرنه داوران که گناهي اين ميان نکرده اند. يک جشنواره بايد دبيرخانه فعال و دائمي داشته باشد.

اين هنرمند نقاش درباره فعاليت هاي سال ۹۶ نيز بيان کرد: در سال ۹۵ يکي از کارهاي ديگري که انجمن نقاشان در کنار برپايي نمايشگاه ها انجام داد تربيت مربي هنر بود که امسال هم اين فعاليت را ادامه مي دهيم. همچنين واحد کارشناسي آثار راه اندازي شد که بحث اين موضوع را هم در سال جديد پي مي گيريم. ضمن اينکه در سال جديد به دنبال سفرهاي رفاهي همراه با آموزش نيز هستيم.

مظفري درباره احتمال برپايي بي ينال نقاشي در سال ۹۶ نيز گفت: ما وقتي بي ينال ششم را برپا کرديم تعريفي از آن داشتيم وتصميم اين بود که بي ينال هاي بعدي حداقل از آن استاندارد پايين تر نباشد و حال که بيش از ۱۰ سال از برپايي آن بي ينال گذشته است بايد بي‌ينال بعدي سطح کيفي خوبي داشته باشد. ما در کشورمان بي ينال هاي نقاشي بسيار کم داريم مثلا يک بي ينال دامون فر را داريم که براي جوان هاي زير ۲۵ سال است. آقاي ملانوروزي گفتند اگر چند انجمن با هم بي ينال برگزار کنند هزينه را مي دهند و گويي هميشه در مرکز تجسمي مشکل بودجه هست.

وي ادامه داد: از يک سو برگزاري يک بي ينال يعني يک سال کاري انجمن را صرف آن کردن در حاليکه مي توان آن يک سال را در زمينه هاي مختلف در انجمن هزينه زماني کرد و انجمن را از نظر زيرساخت هاي دروني مستحکم کرد. حال اگر قرار باشد اين بي ينال تنها يک نمايشگاه بزرگ باشد نه يک بي ينال استاندارد و از طرف ديگر بودجه هم نداشته باشيم واقعا براي برگزاري آن شک وجود دارد.

مظفري ايجاد يک دبيرخانه دائمي براي برگزاري بي ينال ها را باعث برطرف کردن بسياري از مشکلات دانست و بيان کرد: تا وقتي دبيرخانه دائمي براي بي ينال ها نداشته باشيم هيچ تضميني نيست که اين بي ينال ها به موقع و با کيفيت برگزار شود.

پیمایش به بالا