نگاهي به آثار «Lucrezia Testa Iannilli» عکاس ايتاليايي

مجله «ووگ» آثار بيست و پنج عکاس ايتاليايي منتخب حضور در جشنواره امسال خود را منتشر کرده است. 

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، «ووگ» در رويداد امسال آثاري را مورد توجه قرار داده که بر موضوع خلاقيت‌هايي با حضور کاراکترهاي انساني تاکيد دارند. با توجه به آثار منتخب «ووگ» مي‌توان دريافت که صاحبان آثار هر کدام به نوعي نگاه متفاوتي به پيرامون خود دارند. و نوع انتخاب سوژه‌ها و کاربندي‌ها و استفاده از آکسسوارها و پوشش‌هايي ظاهرا غير عادي آثار متفاوتي را رقم زده است.

اثري متفاوت از يک عکاس متفاوت

در ميان عکاسان حضور يافته در جشنواره امسال «ووگ»، «Lucrezia Testa Iannilli» / «لوکرزيا تستا ايانيلي» يکي از هنرمنداني است که از مقوله فرم در آثار بهره بسيار برده است. او به طور کلي ضمن توجه به دست‌کاري‌هاي خلاقانه در فرم‌ها (به لحاظ مضموني و تکنيکي) آثاري بديع را با عنوان مجموعه‌هاي مختلف منتشر کرده است.

اثر لوکرزيا تستا ايانيلي که در جشنواره «ووگ» منتخب شده است

عکسي که توسط «ووگ» براي حضور در جشنواره اين مجله منتشر شده پسري روستايي را نشان مي‌دهد که سگي را به گونه‌اي نامتعارف بغل کرده است. اين ترکيب اثري را ايجاد کرده که در همان لحظه اول توجه مخاطب را به خود جلب مي‌کند. اما مخاطباني که با لوکرزيا و آثارش آشنا هستند مي‌دانند که اين عکس آوانگارد عکس‌هاي بهتري هم دارد که اثر پايين يکي از آنهاست.

اثر لوکرزيا تستا ايانيلي

مجله «ووگ» که در طول سال چندين رويداد هنري برگزار مي‌کند، چندي پيش در اوائل مردادماه امسال برندگان مسابقه عکاسي «independent» / «رنگ» را برگزار کرد و طي اين اتفاق برندگان اين رويداد معرفي شدند.

اثر راه يافته به فينال جشنواره عکس رنگي

«سيسر آلم» در رشته‌کوه دولوميت ايتاليا/ اثر: فيليپ اوبرهوبر

سيسر آلم بزرگ‌ترين و مرتفع‌ترين علفزار در رشته‌کوه‌هاي آلپ در اروپا است

جايزه عکاسي رنگي با هدف کشف و معرفي بهترين هنرمندان معاصر که در زمينه‌هاي عکاسي کار مي‌کنند، برگزار مي‌شود. در مسابقه «رنگ» امسال تصاويري از بيش از ۳۰ کشور مختلف جهان بازبيني شده‌اند تا درنهايت داور اين رقابت، السيا گلاويانو، ۱۰ برنده و فيناليست را انتخاب کرد.

عنوان اثر « Lucero»/ اثر: استيو رو/ مکان: تگزاس/ تصويري از آدام لوسرو هنگام مسابقه در مسکويت رودئو

نگاهي به زندگي هنري «لوکرزيا تستا ايانيلي»

لوکرزيا تستا ايانيلي اهل رم و زاده سال ۱۹۷۷ است. او در زمينه زبان‌شناسي مطالعه دارد و مربي سوار کاري و فارغ‌التحصيل سوارکاري فدرال است. او تا سال ۱۹۷۷ به عنوان مربي و سوارکار در پيست شخصي خودش به فعاليت مشغول بوده و سال ۲۰۰۰ به برزيل مهاجرت کرد و يک سال با آژانسي خبري در بلو هوريزونته همکاري کرد. لوکرزيا که حال با موسسات و مراکز فرهنگي رومي همکاري دارد، به سال ۲۰۰۶ کافه‌اي ادبي تاسيس کرد. او سال ۲۰۰۸ در لندن و سپس به پاريس رفت و به عنوان مدير هنري و عکاس آزاد مشغول به کار شد. لوکرزيا در سال ۲۰۱۱ به پارلمو نقل مکان کرد. او اين مدل زندگي را پذيرفته و طي اين سال‌ها به برخي مناطق ديگر رفته است.

اثر لوکرزيا تستا ايانيلي از مجموعه «ANIMALIA»

نگاهي به مجموعه‌اي که از انسان‌هاي آينده مي‌گويد!

لوکرزيا تستا ايانيلي در سال ۲۰۲۱ پروژه‌اي را کليد زده که عنوان آن به فارسي «انسان‌هاي جديد» معنا مي‌شود. اين پروژه کاري تحقيقي درباره حفظ انسان در منظر و لباسي غير عادي و غير انساني است.

اثري از مجموعه «انسان» جديد/ اين اثر انسان آينده از نگاه لوکرزياست

لوکرزيا تستا ايانيلي در اين پروژه متفاوت به انسان‌هاي آينده پرداخته و آن‌ها را به نوعي بازسازي کرده است. او درباره پروژه‌اش مي‌گويد: بين سال‌هاي ۲۰۲۲ تا ۲۰۷۵ سيستم‌هاي هوش مصنوعي قادرند به انجام کارهايي بپردازند که فقط از انسان برمي‌آيد. پس از رسيدن به اين سطح، توسعه مدل ابرهوشي در حال انجام است که به طور مستقل عمل مي‌کند. استفاده از هوش مصنوعي يا الگوريتم‌ها همچنين مي‌توانند تعد عبارات زيباشناختي ايجاد کنند.

عکسي ديگر از مجموعه «انسان جديد» اثر لوکرزيا تستا ايانيلي

لوکرزيا در ادامه گفته است: بنابراين کنش هنري امروزي اين است که ميل به تحقيق در منظرهايي غيرعادي و غيرانساني داشته باشيم. و تنها شرايطي که قادر به حفظ انسان است همين خواهد بود. جاذبه‌اي که هميشه نسبت به آينده احساس کرده‌ايم ما را به مسيرهاي ظريف فلسفي سوق مي‌دهد. ميل ابدي انسان براي توليد نسخه‌هايي از خود در واقع رويا يا توهم بازنمايي تقليدي است؛ به اين معنا که انسان جديد و اسطوره‌ها اجدادي شبيه‌سازان هستند. ميل ابدي انسان به توليد نسخه‌هايي از خود توهم بازنمايي تقليد است

و اما پروژه‌اي که اين گزارش به آن اختصاص دارد مجموعه «ANIMALIA» است.

اثري از مجموعه «ANIMALIA»

«ANIMALIA»؛ آيا لوکرزيا تستا ايانيلي به ماورا و متافيزيک اعتقاد دارد

اينکه لوکرزيا اين عکاس ايتاليايي بر اساس چه تفکري به خلق آثاري با موضوع انسان حيوان پرداخته، سوالي است که ممکن است براي هر فردي پيش آيد. اما او پيش از قضاوت مخاطبان عکاسي و دوست‌دارانش درباره اين چالش توضيحاتي داده است که ترجمه آن در پي مي‌آيد.

اثري از مجموعه «ANIMALIA»

لوکرزيا درباره مجموعه «ANIMALIA» اينگونه گفته است؛ آنچه در هستي و نقش‌هاي رسم شده روي بوم به مثابه جادو عمل مي‌کنند. مهم آن تفکر جادويي هنرمند است و مشکل اين نيست که چه کسي آن را به مي‌گيرد؛ بلکه مشکل حضور هنرمند در زندگي و آيين‌هاي آن به صورت حضوري است. از پيدايش روزگار خرافي تا به امروز اين انديشه به آينده‌اي با زيبايي‌هاي اسطوره‌اي طراحي و ايجاد شده است. هميشه، آنچه سنت و ماوراء طبيعه را به هم وصل مي‌کند حيوانات و نمادهاي مربوط به آن‌هاست. در تخيل کهن الگوي مرتبط با باورهاي اجداداي کارکرد حيواني شکل نگهبان آستانه را به خود مي‌گيرد. اين روند در رابطه با اتحاد با انسان، تمام پيچيدگي‌هاي يک رابطه فولکور و سنتي را داراست و ما آن‌ها را درک مي‌کنيم و تشخيص مي‌دهيم.

اثري از مجموعه «ANIMALIA»

لوکرزيا در ادامه مي‌گويد: ما در جشن‌ها و در آيين‌هايي مربوط به سنت‌هاي ايتالياليي و اسطوره‌هاي فرهنگي مسخ‌هاي موقت خدايان، گرگ رومولوس و رموس، جانواران موجود در کمدي الهي دانته داريم. وجود رايج‌ترين افسانه‌ها و ديگر مقولات در ضرب‌المثل‌هاي ايتاليايي نمونه بارز همين موارد و وجود آن‌ها است. در همين راستا مي‌توان گفت حيوانات معنادي نمادين بسيار مهمي در فرهنگ انسان محور محسوب مي‌شوند و جايگاه خود را حفظ کرده‌اند.

آميختگي سوژه انساني با حيوان، اثري ديگر از مجموعه «ANIMALIA» 

او مي‌افزايد: بايد گفت با توجه به آنچه تا به اينجا بيان شد لوکرزيا هم مانند تعداد معدودي ديگر از هنرمندان بر اساس تفکر و جهان‌بيني خاص هنرمندانه به خلق آثار هنري مي‌پردازد. اينکه مي‌گوييم او مانند تعداد معدودي ديگر از هنرمندان است نيز، بي‌دليل نيست. بدون اغراق تعداد انبوهي از افراد در سرتاسر که در رشته‌هاي مختلف هنري فعاليت مي‌کنند. آنها بنا به دلايل بسيار (که عدم داشتن تفکري نو، متفاوت و خلاقانه يکي از آنهاست) صرفا اپراتور يا تجاري با ظاهري متفاوت به حساب مي‌آيند. همانطور که گفته شد لوکرزيا تستا ايانيلي از اين دسته افراد نيست.

سوژه اين اثر يک اسب مجار است که زمين خورده و در عکس موقعيت پيچيده‌اي پيدا کرده/ سوژه در نگاه اول براي بيننده قابل تشخيص نيست

لوکرزيا معتقد است،  روايت‌هاي جادويي فلسفي مفاهيم آغازين ارتباط با اولوهيت هستند. اين سنت‌ها و اسطوره‌ها از ميل به برقراري مجدد هماهنگي با طبيعت و از ميل به فرار از واقعيت ناشي مي‌شوند. اينگونه اسن که ارتباط با تعادل کيهاني در آيين سنتي ما به اشتراکاتي بين انسان و حيوان در بعد بي‌زمان و بي‌مکان تبديل مي‌شود. در ادامه هم هنري که توسط ما خلق مي‌شود و زنده مي‌شود باقي خواهند ماند. اوست که مشاهده مي‌کند و توضيح مي‌دهد و سپس به روايت فرهنگ جادويي مي‌پردازد و پيام کيمياگري خود را انتقال مي‌دهد.

سخن پاياني

بدون شک با ديدن آثار هنرمندان نوگرا و ابراز خلاقيت‌هاي جسورانه در راستاي طراحي و ارائه آثار هنري فاخر و فکر شده توسط آنها، توجه بيشتر به اين نکته ضروري است که هنر و هر مقوله ديگر در دنياي شتابزده امروز حد و مرزي نمي‌شناسد. عکاسان ايراني هم مي‌توانند صرفا با نگاهي متفاوت و خلاقانه به خلق آثار بديع بپردازند و آنها را با چند کليک در دنياي مجازي به واسطه حضور در جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها پيش روي مخاطبان و هنرمندان کشورهاي ديگر قرار دهند. آنها همچنين مي‌توانند عکس هاي خود را در مجلات معتبر و خبرگزاري‌ها مهم و بين‌المللي در معرض ديد و قضاوت قرار دهند. حال در ميان انبوه هنرمندان و فعالان، اين نوعِ تفکر و نگاه متفاوت آنهاست که مي‌تواند جايگاه آنها را ارتقاء دهد. قطعا بي‌راه نيست اگر بگوييم در هنر عکاسي آنقدر که تفکر و جهان‌بيني عکاس اهميت دارد؛  تهجيزات و نوع دوربين و ديگر امکانات ديجيتالي مهم نيستند. لااقل اينکه در الويت بعدي قرار دارند؛ هرچند اين نظريه همواره مخالفان و منتقداني هم داشته است. لوکرزيا تستا ايانيلي همچنان مشغول فعاليت است و پروژه‌هاي ديگري را در دست توليد و ارائه دارد. او ترجيح مي‌دهد اخبار فعاليت خود را تا به نتيجه رسيدن کامل با ديگران در ميان نگذارد؛ لذا بايد منتظر آثار شگفت‌انگيز او در آينده‌اي نزديک باشيم چراکه او بسيار پرکار است.

پیمایش به بالا