نگاهي به زندگي و آثار هنرمند نقاش «پل سينياک»‌

«پل سينياک»‌ از جمله هنرمنداني است که مشارکت قابل‌توجهي در شکل‌گيري تاريخ هنر داشت. او تابلوهاي نقاشي خيره‌کننده‌اي را خلق مي‌کرد که با استفاده از تعداد زيادي نقطه رنگي شکل گرفته بودند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، قرن نوزدهم دوره مهمي در کاوش‌هاي هنري بود. پس از اينکه امپرسيونيست‌ها با رد قواعد هنرهاي زيبا معيارهاي سختگيرانه هنري آن دوره را با به تصوير کشيدن زندگي روزمره به تزلزل درآوردند،‌ گروهي ديگر از نقاشان با کاوش بيشتر در زيبايي‌شناسي و توجه ويژه به رنگ، نمادگرايي و ضربات قلم‌مو، مسير آن‌ها را دنبال کردند. اين جنبش که پست امپرسيونيست ناميده مي‌شود، به اندازه جنبش قبلي يکپارچه نبود. در عوض، سبک‌هاي متنوعي را پيشرو کرد.

يکي از مشهورترين سبک‌هاي اين جنبش «نقطه‌چيني»‌ بود که هنرمنداني همچون «ژرژ سورا» و «پل سينياک» نقش قابل توجهي در شکل‌گيري آن داشتند. با اينکه «سورا» براي نقاشي کردن تابلو «بعدازظهر يکشنبه در جزيره گراند ژات» شهرت جهاني دارد، دوست و هنرمند معاصر او کمتر شناخته شده است. «سينياک» در کمک کردن به «سورا»‌ براي توسعه دادن سبک «نقطه‌چيني» تاثيرگذار بود. در اين روش رنگ‌ها به صورت مجزا بر روي بوم نقاشي در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند.

علاوه بر اين «سينياک» ارتباط صميمانه‌اي با ساير هنرمندان مشهور همچون «وينسنت ون‌گوگ» داشت.

«پل سينياک» (۱۹۳۵-۱۸۶۳) يک نقاش فرانسوي پست امپرسيونيسم بود. او که متولد پاريس بود، فعاليت هنري خلاقانه‌اش را با الهام از آثار امپرسيونيست «کلود مونه» آغاز کرد. بعدها وقتي «سينياک» با «سورا» ملاقات کرد، عميقاً روي نظريه رنگ تمرکز کرد و روش قاعده‌داري براي قرار دادن رنگ‌ها به صورت مجزا بر روي بوم اتخاذ کرد. «سينياک» تمام عمرش را با اين روش نقاشي خلق کرد و پس از مرگ زودهنگام «سورا»‌ در ۳۱سالگي همچنان به اين سبک وفادار ماند.

نگاه دقيق‌تري به «نقطه‌چيني»

«نقطه‌چيني»، همان‌طور که پيشتر اشاره شد بخشي از جنبش پست امپرسيونيستي و روشي براي نقاشي کردن با نقاط رنگي متمايز است که به دقت در الگوها براي ترکيب يک تصوير منسجم به کار مي‌روند.

در حالي که امپرسيونيست‌ها، مانند «کلود مونه» و «وينسنت ون‌گوگ»، اغلب از ضربات و خطوط کوچک رنگ به عنوان بخشي از روش خود استفاده مي‌کردند، هنرمندان سبک «نقطه‌چيني» اين ايده را با نقاشي کردن نقاط مجزا، يک قدم جلوتر بردند. وقتي از دور به اين نوع نقاشي‌ها نگاه مي‌شود، ذهن و چشم بيننده نقاط را با هم محو مي‌کنند تا تصاويري با جزئيات ايجاد کنند که شامل طيف وسيع‌تري نسبت به نقطه‌ها به تنهايي است.

اصطلاح «نقطه‌چيني»(Pointillism) در واقع توسط منتقدان هنري در اواخر دهه ۱۸۸۰ براي تمسخر آثار اين هنرمندان ابداع شد. آن‌ها نمي‌دانستند که اين اصطلاح امروزه به عنوان يک ويژگي مثبت براي برخي از مشهورترين نقاشان استاد جهان به کار مي‌رود.

ويژگي‌هاي بارز نقاشي‌هاي «پل سينياک»

يکي از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي هنر «سينياک»‌ استفاده جسورانه از طيف‌هاي رنگي بود. او که به واقع‌گرايي علاقه‌اي نداشت، يک پالت رنگي سرزنده انتخاب کرد که ويژگي‌هاي احساسي خاصي را در اثر ايجاد مي‌کند.

پست امپرسيونيست‌ها نيز همچون امپرسيونيست‌ها عميقا تحت تاثير محيط اطرافشان به ويژه منظره‌ها بودند. «سينياک‌» مدتي جذب منظره‌هاي جنوب فرانسه شد و تابلوهاي نقاشي متعددي را از منظره‌هاي مديترانه خلق کرد.

نقاشي‌هاي «سينياک» در نتيجه سبک نقطه‌چيني شبيه پرده‌هاي نگارين شدند. انسان‌هايي که در اين نقاشي‌ها به تصوير کشيده مي‌شدند با وجود رعايت جزئيات شبيه عروسک به نظر مي‌رسيدند. علاوه بر اين، روش نقطه‌چيني در نقاشي‌ها نوعي سکون و توقف زمان را ايجاد مي‌کند.

دوستي سينياک با ساير هنرمندان

اگرچه هنر «سينياک» به خودي خود قابل توجه بود، اما او بر ساير هنرمندان آن زمان نيز تأثير داشت. او به همراه پست امپرسيونيست‌هايي همچون «اوديلون ردون» و «ژرژ سورا» و «آلبر دوبوآ پيله» در سال ۱۸۸۴ به تشکيل «انجمن هنرمندان مستقل» کمک کرد که شعار آن «نه هيات داوران، نه جوايز» بود. اين بدان معناست که برخلاف ديگر نمايشگاه‌هاي بزرگ آن دوره، Société به هنرمندان اجازه مي‌داد تا آثار خود را بدون نياز به عبور از فيلتر هيات داوران ارائه دهند. برخي از هنرمنداني که شرکت کردند عبارتند از: «آنري دو تولوز-لوترک»،‌ «وينسنت ون‌گوگ»، «پل گوگن» و «پل سزان». سينياک حتي از سال ۱۹۰۸ تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۵ به عنوان رئيس اين گروه فعاليت کرد.

سينياک و وينسنت ون‌گوگ

«وينسنت ون‌گوگ»، نقاش پست امپرسيونيست هلندي که بيشتر براي گمنام ماندن در دوران حياتش شناخته مي‌شود، به دليل سبک خاصي که براي نقاشي کردن پيش گرفته بود مورد تمسخر قرار مي‌گرفت. «سينياک» اما يکي از معدود افرادي بود که از فعاليت هنري «ون‌گوگ» استقبال کرد. «سينياک‌» پس از ملاقات با «ون‌گوگ» در پاريس و نقاشي کردن با او، به «آرل» سفر کرد تا «ون‌گوگ» را در خانه زرد ملاقات کند.

ميراث سينياک

به دليل مرگ زودهنگام «سورا»، «سينياک» در ادامه دادن اصول سبک نقطه‌چيني نقش اساسي داشت. آثار متنوع و جالب او تأثير زيادي بر ديگر سبک‌هاي پست امپرسيونيست، به ويژه فوويسم داشت.

پیمایش به بالا