اعتراض هنري به توليد ميليون ها تن پلاستيک در سال توسط هنرمند کانادايي

بنجامين فون وونگ اهل کانادا يکي از چند هنرمند مطرحي است که به واسطه هنر چيدمان يا «اينستاليشن» دغدغده‌هاي زيست محيطي و مصائب کره خاکي را به گوش مردم و البته دولتمردان مي‌رساند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، «اينستاليشن» يا هنر «چيدمان» مقوله‌اي جديد و نوپا نيست و قدمت آن به اوائل قرن بيستم مي‌رسد. در اواخر سال‌هاي ۱۹۱۰ بود که «اينستاليشن» در هنرهايي چون نقاشي و مجسمه‌سازي نمود پيدا کرد. هنرمندان اين عرصه اعتقاد داشتند هنرهاي زيبا بايد با معماري آميخته شود تا علاوه بر يافتن ابعاد جديد شکل و شمايل کامل‌تري داشته باشد؛ بعدها و طي دهه‌ها بعد بود که «اينستاليشن» تعريفي مشخص‌تر پيدا کرد. 

از سويي ديگر زندگي مدرن و تغيير نگرش در  نوع فعاليت‌هاي هنري بر اساس دنياي ديجيتال تحولاتي ديگر را ايجاد کرد. موضوع ديگر اينکه مخاطب امروز نيز صرفا منتظر نقاشي‌ها، طراحي‌ها و مجسمه‌هاي کلاسيک نيست و براي ديدن آثار هنري در گالري‌ها و نمايشگاه‌ها زمان چنداني ندارد.

 خروج آثار هنري از انحصار نمايشگاه‌ها و گالري‌ها اتفاق ديگري است که به مرور در حال رخ دادن است و  به هنر «اينستاليشن» نمود جدي‌تر و کاربردي‌تري داده است. به اين ترتيب است که خواه‌ناخواه و طي ساليان، هنر شهري رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفته است. مبلمان شهري چند دهه‌اي است در کشورهاي مدرن شکل و شمايل هنري‌تر به خود گرفته است و بر همين اساس مي‌توان گفت فرهنگ بهره‌گيري از هنرهاي مختلف در پرداختن به موضوعات امروزي شهري به مرور در حال گسترش و همه گيري است.

هنر «اينستاليشن»/ «هفت‌چنار» اثر عباس کيارستمي جانمايي شده در خانه هنرمندان ايران

علاوه بر کشورهاي اروپايي، کشورهاي آسيايي و منطقه خاورميانه نيز به طور کم و بيش به هنر شهري و «اينستاليشن« روي خوش نشان داده‌اند. به واسطه همه اينها هنرمندان رشته‌هاي مختلف هنرهاي تجسمي نيز به ارائه آثار تلفيقي و خلق آثار بديع شهري نگاه جدي‌تري نشان داده‌اند. اما طي اين سال‌ها اين هنرمندان اروپايي بوده‌اند که در هنر شهري و «اينستاليشن» خوش درخشيده‌اند.

«بنجامين فون وونگ» هنرمند نوگراي کانادايي

«بنجامين فون وونگ» اهل کانادا يکي از افرادي است که در زمينه هنر «اينستاليشن» فعاليت جدي دارد. آنچه هنر او را از آثار هم‌نسلان و هم‌سبک‌هايش جدا مي‌کند نگاهش به محيط زيست و بهره‌گيري از متريال‌هاي خاص براي خلق و ارائه آثار هنري است. 

خبرگزاري «رويترز» به تازگي طي گزارشي به آخرين آثار فون وونگ پرداخته است که روز شنبه بيست و هفتم مي‌ مصادف با شنبه ششم خردادماه در کنار رودخانه سن رونمايي شده و استقبال مخاطبان و دوست‌داران محيط زيست را برانگيخته است.

اثر جديد فون وونگ توسط بنياد بين‌المللي صلح سبز پيش از اجلاس چهار روزه محيط زيست در رابطه با کاهش آلودگي پلاستيکي رونمايي شده است. 

اثر جديد فون وونگ درباره چيست؟

ارتباط اثر پنج متري فون وونگ با محيط زيست پرداختن او به سوخت‌هاي فسيلي و آلودگي‌هاي پلاستيکي است که کره زمين را تهديد مي‌کند. البته دغدغه اصلي اين هنرمند کانادايي تمرکز روي آلودگي اقيانوس‌هاست که معمولا با پلاستيک و بطري‌هاي ضايعاتي مورد تهديد قرار مي‌گيرد.

آخرين اثر فوون ونگ که شنبه بيست و هفتم مارس رونمايي شد

آخرين اثر ساخته شده توسط فون وونگ سازه‌اي ماشين‌گونه است که بطري‌هاي پلاستيکي را از مقابل يک انبار نفت جمع‌آوري مي‌کند. او در راستاي انديشه و ديگر آثارش، پيش از اينکه بخواهد سازه‌اي صرفا زيبا و هنري را خلق کند تلاش دارد به واسطه چيدماني بديع مخاطب را نسبت به خطرات بزرگ زيست محيطي آگاه کند.

آلودگي اقيانوس و هولناک بودن آن از نگاه بنجامين فون وونگ به واسطه ساخت يک سازه

آيا آلودگي محيط زيست واقعا جدي است؟

بنجامين فون وونگ مي‌گويد: آلودگي‌هاي فسيلي و پلاستيکي در چهار دهه آينده سه برابر مي‌شود که در نوع خود خوفناک و هراس‌انگيز است. 

 خطر ات محيط زيستي و دور ريزهاي اشتباهي تا آن حد جدي است که کاترين کولونا، وزير امور خارجه فرانسه) روز شنبه به نقل از سازمان ملل متحد در توئيتي نوشت: «اگر ما اقدام نکنيم، تا سال ۲۰۵۰ پلاستيک‌ها بيشتر از ماهي‌ها در اقيانوس‌ها خواهد بود!» 

موضوع ديگري که «رويترز» به آن اشاره کرده اين است که با توجه به بازيافت تنها ۹ درصد زباله از ۴۶۰ ميليون تن پلاستيک توليد شده در هر سال! کميته مذاکره بين دولتي در مورد آلودگي پلاستيک (INC-2) سازمان ملل متحد در نظر دارد يک پيمان الزام‌آور قانوني براي حذف موارد بيشتري ايجاد کند.

مواد مورد علاقه فون وونگ براي ساخت آثار عظيم و مرتفع هنري

نگاهي به زندگي فون وونگ و آثارش

گفتني است فون وونگ با نام کامل بنجامين فون وونگ هنرمند کانادايي يکي از چند هنرمند مطرح دنيا در زمينه خلق هنر محيطي و شهري است. او شديدا به ساخت آثار بديع با ضايعات خطر‌آميز علاقه دارد و سال‌هاست در اين زمينه فعاليت مي‌کند. 

بايد گفت فون وونگ پيش از فعاليت در عرصه مجسمه‌سازي عکاسي و نقاشي مي‌کرده است. او البته در نقاشي‌ها و عکس‌هايش نيز به خطرات محيط زيستي توجه جدي دارد. تا آنجا که مي‌توان گفت به عنوان يک هنرمند در دنياي مدرن سبک و امضاي خود را پيدا کرده است. 

نگاهي به ديگر آثار فون وونگ

همانطور که گفته شد سازه اخير فون تنها اثر او در انتقاد به محيط زيست نيست. او چندي قبل اثري سه طبقه را به شکل لوله‌هاي آب ساخت که از ضايعات پلاستيکي ساخته شده بود.

اثر مرتفع بنجامين فون وونگ هشداري به ضد توليدات مضر و مصرف بي رويه و دور ريز اشتباه

او همچنين با استفاده از ۱۶۸۰۰۰ ني پلاستيکي و۱۸ هزار ليوان يک‌بار مصرف، همچنين ده هزار بطري آب پلاستيکي پروژه‌هاي متعددي را در کشور کانادا به مرحله اجرا رسانده است.

اثر فون وونگ ساخته شده از از ۱۶۸۰۰۰ ني، ۱۸ هزار ليوان يک‌بار مصرف و ده هزار بطري آب پلاستيکي

دغدغه براي جلب توجه دولت‌مردان نسبت خطرات محيط زيست

آنچه باعث محبوبيت بيشتر فون وونگ شده صرفا جلب توجه مردم نيست. او طي سال‌هاي گذشته ممنوعيت توليدات ظروف پلاستيکي را هم مورد توجه قرار داده و تلاش دارد به واسطه ساخت و جانمايي آثارش در اماکن مهم شهري مقامات ارشد کشورها را به ايجاد و اعمال قوانين سختگيرانه ترغيب کند.

ساخته تلفيقي وونگ با چندين هزار ني، بطري و ليوان يک بار مصرف از نمايي ديگر

دليل علاقه فون به ساخت آثار مرتفع چيست؟ 

يکي ديگر از موضوعاتي که فون وونگ هميشه بر آن تاکيد دارد، ساخت آثار عظيم و مرتفع است او در اينباره طي گفتگوهاي قبلي خود با رسانه‌ها گفته: هرچه ارتفاع سازه‌هايم بيشتر باشد از سوي مخاطبان جدي‌تر گرفته مي‌شوند و گستره بيشتري از آن‌ها نسبت به وجود بحران آلودگي پلاستيک آگاه خواهند شد.

اثري ديگر از فون وونگ در انتقاد از استفاده بي‌رويه از موارد پلاستيکي و رزيني

بنجامين فون وونگ در سايت شخصي خود درباره روند فعاليت‌هاي هنري‌اش طي سال‌هاي اخير به اتفاق خود و تيمش نوشته است: «من و اعضاي تيمم طي پنج سال گذشته در مورد موضوعاتي مانند پلاستيک‌هاي اقيانوس، مد سريع و زباله‌هاي الکترونيکي بيش از صدها ايده ارگانيک را اجرا کرده‌ايم. ما در  اين مسير به بسياري از افراد براي ارائه ايده‌هاي خلاقانه و نوگرا مشاوره داده‌ايم تا به اين ترتيب آن تفکرات و طرح‌ها ارزش‌هاي تجاري نيز پيدا کنند. 

او درباره شير آب پلاستيکي مرتفعش و ايده ساخت آن اينگونه توضيح داده: اين سازه را زماني که سازمان ملل هزار و پانصد نماينده از ۱۹۳ کشور مختلف را به امضاي قطعنامه جهاني جمع‌آوري پلاستيک دعوت کرد، ساختم. طي اين اتفاق من تلاش کردم با جمع‌آوري زباله‌هاي محلي توسط افراد فقير محله‌هاي پايين شهر تلاش آن را به واسطه ساخت اثري هنري جاودانه کنم.

سخن پاياني

در پايان بايد گفت بهتر آن است هنرمندان همه عرصه‌ها (بخصوص هنرمندان ايراني) علاوه بر توجه به وجه تجاري و صنعتي هنر و خلق و ارائه آثار سفارشي، به چالش‌هاي حاد اقيلمي و اجتماعي توجه داشته باشند. بدون شک هر کشوري مملو از چالش‌ها و مشکلاتي است که توجه به آنها قدمي در جهت رفع آنها خواهد بود. در نهايت اينکه هنرمندان و مسئولان ما لاجرم بايد نگاه و رويه خود را در جهت پرداختن به هنرهاي مختلف تغيير دهند تا به اين ترتيب رضايت مخاطب باهوش و اطلاع امروزي را جلب کرده باشند. 

پیمایش به بالا