هنرمندي تخيلي: واکنش ون‌گوگ به موز چسب‌خورده و فروش ميليون‌دلاري‌اش

هنرمند عليرضا کريمي مقدم، که مدت‌هاست زندگي ونسان ون‌گوگ را در قالب تصاوير رنگارنگ بازآفريني مي‌کند، در يک اثر جديد واکنش تخيلي ون‌گوگ به اين اثر را به تصوير کشيده است.

به گزارش گالري آنلاين، موز چسب‌خورده اثر مائوريتزيو کاتلان که در سال ۲۰۱۹ رونمايي شد، از همان ابتدا بحث‌برانگيز بود. اين اثر با عنوان کمدين اخيراً با قيمت بيش از ۶ ميليون دلار در حراجي ساتبيز نيويورک فروخته شد و بار ديگر توجهات بسياري را به خود جلب کرد. اين موضوع باعث شده است بسياري بپرسند: اگر استادان بزرگ هنر زنده بودند، چه نظري درباره چنين آثاري داشتند؟ آيا آن‌ها مي‌توانستند با اين سبک کار ارتباط برقرار کنند؟

تصوير تخيلي ون‌گوگ و موز چسب‌خورده

در تصوير کريمي مقدم، ون‌گوگ پشت يک غرفه ايستاده و برخي از معروف‌ترين نقاشي‌هاي خود را براي فروش گذاشته است؛ از شب پرستاره گرفته تا پرتره‌اش و گل‌هاي آفتابگردان. اما يک تفاوت آشکار وجود دارد: همه اين آثار يک موز چسب‌خورده به وسط بوم دارند. ون‌گوگ، در حالي که دست‌هايش را به نشانه استيصال بالا برده، انگار از رهگذران مي‌خواهد اين نسخه‌هاي جديد آثارش را ببينند.

نامه تخيلي به تئو

کريمي مقدم همراه اين تصوير، يک نامه خيالي به سبک نامه‌هاي ون‌گوگ به برادرش تئو نوشته است. در اين نامه، ون‌گوگ از فروش آثارش به يک کلکسيونر خبر مي‌دهد و مي‌نويسد: «برادر عزيزم تئو، اين نامه را با شادي برايت مي‌نويسم. خبر خوب اين است که توانستم تعدادي از نقاشي‌هايم را به يک کلکسيونر بفروشم.»

اما او اعتراف مي‌کند که براي فروش آثارش از باورهاي هنري خود فاصله گرفته است: «بايد بگويم که شايد کمي از ايده‌آل‌ها و باورهايم درباره هنر دور شده‌ام. ولي چه مي‌توان کرد؟ رستوراني که نزديک خانه‌ام است به باورهاي من اهميتي نمي‌دهد؛ فقط پول مي‌خواهد تا به من غذا بدهد!»

او در ادامه اضافه مي‌کند: «راستي، امروز کلمه‌اي جديد ياد گرفتم که شايد برايت جالب باشد: ‘ابتذال’. با احترام، وينسنت.»

ون‌گوگ در دنياي هنر معاصر

اين اولين بار نيست که کريمي مقدم، ون‌گوگ را در مواجهه با دنياي هنر مدرن تصوير مي‌کند. او پيش‌تر ون‌گوگ را در موقعيت‌هايي به تصوير کشيده است که در دنياي مدرن احساس بيگانگي مي‌کند يا در تلاش است جايگاه خود را پيدا کند. براي مثال، او ون‌گوگ را در حالي تصور کرده که با مردمي مواجه مي‌شود که لباس‌هايي با طرح نقاشي‌هايش به تن دارند اما خودش توان خريدشان را ندارد. يا زماني که کنار يک نقاشي ديواري از گل‌هاي آفتابگردان ايستاده و از مردمي که از آن عکس مي‌گيرند، مي‌خواهد از خودش هم عکس بگيرند، بي‌آنکه بدانند او همان هنرمند است.

اين آثار کريمي مقدم، بازتابي از تضاد ميان هنرمندان بزرگ گذشته و واقعيت‌هاي دنياي هنر امروز است.

پیمایش به بالا