بررسي تأثير تغييرات اقليمي بر مناظر يخي در نمايشگاه “برف سفيد بود”

نمايشگاه "برف سفيد بود" (Weiss War Der Schnee) جديدترين آثار توماس ورده، هنرمند عکاس، را به نمايش مي‌گذارد. اين مجموعه بر مناظر يخچال‌هاي طبيعي و تأثير مداخله‌هاي انساني بر آن‌ها تمرکز دارد.

به گزارش گالري آنلاين، ورده در اين سري، ضمن بررسي تأثيرات بصري و زيست‌محيطي تغييرات اقليمي، بر شکنندگي و زيبايي طبيعت تأکيد مي‌کند. اين نمايشگاه تا ۱۹ آوريل ۲۰۲۵ در گالري برنهارد کنائوس فاين آرت، فرانکفورت برپا خواهد بود.  

اين نخستين نمايشگاه انفرادي گالري براي پروژه يخچال‌هاي طبيعي ورده محسوب مي‌شود. آثار او همواره در مرز ميان محيط‌هاي ساخته‌شده و طبيعي قرار داشته و موضوعاتي همچون تحول مناظر، تغييرات زيست‌محيطي و تأثير فعاليت‌هاي انساني را بررسي مي‌کنند. مجموعه يخچال‌ها نيز با رويکردي مشابه، تعامل ميان ساختارهاي طبيعي و مداخلات مصنوعي را به تصوير مي‌کشد.  

ورده از ۲۰۱۷ اين پروژه را آغاز کرده و در آن نماهاي وسيع پانوراما و تصاوير داخلي غارهاي يخي را ثبت کرده است. اين مجموعه روند پوشاندن يخچال‌ها با پارچه‌هاي فليس به‌منظور کاهش ذوب شدن يخ‌ها را بررسي کرده و تضادهاي بافتي و تغييرات مواد را مستند مي‌کند. تصاوير کلوزآپ اين پوشش‌ها را در حال فرسايش نشان مي‌دهند، جايي که برف تغيير رنگ داده و زباله‌ها نمايان مي‌شوند.  

بخشي از اين مجموعه به پديده "برف خونين" (Blutschnee) در يخچال پرسنا، جنوب تيرول اختصاص دارد. اين پديده که به دليل رشد جلبک‌هاي صورتي در برف در حال ذوب رخ مي‌دهد، تغييرات رنگي منحصربه‌فردي در منظره ايجاد مي‌کند. تصاوير ورده بازتابي از تحولات زيست‌محيطي و تغيير شرايط يخچال‌هاي آلپ هستند.  

عنوان نمايشگاه "برف سفيد بود" به دگرگوني اين محيط‌ها اشاره دارد و رابطه ميان طبيعت و چشم‌اندازهاي دستکاري‌شده‌ي انساني را برجسته مي‌کند. ورده در آثار خود به‌جاي مستندسازي مستقيم، از عکاسي به‌عنوان ابزار تحليل بصري استفاده مي‌کند. آثار او در مجموعه‌هاي بين‌المللي نگهداري شده و در نمايشگاه‌هايي همچون بي‌ينال تغييرات اقليمي در موزه هنرهاي کاربردي وين (۲۰۲۱) و نمايشگاه "موتورهاي آب‌وهوايي" در اوناسيس استگي، آتن (۲۰۲۲) به نمايش درآمده‌اند.

پیمایش به بالا