برگزاری نشست تخصصی آسیب‌های ناشی از مرمت‌های غیر اصولی


مهدی یساولی مدیر روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: موزه ملی ملک هرماه نشست‌های تخصصی و علمی در حوزه مرمت، حفاظت و مستندنگاری آثار تاریخی برگزار می‌کند و این ماه نیز موضوع نشست آسیب‌های ناشی از مرمت‌های غیراصولی در نقاشی‌های رنگ و روغن خواهد بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که یکی از مهم‌ترین بندهای وقف نامه حسین آقا ملک، این بود که به هیچ وجه آثار تاریخی و اموال نباید از موزه خارج شود، همین عامل باعث شد ما یک بخشی در این حوزه داشته باشیم و از حضور کارشناسان مرمت و اساتید برجسته بهره‌مند شویم و دستاوردهای گوناگونی را که در این سه حوزه گردآوری کرده‌ایم طی برگزاری نشست‌های تخصصی به صورت رایگان در اختیار علاقمندان به هنر قرار دهیم.
کارشناسان در این نشست به این مبحث می‌پردازند که مرمت‌های غیر اصولی چطور به آثار تاریخی آسیب می‌رساند و جنبه‌های مختلف آسیب‌ها را توضیح و از طریق ارائه تصاویر راه‌ها و راهکارهای اصولی مرمت نقاشی را توضیح می‌دهند.

او هدف از برگزاری این نشست‌ها را آگاهی بخشی به مخاطب دانست و افزود: این نشست‌ها می‌تواند به پژوهشگران جوان و مرمتگران کمک کند تا با بهره‌گیری از شیوه‌های درست و اصولی و به روز این کار را انجام دهند. در واقع کمترین اثر این نشست‌ها آگاهی بخشی در این جهت است که مرمت یک اثر بر چه اساس و اصولی انجام می‌شود و چه مواردی باید رعایت شود تا آثار آسیب نبینند.

در این نشست هایده ابراهیمی به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک و رضا مجیدی نجف‌آبادی از سوی موزه مقدم به عنوان دو مرمت‌گر نقاشی‌های رنگ و روغن، آسیب‌های ناشی از مرمت‌های غیر اصولی در نقاشی‌های رنگ و روغن را بررسی خواهند کرد و یافته‌های تجربی و کارشناسی خود را با میهمانان نشست در میان خواهند گذاشت.

نشست تخصصی آسیب‌های ناشی از مرمت‌های غیر اصولی در نقاشی‌های رنگ و روغن با حضور دو کارشناس و مرمت‌گر آثار تاریخی در روز چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 15 در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار خواهد شد.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi