نمایشگاه آثار یوجی یاماموتو در لندن


"آرشیو زنده" نمایشگاهی از کارهای طراح ژاپنی، یوجی یاماموتو، است که توسط یک شرکت کوچک جمع‌آوری شده است. یاماموتو طراح مد 71 ساله ژاپنی است که جوایز بین‌المللی بسیاری دریافت کرده است.

از 31 جولای (9 مردادماه) به مدت 9 روز بازدیدکنندگان فرصت دارند لباس‌های یاماموتو را که بر روی مانکن‌ها قرار گرفته در حالی که جفری هورسلی، برپا کننده نمایشگاه، در مورد تاریخچه آنها صحبت می‌کند تماشا کنند.

ایده این نمایشگاه را از بی‌علاقگی یاماموتو به نمایشگاه‌های مد گرفته شده است. جرقه این ایده از نمایشگاه قبلی یاماموتو در آنتورپ در سال 2006 آمد، که در آن بازدیدکنندگان می‌توانستند لباس را به تن خود امتحان کنند و این موضوع باعث سر و صدا و شلوغی در نمایشگاه شد.

زنانی که یاماموتو برای آنها طراحی می‌کند، مانند یک دختر 16 ساله قد بلند و لاغر نیستند. او در زمان طراحی لباس‌های خود یک زن میانسال و هوشمند را تجسم می‌کند که از پوشیدن لباس‌های او امتناع می‌کنند.

در نمایشگاه شش خانم از سنین و قومیت‌های مختلف لباس‌های یاماموتو را به تن کرده و در سالن حرکت می‌کنند. در طول این نمایشگاه مدل‌ها 60 لباس مختلف را به تن می‌کنند و تماشاگران هم این فرصت نادر را خواهند داشت که لباس‌ها را امتحان کنند. قدیمی‌ترین لباس این مجموعه متعلق به فصل بهار- تابستان 1983 است.

نوآوری در نمایشگاه " آرشیو زنده" قرار است بیش از این ادامه داشته باشد. 3500 قطعه در مجموعه وجود دارد و هورسلی آزادی کامل دارد که شیوه‌های مختلف نمایش آنها را آزمایش کند.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi