MPavilion 2014، ملبورن، استرالیا / از فینالیست های مسابقات طراحی فضاهای موقت در سال ۲۰۱۵

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین مناظر استرالیا ترکیبی از طبیعت وحشی و مناظر معروف طراحی شده است. مداخلات معقول بشر درابتدای زمان استعمار این کشور، در تربیت و متمدن ساختن طبیعت خشن و این محیط خصومت‌آمیز، که در آن گونه‌های ناشناخته گیاهی می‌توانستند مسموم کننده باشند تأثیر بسیار داشته‌است. طبیعت بومی استرالیا همچون یک میراث باستانی است و زیبایی آفتاب سوخته‌ی آن حتی با یک بار دیدن، هرگز از هیچ ذهنی بیرون نرفته‌است.

طراحی مناظر معروف در شهر‌هایی مانند ملبورن، در عین تضاد با طبیعت بومی، آسایش را به همراه دارد و در این آسایش نوعی دیگر از زیبایی، همچون سایه‌ها، رنگ‌های پاییزی و سرسبزی‌ آرامش‌بخش نهفته‌است تا قادر به تعدیل خشکی بی پایان منطقه باشد.

ملبورن شهری شلوغ است که تراکم آن با حضور باغ‌های وسیعش متعادل شده‌است. این باغ‌ها شهر را در میان آغوشی سرسبز گرفته‌اند که آسایش را برای ساکنین آن به ارمغان می‌آورد و در زمان تابستان مملو از بازدیدکنندگانی ست که از زیبایی آن‌ها بهره می‌برند.

باغ‌ ملکه ویکتوریا از بهترین محوطه‌های معروف ملبورن است. در طراحی باغ‌های انگلیسی در اواخر قرن ۱۸ میلادی، از مسیرهای‌سرتاسر پوشیده با درخت چنار در ترکیب با دره‌ها و تپه‌های مصنوعی استفاده می‌شده‌است. همچنین عناصری چون آب‌نماها، مجسمه‌ها و بناهای یادبود، به طور پراکنده در این باغ ها قرار می‌گرفتند. محل استقرار گروه موسیقی نیز بر روی یک تپه و در جنوبی ترین نقطه باغ قرار داشته که توسط ردیفی از درخت‌های چنار قاب می‌شده است.

MPavilion، در باغ‌ ملکه ویکتوریا در ملبورن توسط دفتر معماری Sean Godsell طراحی شده است. این غرفه ساختاری ساده به ابعاد ۱۲متر در ۱۲متر دارد که در ساخت آن از چوب فرآوری شده و ورقه‌های استیل گالوانیزه استفاده شده است. سقف آن برای استفاده از نور طبیعی روز، کاملاً شفاف طراحی شده و پوسته بیرونی آن تماماً اتوماتیک است، به طوری که هر روز صبح دیوار ها باز شده، تا می‌شوند و بالا می‌روند تا فضای داخلی را رو به باغ باز کنند و در عین حال سایبان‌هایی را برای محافظت افراد از تابش شدید آفتاب فراهم آورند. در انتهای روز و البته در زمان وزیدن باد‌های شدید نیز این دیوارها به طور خودکار بسته می‌شوند. چوب‌هاب فرآوری شده در کفسازی غرفه به کار رفته و یک رمپ، به نرمی افراد حاضر در غرفه را به زمین‌های‌پوشیده از چمن باغ اطراف هدایت می‌کند.

هدف اصلی از ساخت این غرفه، طراحی محلی مناسب برای برگزاری رسیتال‌ها‌، نمایش‌ها، جلسات و سخنرانی‌ها، مهمانی‌ها و دیگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در طول تابستان است. سایبان‌ها و ایوان‌های شکل گرفته در این سازه، اتاق‌های جلسات و مراکز تجمع را می‌سازند. قابل ذکر است که این غرفه فقط برای مدت ۴ ماه برپاست و پس از آن، از میان باغ ملکه ویکتوریا برچیده شده و به محلی دیگر برای استقرار دائم منتقل می‌شود.

logo-samandehi