درآمد حاصل از نمایشگاه برلین خرج ترمیم موزه هنرهای معاصر می‌شود

مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد پروس آلمان درباره این تفاهمنامه توضیح داد: نظر ما این است که هنر ایران را به دنیا معرفی کنیم، اما اگر صرفاً به ارائه آثار هنری ایران بپردازیم شاید مردم دنیا نخواهند که این آثار را به نمایش بگذارند و یا از آن دیدن کنند به همین دلیل تصمیم گرفتیم که ۳۰ اثر از گنجینه ایرانی و ۳۰ اثر از گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران را در برلین به نمایش بگذاریم.

ملانوروزی با اشاره به اهدافی که از برپایی این نمایشگاه در برلین دنبال می شود، بیان کرد: استنباط ما این است که این نمایشگاه بین ۵۰۰ تا یک میلیون نفر بازدیدکننده خواهد داشت، چرا که شامل مهمترین آثار هنر جهان بویژه غرب است و به این ترتیب با برپایی نشست ها و همایش های تخصصی هم موزه هنرهای معاصر ایران و قابلیت هنر ایران معرفی می شود و هم با فروش بلیت های این نمایشگاه خواهیم توانست بسیاری از زیرساخت های موزه هنرهای معاصر تهران را ترمیم کنیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با تأکید بر ضرورت بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران یادآور شد، این موزه بعد از گذشت بیش از چهل سال نیاز به ترمیم و مرمت دارد و به این ترتیب از محل فروش بلیت این نمایشگاه در برلین، موزه را بازسازی خواهیم کرد.

وی درباره روند بازسازی این موزه در طول سالهای گذشته بیان کرد: بخشی از این مرمت ها هنوز باقی مانده است. به هر حال باید فضای گنجینه موزه را گسترش دهیم و سیستم نگهداری از آثار را از حالت دستی به کنترلی تغییر دهیم همچنین سیستم اطفای حریق، رطوبت سنج، نورپردازی و ...نیز باید به روز شود چرا که تکنولوژی همه اینها مربوط به چهل سال قبل است.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران با تأکید بر این که تاکنون از آثار گنجینه این موزه به خوبی حفاظت شده است، ادامه داد: ما سعی کردیم که تا امروز از این آثار به خوبی حفاظت کنیم و مشکلی هم تاکنون در این زمینه بوجود نیامده است، اما این نیاز وجود دارد که این سیستم ها به روز شود.

وی همچنین اعلام کرد که بخشی از درآمد حاصله از برگزاری نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در برلین، صرف خرید آثار هنری و غنی تر کردن کتابخانه موزه خواهد شد.

وی تصریح کرد: با برپایی این نمایشگاه منافعی را دنبال خواهیم کرد که هم موزه هنرهای معاصر تهران و هنر ایران در اروپا معرفی شود و هم از این پتانسیل استفاده کنیم تا برخی مشکلات موزه را برطرف کنیم.

ملانوروزی با اشاره به توافق آلمانی ها در این زمینه گفت: آلمانی ها با ما توافق کردند که در همه این موارد از جمله مرمت آثار هنری، آموزش تکنسین های ما برای گنجینه داری وموزه داری، ارائه امکانات مدرن برای گنجینه و ... کمک کنند.

به گفته ملانوروزی کشورهای فرانسه، هلند و اتریش خواستار برپایی این نمایشگاه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

او در پایان سخنانش از برپایی نمایشگاه آثار «پرسولاژ» مهمترین نقاش جهان در سال ۲۰۱۴ و «کیفر» چهارمین هنرمند مطرح دنیا در موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: آثار این دو هنرمند دو سال آینده در این موزه برگزار خواهد شد و همچنین نمایشگاه آثار هنرمند اتریشی «ویم» را زمستان امسال در این موزه خواهیم داشت.

logo-samandehi